مذاکرات دستمزد در مرحله سبد معیشت

خراسان-در شرایطی که کمتر از یک هفته به پایان سال جاری باقی مانده، خبرهای به دست آمده نشان می دهد هنوز اختلاف نظرها درخصوص تعیین سبد معیشت کارگران به عنوان پایه مهم مذاکرات تعیین دستمزد ادامه دارد. به طوری که کمیته دستمزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت را 12.4 میلیون تومان محاسبه کرده، در صورتی که محاسبات کارگران 17.4 میلیون تومان را نشان می دهد. با این شرایط، ادامه مذاکرات به روز جمعه موکول شده است.خبرگزاری ایسنا در این باره گزارش داد که نشست دستمزد شورای عالی کار دو شب قبل بدون نتیجه پایان یافت. در این نشست، با وجود آن که کمیته دستمزد شورای عالی کار پس از هفته ها بررسی و کار کارشناسی و تشکیل جلسات هفتگی، گزارش هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را ارائه و رقم آن را 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان اعلام کرد اما نمایندگان گروه کارگری آن را نپذیرفتند و از رقم پیشنهادی خود یعنی 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان رونمایی کردند که آن هم حاصل محاسبات کارشناسی و جمع بندی گزارش های نهایی بود. این اختلاف نظر موجب شد نشست اخیر شورا بدون نتیجه پایان یابد و ادامه مذاکرات به جمعه 26 اسفند موکول شود.
چالش سبد معیشت با تفاوت خط فقر مناطق مختلف
به گزارش خراسان، اختلاف محاسبات سبد معیشت بین کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار در شرایطی رخ می دهد که چند ماه قبل وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعی در گزارشی رسمی، خط فقر برآوردی برای سال 1401 را اعلام کرد. بر این اساس، برآوردها نشان می دهد که خط فقر برای سال 1401 به طور متوسط در کل کشور، به سرانه 2 میلیون و 850 هزار تومان رسیده است. این رقم برای خانوار 4 نفره حدود 7 میلیون و 700 تومان است اما رقم یادشده برای خانوار 4 و 3 نفره در شهر تهران بسیار بیشتر از متوسط کشوری و به ترتیب به 14.7 و 11.9 میلیون تومان رسیده است.با وجود این، به نظر می رسد در صورتی که خط فقر را مبنایی برای تعیین سبد معیشت قرار دهیم، یک چالش اصلی بین کارگران و کارفرمایان، می تواند به منطقه جغرافیایی که کارگاه/بنگاه اقتصادی در آن جا فعالیت دارد، بر گردد. در این خصوص ملاحظه می شود سبد معیشت محاسبه شده توسط نمایندگان گروه های کارگری یعنی 17.4 میلیون تومان، از هر دو خط فقر متوسط کشوری (7.7 میلیون تومان) و نیز خط فقر تهران (14.7 میلیون تومان) برای خانوارهای 4 نفره بالاتر است اما سبد معیشت محاسبه شده توسط کمیته دستمزد شورای عالی کار یعنی 12.4 میلیون تومان، اگر چه از خط فقر متوسط کشوری بالاتر است اما جوابگوی هزینه های زندگی خانوار 4 نفره در شهرهایی مانند تهران نخواهد بود.از سوی دیگر همه این ها در حالی است که سبد معیشت با حداقل دستمزد متفاوت است. به طوری که سال گذشته سبد معیشت 8.9 میلیون تومان محاسبه شده بود اما طبق محاسبات (با فرض های معمولی)، دریافتی یک خانوار کارگری با دو فرزند به حدود 6.650 میلیون تومان می رسید!
گمانه هایی درخصوص دستمزد
همان طور که بیان شد، برای تعیین دستمزد سال آینده باید منتظر نتیجه نهایی جلسات شورای عالی کار باقی ماند. با وجود این، می توان گمانه هایی را با اطلاعات موجود مطرح کرد. در این خصوص و در صورتی که سبد معیشت کمیته دستمزد شورای عالی کار یعنی 12.479 میلیون تومان را نهایی در نظر بگیریم، ملاحظه می شود که این رقم نسبت به سبد معیشت سال گذشته یعنی 8.979 حدود 40 درصد افزایش را نشان می دهد. در صورتی که همین میزان رشد را برای دستمزد سال آینده در نظر بگیریم، میزان دریافتی یک خانوار کارگری بدون فرزند (بدون کسر حق بیمه) از 5.8 میلیون به 8.1 میلیون تومان، خانوار کارگری با یک فرزند از 6.2 میلیون به 8.7 میلیون تومان و خانوار کارگری با دو فرزند از 6.6 میلیون به 9.3 میلیون تومان خواهد رسید.  این گمانه در حالی است که به گزارش ایرنا، حمیدرضا سیفی نماینده کارفرمایان دوشنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی پیش بینی کرده که دستمزد کارگران بین 25 تا 30 درصد افزایش یابد.