قدس در مسیر آزادی

 حوادث روز‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و پاسخ قدرتمندانه مقاومت فلسطینی به صهیونیست‌های متجاوز در کنار حضور ده‌ها هزارنفری نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی، بیانگر تجلی آرمانی است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در۴۴سال قبل با انتخاب روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس، بنیان نهاد و خلف صالحش امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از آن حمایت و جریان مقاومت را تقویت کرد و اکنون با قطعیت می‌توان گفت که تحقق کامل آن آرمان در آینده‌ای نزدیک دور از انتظار نیست. مقایسه شرایط مقاومت فلسطین با اشغالگران صهیونیست، بیانگر آن است که مقاومت فلسطین در طول تاریخ خود هیچ‌گاه مانند امروز قدرتمند نبوده و صهیونیست‌ها به‌رغم حمایت قدرت‌های سلطه‌گر غربی و امکانات گسترده نظامی، هیچ‌گاه مانند امروز در برابر مقاومت مستأصل و ناتوان نبوده‌اند.
امام خمینی (ره) با اعلام روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس در اولین ماه مبارک رمضان پس از پیروزی انقلاب، تحولی جدی در مسیر مبارزات حق‌طلبانه مردم مظلوم فلسطین ایجاد و آن را از حوزه مطالبات قومی و عربی خارج ساخته در تراز مسئله اصلی جهان اسلام قرارداد. اعلام روز قدس و حمایت مسلمانان از آن به‌طور عملی نشان داد که مشکلات مسلمانان مانند دانه‌های زنجیر به هم‌پیوسته‌اند و آنان نباید اجازه دهند که دشمنان امت اسلامی با اتکا بر تفاوت‌های مذهبی و نژادی در جهان اسلام تفرقه‌اندازی کنند و توطئه‌های سوء خود را پیش ببرند. بر اساس اندیشه امام «دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد مسلمین و دفاع از همه حیثیات مسلمین امری است لازم و ما باید خودمان را برای مقاصد الهی و دفاع از مسلمین مهیا کنیم». ریشه ناکامی گذشته اعراب و فلسطینی‌ها هم در این بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشور‌های عرب برمبنای ایدئولوژی پان‌عربیسم به مقابله با صهیونیسم می‌پرداختند و مسئله فلسطین را یک مسئله ارضی و سرزمینی قلمداد می‌کردند. انقلاب اسلامی توانست نشان دهد که مسئله فلسطین، مسئله‌ای مربوط به‌کل جهان اسلام است که بایستی همه ملت‌ها با اتکای به آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود و در جهت مقابله با این ریشه فساد تلاش کنند. ازاین‌رو امام (ره)، مسئله را از بعد ملی و ناسیونالیستی عرب خارج کرد و به آن چهره‌ای اسلامی بخشید.
تولّد و موجودیت برخی گروه‌های مبارز فلسطین، چون جهاد اسلامی و حماس را نیز باید متأثر از گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی بدانیم، زیرا آنچه در سال‌های اخیر به این مبارزات جهت داده و آن را قوت و قوام بخشیده و میدان مبارزه را از مبارزه با سلاح‌های سبک، به عرصه مقابله موشکی و... کشانده است و رژیم صهیونیستی را که مدعی دارا بودن قوی‌ترین سامانه‌های دفاع ضد هوایی تحت عنوان گنبد آهنین است ناکام و مستأصل کرده است، نقش تأثیرگذار تلاش‌ها و حمایت‌های شهدایی همچون شهید سلیمانی است که کلاً صحنه مبارزات را تغییر داده و اکنون نیرو‌های مقاومت فلسطین نظیر جهاد اسلامی و حماس به یکی از تعیین‌کننده‌ترین نیرو‌ها نه‌تن‌ها در مسئله فلسطین، بلکه در عرصه منطقه‌ای تبدیل کرده است.
دوراندیشی امامین انقلاب در این اصلاح مسیر حرکت مقاومت فلسطین از یک‌سو سبب شده است که تهدید اصلی را که غرب برای جهان اسلام با ایجاد این غده سرطانی در منطقه طراحی و به اجرا درآورده بود و به‌زعم خود برای گسترش آن از نیل تا فرات برنامه‌ریزی کرده بود، مهار شود و از سوی دیگر به بستری برای وحدت و انسجام میان مسلمانان با محوریت آرمان ر‌هایی قدس از چنگال صهیونیستی تبدیل شود، اگرچه فتنه‌انگیزی صهیونیست‌ها در میان مسلمانان همچنان ادامه دارد.


