کارگران ستون فقرات توليدک شورند

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار بيش از هزار نفر از كارگران، اعضاي تشكل‌هاي كارگري و مسوولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر لزوم انجام شدن يك حركت محسوس براي ارتقاي سطح زندگي كارگران، جامعه كارگري و مقابله هوشيارانه كارگران با تحريكات دشمنان را تحسين كردند و فرهنگ‌سازي درباره «رابطه مستقيم درآمد و ثروت با كار و تلاش» را نياز حقيقي كشور و جامعه خواندند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هدف از ديدار سالانه با كارگران را برجسته شدن ارزش كارگر در جامعه برشمردند و افزودند: «كار» به علت تامين كردن همه نيازها و لوازم زندگي مردم و كشور، در واقع حيات جامعه است اما اگر كارگر نباشد، از كار و آثار آن و پيشرفت و شكوفايي كشور خبري نيست بنابراين ارزش كارگر، ‌ارزش حيات جامعه و زندگي مردم است.
ايشان درك اهميت كار و كارگر را موجب تلاش براي توليد كار حقيقي و مفيد دانستند و گفتند: نياز حياتي كشور و جامعه به كار، نياز كارگر به كار براي اداره زندگي، نياز روحي انسان به كار و تاثير كاملا محسوس كار در رفع و جلوگيري از بروز انواع فساد، نشان‌دهنده اهميت فراوان برنامه‌ريزي، سرمايه‌گذاري و اقدام براي توليد كار و اشتغال حقيقي است.
رهبر انقلاب با استناد به آيات قرآن مجيد، به تبيين رابطه مستقيم درآمد و كار و ضرورت فرهنگ‌سازي در اين زمينه پرداختند و افزودند: از نگاه اسلام، درآمد بايد ناشي از سعي و كار و تلاش باشد؛ بنابراين پول‌ها و ثروت‌هاي بادآورده، واسطه‌گري، سوداگري، دلال‌بازي، رشوه، ويژه‌خواري به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواري، مخالف منطق قرآني و دستور پروردگار است. 


ايشان وجود مصاديقي از مُترفين و انسان‌هاي غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه را ناشي از قطع شدن ارتباط درآمد با كار و تلاش دانستند و افزودند: فرهنگ‌سازي در اين زمينه، كار بسيار دشوار و بلندمدت اما كاملا ضروري است و هر گام در مبارزه با فساد، گامي در ايجاد اين فرهنگ است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به فرمان بيست سال قبل خود درباره ضرورت مبارزه همه‌جانبه با اژدهاي هفت سر فساد گفتند: اگر از آن زمان، دولت‌ها و مسوولان اقدام مي‌كردند، امروز وضع بهتري داشتيم كه اميدواريم دولت و مجلس اين مبارزه را جدي دنبال كنند. ايشان نداشتن جرات مبارزه با مفسد داخلي را موجب سلب شجاعت مبارزه با زورگويي‌هاي دشمن خارجي دانستند و افزودند: اگر مسوولي به عنوان مثال، جرات مقابله با سوءاستفاده‌كنندگان از تجارت يا اعتبارات بانكي را نداشته باشد و با بدهكاران عمده بانكي مقابله نكند، در مقابل خواسته‌هاي دولت زورگويي مثل امريكا هم جرات مقابله نخواهد داشت.
بخش ديگري از سخنان رهبر انقلاب به بيان وظايف مسوولان در قبال جامعه كارگري اختصاص داشت.
ايشان تعريف زباني از كارگران را خوب اما ناكافي خواندند و به مسوولان و كارآفرينان و سرمايه‌گذاران خاطرنشان كردند: ارتقاي زندگي كارگر و اطمينان خاطرش به امنيت شغلي و چرخيدن راحت چرخ زندگي، باعث افزايش كيفيت كار و محصول مي‌شود بنابراين، هر تلاشي براي ارتقاي زندگي كارگران، در واقع سرمايه‌گذاري براي سود بيشتر است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توليد را ستون فقرات كشور و كارگران را ستون فقرات توليد برشمردند و گفتند: بخش مهمي از شعار امسال يعني رشد توليد، به جامعه كارگري مربوط مي‌شود و كارگران براي انجام وظايف در اين زمينه بايد با دلگرمي و اطمينان خاطر پاي كار بيايند.
«سهم‌بري عادلانه از درآمد كار» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب با تاكيد بر آن گفتند: سهم كارگر در ايجاد ارزش براي محصول بيش از عناصر و عوامل ديگر است، بنابراين براي ايجاد ارزش بالا براي محصولات بايد در زمينه آموزش، مهارت‌آموزي و تجربه‌اندوزي كارگران برنامه‌ريزي جدي شود.
