فرنگی ایران دوباره بر بام آسیا

شاگردان حسن رنگرز در حالی موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند که سال گذشته این عنوان را به قزاقستان داده بودند. قزاق‌ها که تصور می‌کردند با توجه به میزبانی مسابقات کار راحتی برای تکرار عنوان قهرمانی دارند، در همان روز اول مسابقات جایی که پنج کشتی‌گیر ایران راهی فینال شدند و چهار مدال طلا و یک نقره کسب کردند غافلگیر شدند و به قدرت کشتی ایران اعتراف کردند.
بازتاب درخشش روز اول
درخشش فرنگی‌کاران ایران در روز اول مسابقات چنان خیره‌کننده بود که حتی واکنش اتحادیه جهانی کشتی را هم در پی داشت. این اتحادیه در پیج اینستاگرامی خود در این خصوص نوشت: «UWW با نمایشی از کشتی‌های پویا دادمرز به روند رو به رشد این کشتی‌گیر جوان ایذه‌ای اشاره کرد و از چهارمین طلای دادمرز در چهار مسابقه اخیرش خبر داد. عضو وزن اول تیم ملی فرنگی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد، بعد از ناکامی در صربستان به مدال طلای مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال، جام‌جهانی، تورنمنت اوپن زاگرب و مسابقات قهرمانی آسیا رسیده و بدون شکست، قهرمان شده است.
همچنین ناصر علیزاده نیز سومین مدال طلای متوالی‌اش در مسابقات قهرمانی آسیا را به دست آورد و اتحادیه جهانی این موضوع را در روزی که کشتی فرنگی ایران صاحب چهار طلا در پنج وزن شد، بازتاب داد.»


روز دوم روز سخت
صبح دیروز با راهیابی چهار کشتی‌گیر ایران به نیمه‌نهایی خیلی زود قهرمانی فرنگی‌کاران کشورمان با توجه به نتایج روز اول مشخص شد. البته قزاق‌ها دیروز آمده بودند تا جبران کنند، اما دیر شده بود. با وجود حذف مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم، اما چهار کشتی‌گیر ایران به نیمه‌نهایی رسیدند. رضا عباسی در ۶۷ کیلوگرم به‌رغم کشتی‌های خوبی که گرفت، اما بعد از حضور در این مرحله با دو باخت در نهایت دستش از مدال دور ماند و پنجم شد. سجاد ایمن‌طلب هم در فینال مقابل حریف قزاق خود کم آورد و به مدال ارزشمند نقره دست یافت. در ۸۲ کیلوگرم علیرضا مهمدی به دیدار رده‌بندی راه پیدا کرد و موفق به کسب مدال برنز شد و در نهایت مهدی والی، کشتی‌گیر ۹۷ کیلوی ایران در فینال حاضر شد تا در مجموع نتایج به دست آمده ایران عنوان قهرمانی آسیا را دوباره به دست آورد.
این قهرمانی تقدیم به مردم
حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی ایران بعد از قهرمانی زودهنگام شاگردانش در آسیا با اشاره به کشتی‌های درخشان کشتی‌گیران در مسابقات قزاقستان، کسب قهرمانی آسیا در کشتی فرنگی را به مردم ایران تقدیم کرد. او گفت: «خدا را شکر بچه‌ها نمایش خوبی در این رقابت‌ها داشتند و موفق شدیم قزاقستان میزبان را با اقتدار پشت سر بگذاریم و به عنوان نخست آسیا برسیم. قزاق‌ها سال گذشته بالاتر از ایران به عنوان نخست آسیا رسیدند، اما امسال با اختلاف پایین‌تر از ایران قرار گرفتند.»
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی افزود: «ما از قبل پیش‌بینی شرایط سخت مبارزه در قزاقستان را داشتیم و خدا را شکر با نتایج خوبی همراه شد و موفق شدیم قزاقستان را که با همه توان برای دفاع از عنوان قهرمانی به میدان آمده بود، ناکام بگذاریم.»
او با اشاره به اجرای کامل چرخه انتخابی تیم ملی برای انتخاب نفرات اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا گفت: «ما از همان ابتدا قائل به چرخه انتخابی و رعایت عدالت و قانون در انتخاب نفرات بودیم و در ادامه نیز بر همین اساس عمل خواهیم کرد تا تمامی کشتی‌گیران برای رسیدن به دوبنده تیم ملی انگیزه داشته باشند و انگیزه و توان خود را از دست ندهند. اجرای چرخه انتخابی قطعاً باعث رشد و پیشرفت هرچه بیشتر کشتی فرنگی در تمامی ابعاد خواهد شد و ما نیز خود را ملزم به اجرای کامل آن می‌دانیم.»
رنگرز با اشاره به حذف مهدی محسن نژاد خاطرنشان کرد: «انصافاً دو امتیاز محسن‌نژاد مقابل حریف قزاق را به اوندادند و باعث شکست ۴ بر ۳ او مقابل کشتی‌گیر میزبان شدند.»
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان گفت: «این قهرمانی را به مردم عزیز ایران تقدیم می‌کنم. افتخار می‌کنیم که می‌توانیم با کسب نتایج خوب باعث خوشحالی مردم ایران شویم. امیدوارم در مدتی که در خدمت کشتی فرنگی ایران هستم، بتوانم وظیفه خودم را به بهترین نحو انجام دهم و دینم را به کشتی فرنگی ایران ادا کنم.»