چند مؤلفه مهم را به‌عنوان پیشران حرکت مقاومت برای تحقق آرمان بلند امام می‌توان برشمرد:
۱-پیشتازی و تعیین‌کنندگی نیرو‌های مسلمان و معتقد به مبانی ارزش‌های دینی انقلابی همچون جهاد اسلامی و حماس به‌عنوان محور‌های اصلی مبارزه با رژیم صهیونیستی.
۲- حذف و انزوای نیرو‌های سازش‌کار در میان فلسطینی‌ها و حتی در میان حکام عرب به‌عنوان مدعیان حقوق مردم فلسطین. تشکیلات خودگردان که به عنوان اداره‌کننده و مدیریت‌کننده اصلی کرانه باختری با همکاری با شاباک (سیستم امنیت داخلی صهیونیست‌ها) موجودیت خود را از دست داده و دیگر هیچ کارآمدی برای فلسطینی‌ها ندارد؛ و این منطقه به‌طور کامل توسط جهاد اسلامی و حماس مدیریت می‌شود.
۳-تغییر شکل مبارزه فلسطینی‌ها از مبارزه با سنگ به مبارزه با موشک‌ها و پهپاد‌ها با توان شکست گنبد آهنین.
۴- رژیم صهیونیستی درگذشته تنها غزه را به‌عنوان عامل اصلی مواجهه و تهدید خود می‌دانست. اما اکنون نزاع به کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ کشیده شده است. فلسطینی‌ها عملیات مختلفی را در این ایام در این مناطق علیه رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند که نسبت به گذشته تحولی بسیار راهبردی محسوب می‌شود.
۵-عملیات مقاومت باعث شده رژیم صهیونیستی در تأمین امنیت خود در داخل با مشکل جدی مواجه شود. ناامنی‌های ایجادشده در قلب تل‌آویو حیات روزمره صهیونیست‌ها را مختل کرده و روند مهاجرت یهودیان را به سرزمین‌های اشغالی معکوس کرده است
۶- رشد خارق‌العاده عملیات مسلحانه و غیرمسلحانه مبارزان فلسطینی علیه متجاوزان صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی به‌گونه‌ای شده است که صهیونیست‌ها ناچار شده‌اند که بیش از نیمی از ارتش خود را برای مقابله با فلسطینی‌ها در این مناطق مستقر کنند.
۷- اوج‌گیری چالش‌ها و بحران‌های درونی رژیم صهیونیستی و اختلافات میان سران آن رژیم و گسترش اعتراضات خیابانی در سرزمین‌های اشغالی سبب شده است که بسیاری از کارشناسان صهیونیست پیش‌بینی کنند که رژیم ممکن است به‌زودی از درون متلاشی شود.
۸- افول قدرت امریکا و ناتوانی این رژیم تداوم حمایت‌های گذشته از صهیونیست‌ها و بروز اختلاف میان سردمداران دو رژیم از چالش‌های دیگر صهیونیست‌ها برای تداوم حیات انگلی این رژیم است.
۹- بروز برخی از اختلافات میان سران کشور‌های عربی پیوسته به طرح صلح آبراهام با صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر باعث به حاشیه رفتن طرح‌شده است.
۱۰-اوج‌گیری حمایت‌های مردمی در کشور‌های اسلامی و غیر عرب از مقاومت فلسطین که در بازی‌های قطر جلوه‌هایی از آن بروز کرد و همچنین حمایت دولت‌ها از مردم فلسطین نظیر اقدام اندونزی در مخالفت با حضور تیم فوتبال رژیم صهیونیستی در جام جهانی زیر ۲۰ سال میدان جهانی را برای صهیونیست‌ها تنگ‌تر کرده است.
مجموعه تحولات فوق سبب شده است که سردمداران این رژیم تلاش کنند با افزایش یورش و حملات بی‌رحمانه به مسجدالاقصی و دستگیری فلسطینیان به‌زعم خود وضعیت را در کنترل داشته باشند، اما این اقدامات تنها موجب تشدید انزجار جهانی علیه این رژیم و ایجاد اجماع در میان مسلمانان علیه این رژیم شده و به فروپاشی آن سرعت ببخشد؛ و به همین دلیل راهپیمایی روز قدس امسال ان‌شاءالله مظهر تجلی حمایت جهانی از فلسطینی‌ها و مخالفت با صهیونیست‌ها خواهد بود.