ايشان توجه به سهم كارگر را به معناي ناديده گرفتن سرمايه‌گذار و ايجاد جبهه در مقابل آن ندانستند و خاطرنشان كردند: كارآفرين و كارگر هر دو به يكديگر احتياج دارند و برخلاف كمونيست‌ها كه با دروغ و شعارِ بدون عمل، به دنبال ايجاد فضاي جنگ و تضاد در روابط كار بودند، آنچه موجب تامين سهم عادلانه در روابط كار مي‌شود، انصاف، همراهي، همدلي و ناظر دانستن خدا است.
رهبر انقلاب در اين زمينه افزودند: البته در مواردي ابزار سرمايه موجب تضييع حقوق كارگر مي‌شود كه جلوي آنها بايد گرفته شود، ضمن اينكه محدوديت‌هاي احتمالي سرمايه‌گذار و كارآفرين هم بايد مورد توجه باشد.
ايشان بالا بردن توانايي‌هاي كارگران را وظيفه خواندند و با اشاره به روايتي كه «ظلم به كارگر را موجب نابودي همه اعمال خير و حرام شدن بوي بهشت مي‌داند»، گفتند: ظلم به كارگر فقط دستمزد ندادن نيست بلكه اقدام نكردن در زمينه بيمه، بهداشت، آموزش، ابتكار، مهارت‌افزايي، سلامت خانوادگي و امنيت شغلي نيز ظلم به كارگران است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ۱۴ هزار شهيد جامعه كارگري را ۱۴ هزار پرچم افتخار در دست كارگران خواندند و با اشاره به وفاداري كارگران به انقلاب و نظام، افزودند: مهم‌ترين نشانه وفاداري جامعه كارگري به نظام، رفتار هوشمندانه آنها در اين چند دهه يعني ناكام گذاشتن تلاش‌هاي گروهك‌ها در اوايل انقلاب براي زمين‌گير كردن نظام از طريق به تعطيلي كشاندن كارگاه‌ها و همچنين ايستادگي هوشمندانه در مقابل تبليغات انبوه بدخواهان خارجي براي قرار دادن جامعه كارگري در مقابل نظام است.
ايشان هوشياري و تاثيرناپذيري كارگران از تحريكات بيگانگان را «جهاد بزرگ جامعه كارگري» خواندند و تاكيد كردند: تا امروز نتوانستند و بعد از اين نيز به حول و قوه الهي نخواهند توانست جامعه كارگري را در مقابل نظام قرار دهند.
رهبر انقلاب در عين حال برخي اعتراض‌ها در محيط كارگري از جمله اعتراض به تاخير در پرداخت حقوق‌ها يا واگذاري‌هاي غلط و فاسد را بجا دانستند و گفتند: اين اعتراض‌ها در واقع كمك به دولت و نظام و آگاه كردن آنها است و در اين موارد نيز هر جا دستگاه‌هاي مسوول مانند قوه قضاييه وارد شدند، ديدند كه حق با كارگران است.
ايشان در همين زمينه افزودند: خوشبختانه در همه قضاياي اعتراضي، جامعه كارگري با مرزبندي و اعلام مرزبندي با دشمن و تاكيد بر همراهي و رفاقت با نظام نگذاشته است بدخواهان از اعتراض و تجمع سوءاستفاده كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكته‌اي ديگر، ايجاد اشتغال براي جوانان تحصيلكرده اما بيكار يا داراي مشاغل نامربوط و همچنين جواناني را كه اساسا به دنبال تحصيل و اشتغال نيستند، ضروري خواندند و گفتند: همه اين جوانان سرمايه‌هاي كشور هستند و صاحبنظران سياسي، اقتصادي و اجتماعي بايد براي جلوگيري از معطل ماندن اين سرمايه‌ها به دولت كمك فكري كنند.
ايشان همچنين گزارش وزير كار را حاوي نكات مهمي دانستند و با اشاره به سوابق خوب آقاي مرتضوي در مسووليت‌هاي قبلي و ضرورت پيگيري برنامه‌هاي اعلام‌شده، گفتند: بايد در اعلام هرگونه آمار به‌خصوص در موارد مهمي همچون اشتغال، مسكن و بيمه دقت كامل كرد تا برخلاف برخي دولت‌هاي قبلي، همه‌ آمارهاي ارايه‌شده دقيق و بدون مسامحه و سهل‌انگاري باشد. در ابتداي اين ديدار، آقاي مرتضوي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به بيان گزارشي از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين وزارتخانه از جمله در زمينه ايجاد اشتغال، آموزش و مهارت‌افزايي كارگران، توسعه بخش تعاوني، افزايش حمايت از مددجويان، گسترش تامين اجتماعي و حمايت‌هاي بيمه‌اي پرداخت.