6 مقصر نرسیدن به اهداف‌مان در سال 1401

  به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و فرصت خوبی است تا کارنامه‌مان در سال 1401 را بررسی کنیم. احتمالا شما هم این روزها اهداف و تصمیم‌هایی را به یاد می‌آورید که اسفند سال گذشته به آن‌ها فکر کردید و قرار بود در طول سال 1401 از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند. هرچند برنامه‌های عملیاتی برای آن‌ها چیدید اما انگار همان‌جا سرجای‌شان ماندند و هیچ تکانی نخوردند! اما چرا این گونه شد؟ در ادامه به 6 مورد از رایج‌ترین اشتباهات در برنامه‌ریزی‌ها که مقصرهای اصلی نرسیدن به اهداف‌مان در سال 1401 بودند، اشاره می‌کنیم. به این امید که اسفند سال 1402، به همه اهداف‌تان رسیده باشید.
 
 کمال گرایی
بیشتر ما وقتی می‌خواهیم تصمیمی برای آینده بگیریم یا اهدافی برای خودمان تعیین کنیم، افراد موفق و الگوهای مورد تشویق جامعه را روی  قله اهداف‌مان می‌گذاریم و می‌خواهیم تا  در  مدت کمی به آن اهداف دست پیدا کنیم. به همین دلیل با کوچک ترین شکستی احساس ناامیدی می‌کنیم و از خواسته‌ها و اهداف‌مان دست می‌کشیم. بهتر است به جای آن به امکانات و موقعیت زندگی و کمی‌ها و کاستی‌های زندگی خود در کنار نکات مثبت و پشتوانه‌ها و توانایی‌هایی که داریم دقت کنیم و براساس آن‌ها اهداف‌مان را بچینیم. درگیر کمال‌گرایی شدن بدون بررسی داشته‌ها یکی از اصلی‌ترین مقصرهای نرسیدن به اهداف‌مان در سال 1401 بوده است.
  نداشتن برنامه‌ریزی اصولی


برای رسیدن به هر هدفی تنها خواستن کافی نیست بلکه تلاش و پشتکار در کنار داشتن برنامه درست و مدون با توجه به شرایط و موقعیت‌های خاص هر فرد لازمه مهم‌تری است. بنابراین اگر هدفی دارید که در سال گذشته نتوانستید به آن دست پیدا کنید، برای سال آینده‌تان برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیحی با توجه به شرایط فردی خود داشته باشید تا از قطار موفقیت در سال آینده جا نمانید. همان‌طور که بدون برنامه‌ریزی رسیدن به اهداف غیرممکن است، با برنامه‌ریزی اشتباه هم کاری از پیش نمی‌برید.
  بی‌توجهی به توانایی‌های خود
برای دست‌یابی به اهداف و خواسته‌ها در زندگی، اول از همه نیاز است تا خودشناسی دقیقی داشته باشید. به این معنا که استعدادها، توانایی‌ها، روحیات و خلق‌و‌خوی خود را بشناسید و پس از آن بر مبنای توانایی‌ها و استعدادهای‌تان برنامه‌ریزی کنید. در این صورت احتمال شکست شما چند برابر کمتر می‌شود و می‌توانید اسفند 1402 خوشحال باشید که به هدف‌تان دست پیدا کردید.
  لذت‌طلبی به جای اراده و پشتکار
برای رسیدن به خواسته‌هایتان باید اراده و پشتکار قوی داشته باشید و در مقابل خواسته‌ها و تمایلات درونی و اتفاقات یا حوادث بیرونی به‌خاطر رسیدن به خواسته‌هایتان بایستید. محکم و استوار قدم بردارید و از بسیاری لذت‌ها چشم‌پوشی کنید. یکی از مقصران اصلی که باعث شده تا به اهداف‌تان در سال جاری نرسید، این است که گاهی لذت‌طلبی را به تلاش و پشتکار ترجیح داده اید.
  نداشتن اولویت‌بندی
در برنامه‌ریزی برای آینده و هدف‌گذاری باید واقع‌بین بود و به همه جوانب فردی و اجتماعی و شرایط زندگی خود دقت کرد. باید بر آن اساس برنامه‌ریزی کرد تا احتمال شکست کم شود. بنابراین یکی از دلایل شکست شما در برنامه‌های سال گذشته‌تان احتمالا همین مورد بوده است که در شرایطی که اولویت زندگی‌تان به‌طور مثال توجه به امور خانواده بوده، شما برنامه‌تان را برمبنای رشد فردی چیده‌اید.
  کمبود اعتماد به نفس
نداشتن خودباوری یا کمبود اعتماد به نفس هم یکی دیگر از دلایل شکست در برنامه‌ها و اهداف است. گاهی شما برنامه‌ای برای آینده خود تدوین می‌کنید اما اعتماد به نفس لازم و خودباوری برای رسیدن به آن را ندارید. پس در ناخود‌آگاه‌تان و به‌طور غیرمستقیم با بهانه‌جویی و اهمال‌کاری از تلاش برای رسیدن به آن سرباز می‌زنید و خودتان را گول می‌زنید که شرایط و امکانات مهیا نبود وگرنه من توان و استعداد رسیدن به خواسته‌ام را داشتم اما شرایط اجازه نداد. اما بهتر است با خودتان رو راست باشید، ضعف‌های‌تان را بشناسید و در صدد حل آن برآیید.