اولين دادگاه يك رييس‌جمهور

محمدحسين لطف‌الهي
براي دونالد ترامپ، چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده حضور در دادگاه يك اتفاق تعجب‌برانگيز به حساب نمي‌آمد. او براي مدت‌ها سوژه تحقيقات بسياري بود و پرونده‌هاي متعددي پيرامون عملكرد و اقدامات او -چه در دوره رياست‌جمهوري و چه پيش از آن- جريان داشت. با اين حال، صدور كيفرخواست عليه يك رييس‌جمهور و حضور او در دادگاه كه براي اولين‌بار در تاريخ ايالات متحده رخ مي‌دهد موضوعي نبود كه رسانه‌ها يا مردم بتوانند به آساني از كنار آن عبور كنند. در حالي كه جلسه دادگاه ترامپ قرار بود از ساعت 14: 15 به وقت محلي آغاز شود، از ساعت‌ها پيش از شروع روند قضايي خبرنگاران در محل دادگاه حضور يافته بودند، شبكه‌هاي خبري از پرواز هواپيماي ترامپ به نيويورك تا حركت ماشين حامل او به سوي دادگاه را به صورت زنده پوشش مي‌دادند و هواداران او نيز با فراخواني كه از سوي برخي نمايندگان حامي ترامپ در كنگره صادر شده بود براي حمايت از او در خيابان‌هاي اطراف دادگاه حضور يافتند. تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد كه پليس تدابير امنيتي شديدي براي جلوگيري از بروز اتفاقات خطرناك ازسوي هواداران ترامپ پيش‌بيني كرده است.
ان‌بي‌سي‌نيوز گزارش داده است كه دونالد ترامپ تصميم دارد شامگاه سه‌شنبه به وقت محلي (صبح امروز چهارشنبه به وقت تهران) به مارآلاگو، اقامتگاه شخصي خود در فلوريدا بازگردد و يك سخنراني براي هواداران خود داشته باشد.
اتهامات دونالد ترامپ تا زمان انتشار اين گزارش علني نشده اما آنچه مشخص است، اين است كه اين اتهامات به پرونده پرداخت حق‌السكوت به استورمي دنيلز، بازيگر فيلم‌هاي هرزه‌نگاري باز مي‌گردد. 2016، زماني كه ترامپ كانديداي اصلي حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري بود دنيلز تلاش كرد تا اين داستان را به رسانه‌ها بفروشد اما ترامپ كه از اين مساله آگاه شده بود وكيل شخصي خود، مايكل كوهن را سراغ او فرستاد تا با پرداخت 130 هزار دلار دنيلز را راضي به سكوت كند. اين نوع پرداخت پول كه در ازاي آن از دريافت‌كننده خواسته مي‌شود تا سكوت كند، «حق‌السكوت» خوانده مي‌شود.
اصل پرداخت حق‌السكوت اقدامي غيرقانوني به حساب نمي‌آيد اما آنچه ترامپ را به دردسر انداخت، اين بود كه مايكل كوهن به درخواست ترامپ با دستكاري در حساب‌هاي تجاري مجموعه بنگاه‌هاي اقتصادي زيرنظر ترامپ و جعل سوابق تجاري تلاش كرده است كه اين پرداخت‌ها را در ازاي يك فعاليت قانوني جلوه دهد. پرداخت پول به دنيلز در شرايطي اتفاق افتاد كه شهروندان امريكايي در آستانه حضور در انتخابات بودند و برخي حقوقدانان امريكايي معتقدند اين پرداخت مي‌تواند به معناي نقض قوانين مالي كارزارهاي انتخاباتي باشد.
 با حضور متهم نزد قاضي چه اتفاقاتي مي‌افتد؟
با دستور قاضي پرونده، امكان فيلمبرداري از هيچ كدام از اتفاقات داخل دادگاه وجود نداشت اما پيش از شروع روند قضايي عكاسان خبري اجازه يافتند به عكسبرداري بپردازند. به ‌طور معمول و براساس روند حقوقي موجود در ايالات متحده، زماني كه متهم خود را به قاضي معرفي مي‌كند در ابتدا انگشت‌نگاري شده و سپس عكس پرسنلي براي پرونده از او گرفته مي‌شود. پس از آن جلسه استماع برگزار مي‌شود و قاضي ضمن اعلام اتهامات به متهم صحبت‌هاي او را مي‌شنود. متهم مي‌تواند در اين فرصت، اتهامات را رد كرده و به طرح اتهام اعتراض كند.


