156 هزار نیازمند سر سفره مهربانی «هلال رحمت»

  [فاطمه عسگری‌نیا] براساس آماری که سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از مشارکت خیرین و نیکوکاران در پویش هلال رحمت منتشر کرده است مشارکت خیرخواهانه نیکوکاران در پویش ملی هلال رحمت امسال حداقل 50درصد بیشتر از سال‌های گذشته بوده است و این مشارکت به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم در تامین اقلام موادغذایی اتفاق افتاده است. بنابراعلام رئیس سازمان داوطلبان در پویش هلال رحمت امسال، این سازمان تا قبل از فرا رسیدن عیدسعید فطر، در مجموع 98هزار و 718سبد معیشتی با کمک و مشارکت 13هزار و 115 خیر و داوطلب تامین و از این تعداد 69هزار و 612سبد در بین 383هزار و 485 نیازمند و جامعه هدف طرح توزیع کرده است. سلیمی می‌گوید همچنین 12هزار و 476بسته غیرمعیشتی در قالب پویش یادشده تامین و از این تعداد 7هزار و 718بسته بین 33هزار و 844بهره‌ور توزیع شده است. برپایی سفره‌های مهربانی در قالب ضیافت افطار هم یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی سازمان داوطلبان در طرح هلال رحمت امسال بود که در این بخش هم هلال‌احمری‌ها موفق شدند 316سفره مهربانی در محلات جامعه هدف طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور 2020محله کمتربرخوردار کشور پهن کنند و 677سفره نیز در سایر مناطق و محلات محروم به‌عنوان ضیافت افطاری برپا کردند. به‌گفته سلیمی 156هزار و 565 روزه‌دار نیازمند، میهمان این سفره‌ها بودند. در میان استان‌های سی‌ودوگانه کشور که در طرح هلال رحمت حسابی درخشیدند و سنگ‌تمام گذاشتند، استان‌های فارس، گلستان و آذربایجان شرقی به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به لحاظ مشارکت خیرین و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان کسب کرده‌اند. ناگفته نماند که مردمان خونگرم و بخشنده استان فارس با تفاوت بسیار چشمگیری از سایر استان‌ها در رتبه نخست ایستاده و براساس گزارشی که سازمان داوطلبان اعلام می‌کند بالغ بر 60درصد کمک‌های جمع‌آوری و توزیع شده بین نیازمندان، متعلق به این استان بوده است.

پویش هلال رحمت که یکی از پویش‌های اجتماعی و مردمی جمعیت هلال‌احمر است امسال هم مانند سال‌های گذشته با مشارکت قابل توجه مردم در اقصی‌نقاط‌کشور برگزار شد. پویشی که در آن، مردم، هم مهربانی‌شان را به تصویر کشیدند هم اعتمادشان به جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان واسط بین نیاز نیازمندان و توان توانمندان را. «محمدجواد رحمانی»، یکی از خیرین اهل آباده در استان فارس است که حالا حدود 7سال از عضویتش در جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد و معتقد است آشنایی و همکاری‌اش با این جمعیت، مسیر زندگی‌اش را عوض کرده است. محمدجواد برخلاف خیلی از خیرین و متولین کارمندی ساده است، اما دل بزرگی دارد: «شاید به اندازه خیلی از متولین، سرمایه و نقدینگی کافی برای کمک نداشته باشم اما اعتبار و آبرویی خدا به ما بخشیده که در سایه آن می‌توانیم هر سال در چنین طرح‌ها و برنامه‌هایی مشارکت مردم را به نفع برنامه‌های خیرخواهانه هلال‌احمر جلب کنیم.»
او که خود مدیر یک مرکز خیریه هم هست، امسال نیز مانند سال‌های گذشته پای ثابت طرح هلال رحمت بود: «ما هر سال در طرح هلال رحمت می‌کوشیم در کنار جمعیت هلال‌احمر باشیم و کمک‌های جمع شده مردمی را از طریق این نهاد به نیازمندان واقعی برسانیم.» محمدجواد معتقد است کاری که انجام می‌دهد دلی است و تنها خواسته‌اش رضایت خداست: «کار وقتی دلی باشد، دلت قرص می‌شود و انگیزه‌ات فراوان. ما هم در این مسیر فقط به رضایت خدا فکر می‌کنیم.»
او معتقد است آرامشی را که همکاری و مشارکت در برنامه‌های هلال‌احمر به او می‌دهد، حاضر نیست با هیچ‌چیزی عوض کند.

خانه‌های هلال خوش درخشیدند
جلب مشارکت‌های مردمی در فارس و افزایش این مشارکت‌ها در طرح هلال رحمت، امسال نسبت به سال گذشته کاری بود که معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان فارس طی یک سال گذشته در دستور کار قرار داد و اتفاقا نتایج مثبتی هم گرفت. رشیدی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان فارس در گفت‌وگو با «شهروند» در این‌باره می‌گوید در سال گذشته هم به تعداد شعب جمعیت هلال‌احمر در استان افزودیم، هم به تعداد خانه‌های هلال: «استان فارس بیشترین شعبه هلال‌احمر را در کشور دارد. فعالیت حدود 34شعبه و دفتر نمایندگی در استان فارس در کنار 330خانه هلال باعث شده تا بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های ما در فراخوان‌هایی که اعلام می‌کنیم با مشارکت داوطلبانه مردم دنبال شود.»



