سقوط دلار به کانال ۴۸ هزار تومان

با آغاز موج ریزشی در بازار ارز شاهد بازگشت قیمت‌ انواع ارز به‌خصوص دلار به کانال‌های پایین‌تر هستیم. قیمت دلار که مدتی در کانال 50 هزار تومان در نوسان بود و حتی رکورد 60 هزار تومانی را هم زده بود دیروز بار دیگر به کانال 40 هزار تومان بازگشت.
قیمت دلار در صرافی‌ها از صبح روز دوشنبه در کانال 48 هزار تومان معامله شد؛ صرافی‌ها در لحظه تنظیم این گزارش، دلار را از مردم با قیمت 48 هزار و 190 تومان خریداری کرده و با قیمت
48 هزار و 800 تومان به متقاضیان خرید ارز با کارت ملی، فروختند. همچنین دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا، دلار در بخش اسکناس با کاهش 150 تومانی 43 هزار و 442 تومان و در بخش حواله‌ 38 هزار و 787 معامله شد.
کانال‌های فردایی هم تسلیم شدند


کانال‌های معاملات فردایی دلالان هم که طی روزهای گذشته در حال قیمت‌‌سازی برای جلوگیری از ریزش شدیدتر نرخ‌ها بودند، بالاخره در برابر موج ریزش‌های دیروز کم آوردند به طوری که دلار فردایی وارد کانال 49 هزار تومان شد و تا لحظه تنظیم این گزارش در اکثر این کانال‌ها دلالان نرخ‌های حدود 49 هزار و 400 تومان را پیشنهاد کردند. البته این روند نزولی همچنان ادامه داشت و احتمال ریزش بیشتر هم وجود
دارد.
از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز علاوه‌بر خبرهای سیاسی، اصلاح برخی از سیاست‌های مهم ارزی در بانک مرکزی بوده است.
طی روزهای اخیر خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و‌ نو‌سازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) توسط صرافی‌های تضامنی (غیربانکی) مجاز اعلام شد. بازار به این خبر واکنش مثبت نشان داد.
احتمال جدی ریزش بیشتر دلار
فعالان بازار ارز معتقدند اگر همین روال در بازار ارز ادامه داشته باشد و محدودیت جدیدی نداشته باشیم، احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار وجود دارد. اگرچه در بین اهالی بورس زمزمه دلار 43 هزار تومانی تا قبل از عید هم شنیده می‌شود، اما دبیرکل کانون صرافان پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار به 45 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
سلطانی‌زاده با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای حضور صرافان رسمی در معاملات حواله، تأکید دارد: این اتفاق کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این‌کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال
45 هزارتومانی هم باشیم. وی تأکید کرد: این‌که کل شبکه صرافی‌ها وارد چرخه معاملات شوند به‌طور قطع تأثیر بسزایی در تعادل و آرامش بازار ارز و کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.
تخصیص یک میلیارد دلار
طی یک ماه گذشته
به گفته مسئولان اقتصادی دولت، وضعیت ارزی کشور این روزها بسیار خوب است و همه نیازهای واقعی کشور چه در قالب حواله و چه اسکناس، به‌خوبی در حال تأمین است و با روان‌تر شدن روزانه معاملات مرکز مبادله ایران، حجم بیشتری از تقاضاهای واردات پاسخ داده می‌شود.
به گزارش تسنیم، برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که حدود 40 روز است که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی در مورد گروه‌های دو و سه کالایی رخ نداده است.
با این وجود سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این پرسش و درخصوص ادعای تخصیص نیافتن ارز به برخی واردکنندگان ظرف 40 روز گذشته گفت: بیش از یک میلیارد دلار ارز طی یک ماهه گذشته در بازار مبادله‌ای و سامانه نیما برای واردات تخصیص پیدا کرده است. در اسفندماه تقاضا در برخی حوزه‌ها بالا بوده و ممکن است برخی تخصیص‌ها زمان بیشتری ببرد؛ اما بانک مرکزی هر روزه در مسیر تخصیص ارز قرار دارد چه برای کالاهای اساسی از طریق نیما و چه برای کالاهای دیگر.