سال جديد سال امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه است

گروه سياسي| «زمزمه‌هاي انتخاباتي» ترجيع‌بندي است كه اين روزها بيش از هر گزاره ديگري در محافل سياسي و حزبي تكرار مي‌شود. فرقي نمي‌كند اين تجمعات توسط اعضاي جبهه پايداري برگزار شده باشد يا اعضاي موتلفه؛ يك سر آن اعضاي حزب اتحاد ملت باشند يا اعضاي كارگزاران سازندگي. مهم‌ترين ابهام اين روزهاي كشور، راهبردي است كه نظام قرار است در انتخابات پيش روي كشور اتخاذ كند. مبتني بر اين اهميت بنيادين است كه حسن روحاني رييس‌جمهور سابق كشور هم در ديدار نوروزي با مديران و كارگزاران دولتش سال 1402 را «سال امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» ارزيابي مي‌كند و سرنوشت آتي كشور در حوزه مشاركت‌هاي عمومي را در گرو راهبردهايي مي‌داند كه نظام براي انتخابات اسفند ماه 1402 تدارك ديده است. حاضران در اين نشست نيز هر كدام ايده‌اي را براي انتخابات اسفند ماه مطرح مي‌كردند؛ برخي معتقد بودند نظام با توجه به شرايط كشور انعطاف به خرج داده و زمينه افزايش مشاركت‌هاي مردمي را فراهم مي‌كند و گروه ديگر نيز معتقد بودند، در انتخابات اسفند 1402 درب براي سياست‌گذاران بر همان پاشنه خواهد چرخيد كه در انتخابات 98 و 1400 چرخيده بود.
در نشست روحاني با مديران اما بسياري از چهره‌هاي دولت اعتدالي روحاني، حضور داشتند از محمدباقر نوبخت و محمود واعظي، دو دست چپ و راست روحاني در ايام زمامداري در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم گرفته تا محمود حجتي و محمود علوي و... نوبخت مانند ايام حضور در سازمان برنامه و بودجه گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور ارايه كرد و قياسي ميان سال‌هاي ابتدايي دولت يازدهم و دولت سيزدهم صورت داد. ايامي كه دولت روحاني توانسته بود، نوسانات ارزي را مهار كرده و نرخ تورم را براي 2 الي 3 سال تك رقمي كند. محمود واعظي هم برنامه‌ريزي‌ها براي حضور اعضاي استاني حزب اعتدال و توسعه را دنبال مي‌كرد. در اين ميان غيبت چهره‌هايي چون اسحاق جهانگيري و علي لاريجاني (كه قبلا خبر حضورش در اين نشست داده شده بود) پرسش‌هايي را ايجاد كرد. با پايان گرفتن مقدمات، حسن روحاني پشت تريبون قرار گرفت.
رييس‌جمهوري پيشين ايران با شيرين ندانستن رخداد‌هاي سالي كه پشت سر گذاشتيم، سال جديد را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» توصيف كرد و گفت: چشم دنيا به انتخابات اسفند ماه است تا ببينند و ببينيم سالم و رقابتي و آزاد برگزار خواهد شد يا نه. موعد برگزاري انتخابات (مجلس شوراي اسلامي) البته اسفند ۱۴۰۲ است، اما لوازم آن را بايد از خيلي زودتر فراهم كرد هر چند كه به جز انتخابات مجلس، با اجراي اصل ۵۹ هم مي‌توان مستقيما به نظر مردم مراجعه كرد. نمي‌شود كه عددِ تفسير از يك كلمه واحد (نظارت) در يك‌جا (انتخابات) ۱۰۰ باشد و به صدا و سيما كه برسد صفر. در حالي كه در قانون اساسي هم از نظارت بر انتخابات سخن به ميان آمده و هم بر صدا و سيما.
حسن روحاني كه در ديدار نوروزي با مديران ارشد دولت خود در سال‌هاي ۹۲ تا ۱۴۰۰ سخن مي‌گفت ادعاي ارتباط نداشتن سياست خارجي با اقتصاد و معيشت مردم را «بي‌اساس» دانست و به عنوان شاهد مثال گفت: ديديد كه تا اسم عباس عراقچي كه آمد از قيمت دلار دو هزار تومان كم شد و به طعنه افزود: لابد اگر آقاي ظريف مي‌رفت ۵ هزار تومان كم مي‌شد! هنگامي كه يكي از حاضران به مزاح يادآور شد «و اگر خود شما ۱۰ هزار تومان» بلافاصله پاسخ داد: دكتر ظريف هم از طرف ما مي‌رفت.


رييس‌جمهوري پيشين ايران با استقبال از شعار سال (مهار تورم و رشد توليد) از منظر آنكه بخشي از تحول به مثابه خواست عمومي را بازمي‌تاباند، تحقق اين امر را منوط به تحول در سياست خارجي و داخلي دانست و در عين حال گفت: اين امر -كاهش تورم- شدني است كما اينكه دو بار در تاريخ جمهوري اسلامي تجربه شده و مردم ثمرات آن را چشيده‌اند. نوبت اول و در سال‌هاي ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ (در دولت دوم خاتمي) و نوبت دوم در زمستان ۹۴ (با شروع برجام) و در ادامه در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷ (قبل از خروج ترامپ از برجام). او همچنين اضافه كرد در آن دو سال و نيم (زمستان ۹۴، سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷) نه تنها شاهد كاهش تورم بوديم كه تك رقمي هم شد و حتي نرخ ۷درصد را هم شاهد بوديم و در سال ۹۵ رشد اقتصادي نيز به چنان حدي رسيد كه از آن به عنوان بالاترين رشد اقتصادي در جهان ياد شد (اشاره او به خاطر آن بود كه با اجرايي شدن برجام محدوديت در فروش و صادرات نفت خام به ميزان زيادي برداشته شد). 
حسن روحاني به اشارات انتخاباتي بسنده نكرد و راه‌حل اصلي مشكلات با هدف تحول را اجراي اصل ۵۹ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (برگزاري همه‌پرسي و مراجعه به آراي عمومي) ذكر كرد و گفت: هر چند سوالات مردم متعدد است، اما در اين همه‌پرسي مي‌توان سه پرسش اساسي در سه زمينه سياست خارجي، سياست داخلي و اقتصاد را با مردم در ميان نهاد.
رييس‌جمهوري پيشين ايران گفت: حفظ جمهوريت نظام در گرو برگزاري انتخابات آزاد است و حفظ اسلاميت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دين همه مهم و محترم است، اما حفظ اسلاميت نظام در گرو اخلاق است حال آنكه مي‌بينيم روزنامه‌اي اگر هر روز توهين نكند و تهمت وارد نسازد شب سر بر بالين نمي‌گذارد.