 بازيگران كليدي پرونده
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده و كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2024 اولين رييس‌جمهور تاريخ امريكا به حساب مي‌آيد كه عليه او كيفرخواست صادر شده است. او باور دارد هيچ كار خطا يا خلاف قانوني مرتكب نشده و اتهاماتي كه دادگاه عليه او مطرح مي‌كند، ريشه سياسي دارد. در اين پرونده اشخاص تاثيرگذار زيادي وجود دارند كه عملكرد آنها مي‌تواند بر سرنوشت رييس‌جمهور پيشين امريكا تاثيرگذار باشد.
آلوين براگ
آلوين براگ اولين دادستان سياهپوست منطقه منهتن در نيويورك است. تحقيقاتي كه سال‌هاست درخصوص پرداخت حق‌السكوت از سوي دونالد ترامپ به استورمي دنيلز، بازيگر فيلم‌هاي جنسي جريان دارد، در دوره براگ آغاز نشد و براگ كه سال 2021 به عنوان دادستان منهتن انتخاب شد ترديدهاي بسيار زيادي درخصوص اين پرونده داشت. ترديدهاي او باعث شد دو مسوول ارشد حقوقي در منهتن كه پيگيري اين تحقيقات را برعهده داشتند، استعفا دهند. با اين وجود، براساس گزارش روزنامه نيويورك تايمز او با اضافه كردن تعدادي از افراد خبره به تيم حقوقي خود كوشيد تا چراغ خاموش اين تحقيقات را ادامه دهد. ترامپ بارها و بارها به براگ حمله كرده و مجلس نمايندگان كه در حال حاضر دراختيار اكثريت جمهوري‌خواهان است تحقيقاتي را درباره عملكرد او كليد زده است. سخنگوي دادستان منهتن به نقل از او گفته است كه براگ و تيم حقوقي او «مرعوب تلاش‌ها براي جلوگيري از اجراي عدالت نخواهند شد.»
قاضي خوان مرچان
خوان مرچان قاضي موقت ديوان عالي ايالت نيويورك تاكنون پرونده‌هاي جنجالي زيادي را پيگيري كرده و برخي از اين پرونده‌ها شامل پرونده‌هاي مربوط به حلقه نزديكان دونالد ترامپ مي‌شد. او در پرونده تقلب مالياتي سازمان ترامپ، مدير مالي اين سازمان را مجرم تشخيص داد و او را به 5 ماه حبس و 5 سال حبس مشروط به جرم كلاهبرداري مالياتي محكوم كرد. او همچنين در پرونده مربوط به كلاهبرداري استيو بنن و استفاده نادرست او از كمك‌هاي مالي جمع‌آوري شده براي ساخت ديوار در مرز امريكا و مكزيك نيز قاضي پرونده بود. مرچان كه از سال 2009 قاضي موقت در دادگاه عالي ايالت نيويورك است پيش‌تر به وكلاي ترامپ گفته بود كه به هيچ‌وجه استدلال‌ها پيرامون اين مساله را كه دادستان‌ها با انگيزه سياسي و به نيت تحقير ترامپ تحقيقات را ادامه مي‌دهند، تحمل نخواهد كرد. جو تاكوپينا، وكيل ترامپ روز يكشنبه به سي‌ان‌ان گفت: «من دليلي ندارم كه باور كنم رفتار اين قاضي مغرضانه است.»
