فقط خودمان می‌دانیم چه رنجی کشیدیم

به گزارش سهروند آنلاین، روز گذشته، روزی به‌یادماندنی در تاریخ فوتبال زنان ایران به شمار می‌رفت. شاگردان مریم آزمون در تیم‌ملی موفق شدند با کسب یک پیروزی و یک تساوی برابر میانمار میزبان، از دور نخست مسابقات انتخابی المپیک صعود کنند و به این ترتیب به جمع 12 تیم برتر آسیا ملحق شوند. این اتفاق درحالی رقم خورد که ملی‌پوشان کشورمان برای کسب این موفقیت، راه ساده‌ای در پیش نداشتند و در روزهای منتهی به اعزام، یک اردوی چند روزه درون‌تیمی تشکیل دادند و بدون حتی یک دیدار تدارکاتی به میانمار اعزام شدند. اما به مانند سابق، آنها باز هم نشان دادند که همواره آماده خلق شگفتی‌های دور از انتظار هستند و در این راه از جان مایه می‌گذارند.

 

به مسئولان ثابت کردیم چقدر توانایی‌مان بالاست خواجوی: همه ما از جان و دل مایه گذاشتیم

اگرچه گل دیدار نخست تیم‌ملی را افسانه چترنور به زیبایی وارد دروازه حریف کرد و در پایان هم به عنوان برترین بازیکن میدان انتخاب شد، اما بدون شک سیوهای زیبای زهرا خواجوی از مهم‌ترین عوامل پیروزی یک بر صفر ایران در دیدار رفت بود. خواجوی که بعد از حدود یک سال دوری از تیم‌ملی و از دست دادن مسابقات جام ملت‌های آسیا، انگیزه بسیاری برای درخشش دوباره در ترکیب تیم‌ملی داشت و موفق به انجام آن هم شد. به همین دلیل سراغ این دروازه‌بان باتجربه و در عین حال جوان تیم‌ملی زنان ایران رفتیم تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.



 

از همان ابتدا شروع کنیم، پیش از اعزام به مسابقات با حواشی عجیبی روبه‌رو شدید، آیا این حواشی تاثیر منفی در عملکرد شما داشت؟

بله، همانطور که می‌دانید دو اردوی آخر ما در کمپ تیم‌ملی با حواشی زیادی روبه‌رو شد، ما شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتیم، چراکه نه‌تنها هیچ اردوی تدارکاتی نداشتیم، بلکه با حاشیه‌هایی که برای ما ایجاد شد، از نظر ذهنی نیز به‌هم‌ریخته بودیم که درنهایت با درایت کادر فنی و همدلی بچه‌ها، خیلی زود خودمان را دوباره پیدا کردیم و این حواشی نتوانست بیشتر از این ما را تحت‌تاثیر قرار بدهد.

 

حدود یک سال از تیم‌ملی دور بودی و به نظر می‌رسید که کمی هم افت کردی، اما دوباره به روزهای اوج خودت بازگشتی و هم با خاتون قهرمان ایران شدی و هم در تیم‌ملی درخشیدی.

همینطور است که شما می‌گویید. خدا را شاکرم که بعد از مدتی دوری از تیم‌ملی دوباره افتخار پوشیدن این پیراهن نصیبم شد و توانستم عملکرد خوبی داشته باشم. خودم هم از عملکردم در بازگشت به تیم‌ملی راضی هستم و فکر می‌کنم در این مدت کوتاه توانسته‌ام به تیم‌ملی کمک کنم. این در شرایطی بود که در آن حدود یک سالی که از تیم‌ملی دور بودم، هجمه‌های زیادی به من شد و رفتارها طوری بود که انگار عیار بازیکنان از ملی‌پوش بودن آنها مشخص می‌شود، اما من در همان زمان هم دو قهرمانی متوالی با خاتون در لیگ برتر کسب کردم و شرایط خوبی داشتم.

 

در دیدار اول برابر میانمار چند سیو عالی داشتی، هم در دقایق پایانی نیمه نخست و هم بعد از اینکه ما از حریف پیش افتادیم.

بله، می‌توان گفت در دیدار اول با سیوهای خوبی که داشتم، توانستم تیم را در بازی نگه‌دارم و از این بابت بسیار خوشحالم. واقعا در این دیدار از جان و دل برای موفقیت تیم‌ملی مایه گذاشتیم که فکر می‌کنم این موضوع در تصاویر بازی کاملا قابل لمس بود.

 

سراغ بازی دوم برویم، نگین زندی به عنوان هم‌باشگاهی تو در خاتون، زننده تک گل ایران در بازی برگشت بود و موفق به صعود به دور دوم شدید.

ابتدا دلم می‌خواهد درخصوص نگین صحبت کنم، او با این سن کمی که دارد، قطعا از پدیده‌های آسیا خواهد بود و امیدوارم این روند خوب را حفظ کند. اما درخصوص صعود به دور بعد باید بگویم این یک صعود ساده نبود، چراکه تیم میانمار در رنکینگ فیفا از ما 24 پله بالاتر است و رتبه هشتم آسیا را در اختیار دارد. آنها در این مسابقات از شرایط میزبانی هم برخوردار بودند و با آمادگی کامل به مصاف با ما آمدند. در نهایت فکر می‌کنم فقط اعضای تیم می‌دانند که ما برای این صعود چه رنجی را متحمل شدیم.