به‌گفته او، در طرح هلال رحمت امسال هم که از 15اسفند شروع شد و تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد در سایه مشارکت خیرین و داوطلبان 21300بسته معیشتی و بهداشتی میان خانواده‌های نیازمند و بیماران صعب‌العلاج تحت پوشش جمعیت هلال‌احمر توزیع شده است: « 19300بسته توزیع‌شده را اقلام معیشتی و 2هزار بسته دیگر را اقلام غیرمعیشتی شامل می‌شود که در تامین آنها داوطلبان بالای 35ساله هلال‌احمر مشارکت داشتند و کار توزیع این بسته‌ها را داوطلبان زیر 35ساله انجام دادند.»
رشیدی معتقد است افزایش 7شعبه جدید و خانه‌های هلال در مناطق مختلف استان فارس باعث شد تا امسال شاهد افزایش قابل توجه عملکرد جمعیت هلال‌احمر  این استان در طرح هلال رحمت باشند: «امسال نسبت به سال گذشته تقریبا حدود دو و نیم تا سه برابر افزایش عملکرد داشتیم.»
طرح هلال رحمت تنها به توزیع بسته‌های معیشتی و غیرمعیشتی بین نیازمندان خلاصه نمی‌شود بلکه داوطلبان هلال‌احمری در قالب این طرح، دو طرح دیگر هم اجرا کردند؛ یکی به نام طرح نیابت که در آن به سرکشی از سالمندان و خانواده بیماران صعب‌العلاج و بازنشستگان رفتند. یکی هم به نام طرح حمایت ماندگار: «شیراز، قطب پزشکی جنوب کشور است، به‌خاطر همین بیماران زیادی به مراکز درمانی این استان مراجعه می‌کنند. از آنجا که در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان شاهد کاهش بانک خون استان هستیم با اجرای این طرح و دعوت از داوطلبان سعی کردیم به تامین خون موردنیاز استان کمک کنیم. در این طرح خوشبختانه 763واحد خون توسط داوطلبان استان اهدا شد.»

گلستانی‌ها در رتبه دوم
بعد از استان فارس، استان گلستان رتبه دوم عملکردی در طرح هلال رحمت را کسب کرد. محمدحسین ییلاقی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» در این‌باره می‌گوید: «‌امسال هم مانند سال‌های گذشته طی فراخوان اعلام‌شده از سوی جمعیت هلال‌احمر، داوطلبان، خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد برای کمک به نیازمندان استان پای‌کار آمدند و موفق شدیم طبق برنامه‌ای که برای هر شهرستان تهیه و تدوین کرده بودیم خوشبختانه عملکرد موفقی از خود به یادگار بگذاریم.»
به‌گفته او، در قالب این طرح بیش از 12هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان گلستان توزیع شده است: «‌در اجرای این طرح 90خانه هلال فعال در استان نقش بسیار پررنگی داشتند. خانه‌های هلالی که توسط داوطلبان بومی هر منطقه اداره می‌شود. آنها درواقع هم در شناسایی نیازمندان واقعی به ما کمک کردند، هم در جذب مشارکت متمولین  منطقه‌شان. این کار، سرعت تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان را افزایش داد و باعث شد تا ما در تعداد بسته‌ها هم رشد قابل‌توجهی را شاهد باشیم.»
معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به رویکرد اجتماع‌محور این جمعیت می‌گوید: «تقویت خانه‌های هلال با همین رویکرد در استان دنبال می‌شود، چراکه معتقدیم دعوت از خیرین با کمک مردم هر منطقه تاثیرگذار‌تر از ورود ما به این مسأله است هرچند مردم اعتماد خوبی به جمعیت هلال‌احمر دارند و می‌کوشند از این مسیر کمک‌های خود را به‌دست نیازمندان برسانند.»

همه پای کاربودند
استان آذربایجان شرقی هم بعد از فارس و گلستان سومین استانی است که به‌واسطه مشارکت خانه‌های هلال و خیرینش توانسته عملکرد قابل‌توجهی در طرح هلال رحمت داشته باشد.
شهودی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «طرح هلال رحمت، امسال در قالب چهار بخش از سوی جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان اجرا شد. در بخش اول از محل فروش اقلام بلااستفاده هلال و تامین بالغ بر یک‌میلیارد و 300میلیون تومان 2هزار بسته معیشتی برای نیازمندان استان تهیه و بین آنها توزیع کردیم. در بخش دیگر از محل موجودی امدادونجات استان و در دو مرحله دیگر با کمک خیرین و خانه‌های هلال پیش رفتیم.» به‌گفته او، 78خانه هلال فعال در استان آذربایجان شرقی در شهرهای تبریز، عجب‌شیر، تسوج، بناب، یانه، اسکو، خامنه و مرند همکاری خوبی با هلال‌احمر در شناسایی نیازمندان و توزیع اقلام معیشتی داشتند: «در کنار خانه‌های هلال 931خیر و نیکوکار استان هم در این طرح امسال خوش درخشیدند و باعث شدند شاهد تامین 9350بسته معیشتی به ارزش بالغ بر 5میلیارد و 360میلیون تومان برای نیازمندان در طرح هلال رحمت باشیم.»