مايكل كوهن
يكي از شاهدان و بازيگران اصلي پرونده مايكل كوهن، وكيل شخصي سابق ترامپ است كه مدعي است ترامپ به او دستور داده تا 130 هزار دلار حق‌السكوت به استورمي دنيلز پرداخت كند و مانع از آن شود كه ادعاهاي مربوط به رابطه او و دنيلز به عرصه عمومي كشيده شود. رييس‌جمهور پيشين امريكا هم مساله پرداخت حق‌السكوت و هم ارتباط داشتن با دنيلز را تكذيب مي‌كند. در سال 2018، پس از آنكه ماجراي پرداخت پول به استورمي دنيلز افشا شد، كوهن در ابتدا گفت كه اين 130 هزار دلار را از اموال شخصي خود و بدون اطلاع ترامپ و سازمان ترامپ به دنيلز پرداخت كرده است. او چند ماه بعد به دليل دروغگويي و پرداخت پول مجرم شناخته و به سه سال زندان محكوم شد. يك ماه پيش از صدور كيفرخواست عليه ترامپ، كوهن در حضور هيات منصفه عليه رييس‌جمهور پيشين امريكا شهادت داد.
وكلاي ترامپ
تاد بلانش، دستيار سابق دادستان منهتن هدايت تيم حقوقي ترامپ را در اين پرونده برعهده دارد. بلانش در گذشته وكالت پل مانافورت، رييس سابق ستاد انتخاباتي ترامپ و همچنين ايگور فرومن، يكي از همكاران رودي جولياني را برعهده داشت. سوزان نكلس و جو تاكوپينا ديگر وكلاي ترامپ در اين پرونده هستند. تاكوپينا در سال گذشته، وكالت كيمبرلي گيل فويل، نامزد دونالد ترامپ جونيور را در تحقيقات كنگره درخصوص شورش ششم ژانويه برعهده داشت. او مكررا در تلويزيون‌هاي متعدد حضور مي‌يابد و درباره موضوع پرونده پرداخت حق‌السكوت به دفاع از ترامپ مي‌پردازد.
استورمي دنيلز
نام واقعي او استفاني كليفورد است. او گفته است كه در سال 2016 از كوهن مبلغ 130 هزار دلار دريافت كرده تا درباره روابطش با ترامپ چيزي به رسانه‌ها نگويد. دنيلز بازيگر و كارگردان فيلم‌هاي بزرگسالان است و ماه گذشته به نشريه تايمز گفت با دادستان‌هاي پرونده ديدار كرده است. براساس گفته‌هاي دنيلز، او در سال 2006 و در 26 سالگي ترامپ 60 ساله را در حاشيه يك تورنمنت گلف ملاقات كرده و با او رابطه برقرار مي‌كند.
 مردم امريكا درباره پرونده ترامپ  چگونه فكر مي‌كنند؟
بيشتر شهروندان امريكايي با صدور كيفرخواست عليه دونالد ترامپ رييس‌جمهوري پيشين موافقند اما معتقدند كه انگيزه‌هاي سياسي نيز در اين ماجرا اثرگذار بوده است. هنوز اتهامات ترامپ به‌ طور دقيق مشخص نيست و قاضي به صورت عمومي آنها را اعلام نكرده اما شكاف عميق حزبي در نگاه شهروندان به اين موضوع قابل مشاهده است. سياستمداران جمهوري‌خواه اغلب پس از صدور كيفرخواست عليه ترامپ به دفاع از او برخاسته‌اند و اتهامات عليه ترامپ را سياسي مي‌خوانند. با اين وجود، براساس نظرسنجي اخير سي‌ان‌ان كه نتايج آن روز دوشنبه منتشر شد، 60درصد امريكايي‌ها با صدور كيفرخواست عليه ترامپ موافق هستند. 94درصد دموكرات‌ها از صدور كيفرخواست حمايت مي‌كنند در حالي كه 79درصد جمهوري‌خواهان با آن مخالفند. 62درصد افراد مستقل و غيروابسته به دو حزب هم گفته‌اند موافق صدور كيفرخواست عليه ترامپ هستند.
در نتايج نظرسنجي سي‌ان‌ان آمده است كه 76درصد از امريكايي‌ها باور دارند سياست نقش بزرگي در صدور كيفرخواست عليه ترامپ ايفا كرده است. در نظرسنجي دانشگاه كوئيني پياك، 62درصد گفته‌اند كه انگيزه اصلي صدور كيفرخواست و متهم كردن ترامپ را سياسي مي‌پندارند.
مجموعه نظرسنجي‌ها كه اغلب امريكايي‌ها مساله پرداخت حق‌السكوت را يك مساله جدي مي‌دانند.