 

و هفت ماه تا آغاز دور بعدی مسابقات مانده است، درخواست تو از مسئولان برای اردوهای آتی چیست؟

دور بعدی مسابقات در آبان‌ماه برگزار خواهد شد و ما در تاریخ فوتبال زنان ایران نتوانستیم هیچ‌وقت این مرحله را پشت‌سر بگذاریم. اما فکر می‌کنم حالا ما به فدراسیون و مسئولان ذی‌ربط ثابت کرده‌ایم که چه توانایی بالایی برای درخشیدن در رویدادهای بزرگ‌تر داریم. این تیم پتانسیل تاریخ‌سازی را دارد، اما برای تاریخ‌سازی باید برنامه‌ریزی بهتری داشت و اردوهای منسجم‌تری تشکیل داد. انتظارم از مسئولان این است که راه را برای ما هموار کنند.

و صحبت‌های پایانی شما؟

تشکر می‌کنم از هم‌تیمی‌هایم در تیم‌ملی زنان که در سخت‌ترین شرایط فعل خواستن را صرف کردند و با جان و دل نشان دادند در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن داریم. از کادرفنی هم تشکر می‌کنم که تلاش زیادی برای موفقیت تیم‌ملی انجام دادند و در پایان امیدوارم تا سال‌های سال دروازه ایران را بسته نگه‌دارم.

***

از هم‌تیمی‌هایم ممنونم که کمکم کردند قنبری: مسئولان ما را به حال خود رها نکنند

در پایان دیدار برگشت دو تیم ایران و میانمار که با صعود تیم‌ملی زنان ایران همراه شد، زهرا قنبری به عنوان برترین بازیکن میدان برگزیده شد. مهاجم 30ساله تیم خاتون بم که مهندسی گل تیم‌ملی در دیدار برگشت را نیز انجام داده بود، بلافاصله بعد از اتمام مسابقه نفسگیر برابر میانمار به گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «شهروند» نشست و در این‌خصوص صحبت کرد.

ابتدا به شما تبریک می‌گوییم، هم صعود به دور بعد را و هم انتخابت به عنوان برترین بازیکن میدان.

خیلی خوشحالم بابت هر دو موضوعی که شما گفتید، طبیعتا هر بازیکنی دلش می‌خواهد در پایان یک مسابقه به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شود و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. از هم‌تیمی‌هایم ممنونم چراکه بدون همراهی آنها به دست آوردن این نتیجه ممکن نبود.

به نظر می‌رسد شرایط آب‌وهوایی میانمار حسابی بازیکنان ما را اذیت می‌کرد، مخصوصا در دیدار دوم.

بله، همینطور است. رطوبت و گرمای هوا در میانمار طاقت‌فرساست و ما هم آمادگی لازم را نداشتیم. می‌توانم بگویم در بسیاری از دقایق مسابقات، آنها از ما بهتر بودند و فکر می‌کنم شما علت آن را به‌خوبی بدانید. برخلاف حریف که چند دیدار تدارکاتی انجام داد و در شرایط مسابقه به مصاف ما آمد، ما دو اردوی بسیار کوتاه‌مدت در کمپ تیم‌های ملی برگزار کردیم و مجموعا یک هفته تمرین موثر نداشتیم، با این وجود، کاری کردیم کارستان که علت آن هم غیرتی بود که بچه‌ها در زمین از خود نشان دادند. میانمار برای مصاف با ما سه دیدار تدارکاتی انجام داده بود، اما ما چه؟ بدون هیچ آمادگی و فقط با تکیه به غیرت بچه‌ها وارد میدان شدیم، اما در دور بعد نیاز به برنامه‌ریزی خیلی بهتری داریم.

 

هفت ماه فرصت دارید تا دور دوم مسابقات که آبان‌ماه برگزار خواهد شد، به عنوان کاپیتان تیم‌ملی درخواستت از مسئولان چیست؟

درخواستم این است که ما را به حال خودمان رها نکنند. ما نشان دادیم که چه پتانسیلی داریم. از آنها می‌خواهم نگاه ویژه به تیم‌ملی زنان داشته باشند و از همین حالا به فکر تدارک اردوهای منظم و دیدارهای تدارکاتی باشند و دوباره تیم را به حال خودش رها نکنند و یک ماه مانده به شروع مسابقات یاد تیم‌ملی زنان بیفتند.

و در پایان اگر صحبتی داری ما می‌شنویم.

می‌خواهم این پیروزی را به کادرفنی، بازیکنان باغیرت تیم‌ملی و همچنین تمام کسانی که از پیروزی ما خوشحال شدند، تقدیم کنم. امیدوارم توانسته باشیم دل مردم عزیزمان را اندکی شاد کنیم.

//اتمام پیام