کابینه در خطر

 
آرمان امروز: نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت تسريع در معرفي وزير آموزش و پرورش تاکيد کرد و گفت: چهار وزير در نوبت استيضاح قرار دارند. سيداحمد رسولي‌نژاد ظهر پنج شنبه در آئين گراميداشت مقام معلم که به مناسبت سالروز شهادت استاد شهيد مطهري و هفته گراميداشت مقام معلم با حضور، محمد فروتن، سرپرست آموزش و پرورش، سرهنگ بيگي جانشين فرماندهي انتظامي، سرپرست شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر، خانواده معظم شهدا، مديران مدارس، معلمان نمونه و سرآمد و معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش دماوند در اردوگاه مصطفي خميني برگزار شد اظهار داشت: مجلس و دولت يک مجموعه هستيم، اما بدين معنا نيست که پيگير مطالبات و خواسته‌هاي مردم نباشيم.
وي با بيان اينکه چهار وزير در نوبت استيضاح قرار دارند، گفت: به رئيس‌جمهور اعلام شده که اين چهار وزير عزل شوند يا استعفا دهند، در غير اين صورت مجلس به وظيفه خود عمل خواهد کرد. نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس با اشاره به اينکه اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان نارضايتي‌هايي ايجاد کرد، عنوان داشت: طرح رتبه‌بندي معلمان بايد به طور دقيق اجرا شود و نبايد بين دريافتي شاغلين و بازنشستگان فاصله وجود داشته باشد. رسولي‌نژاد با تاکيد بر اينکه بايد روند معرفي و انتخاب وزير آموزش و پرورش تسريع شود، بيان کرد: توجه به فرهنگيان و مقام معلم نبايد در حد شعار باشد. وي تاکيد کرد: رئيس جمهور در خصوص انتخاب وزير اشتباهات گذشته را تکرار نکند، چراکه امروز ميدان افراد کارآزموده و توانمند است. عباس سليمي‌نمين فعال سياسي اصول‌گرا در پاسخ به اين سوال که آيا دولت با اين اصلاحات مي تواند مشکلات را رفع کند؟ گفت: «قطعا دولت با سرعت نمي‌تواند مشکلات را رفع کند، همان‌طور که گفته شد، مشکلات در جاهاي مختلف وجود دارد. در بُعد داخلي باندهاي فاسدي در گروه‌هاي سياسي و جايگاه‌هاي رسمي داريم که مشکلات را بزرگ‌نمايي مي‌کنند اما نه براي اصلاح بلکه براي سواستفاده و گرفتن امتياز. حتي در مجلس هم گروه‌هاي منفعت طلب داريم. در گروه‌هاي سياسي هم بخشي به ضعف‌ها مي‌پردازند نه با انگيزه اصلاح‌گري، بلکه براي اين‌که به ضعف‌ها بدمند و تشديدشان کنند. بنابراين بايد يک مقداري نگاه جامع‌تر داشته باشيم، همان‌طور که در بُعد خارجي رسانه‌هاي کشوري که ما را تحريم کرده در پرداختن به مسائل داخلي، به‌طور کامل با انگيزه‌هاي ضد ملي به‌گونه‌اي عمل مي‌کنند که انگار با دل‌سوزي به ضعف‌ها مي‌نگرند اما سياست واحدي با تحريم‌ها دارند و با هدف تشديد ضعف‌ها و نه اصلاح آن‌ها مسايل را مطرح مي‌کنند. من هم با اين مسئله موافق هستم و فکر مي‌کنم ما وقتي که در شرايط ويژه قرار داريم و عوامل فشارهاي فراواني بر ما مي‌آورند، اگر ديديم کساني را در جايگاه‌هايي قرار داديم نمي‌توانند کار ستادي قوي انجام دهند، براي استفاده از همه توانمندي‌ها و ظرفيت‌ها، بايد سريع در صدد اصلاح برآييم. دولت با تاخير دارد اصلاح مي‌کند ولي همين‌که در صدد اصلاح برآمده، کار بسيار ارزنده‌اي است.»
طرح هاي اقتصادي کابينه به ثمر ننشست و دولت با تورمي بي سابقه رو به رو شد. همين امر باعث استعفاء، عزل و استيضاح وزراي اقتصادي دولت گرديد و اين تيم تقريبا تمام اعضاي اصلي خود را از دست داد. استيضاح فاطمي امين، وزير پرحاشيه وزارت صمت دولت سيزدهم بار ديگر باعث ايجاد تغيير در کابينه سيد ابراهيم رئيسي شد. کابينه دولت رئيسي پرتغييرترين کابينه تاريخ جمهوري اسلامي ايران است. تاکنون چند وزير از اين کابينه استعفاء داده، برخي عزل شده و برخي هم استيضاح شده اند. اما اين تغييرات چه گستره اي داشته و به چه علت رخ داده است؟


استعفاي وزراي کار، راه و شهرسازي و آموزش و پرورش و همچنين برکناري وزير جهاد کشاورزي، رئيس کل بانک مرکزي و رئيس سازمان برنامه و بودجه، تغيير رئيس سازمان امور مالياتي و در آخر استيضاح وزير صمت تغييرات اصلي و عمده کابينه دولت سيزدهم هستند. همچنين، اخباري در رابطه با استيضاح خاندوزي، وزير اقتصاد و نيز استعفاء يک يا دو وزير ديگر به گوش مي رسد. اين ميزان تغييرات در کمتر از دو سال نشان از بي ثباتي دولت دارد. نکته مهم اين است که غالب وزرا و اعضاي تغيير کرده از مسئولين اقتصادي دولت بوده اند. افزايش تورم، بالا رفتن قيمت اجناس مختلف، وضعيت نابسامان خودرو و مسکن و ... از مشکلات جدي و اصلي دولت در يک سال اخير بوده است. اين در حالي است که دولت سيزدهم با وعده تحول در اقتصاد روي کار آمد و عبارت «جراحي اقتصادي» تا مدت ها بر سر زبان تيم اقتصادي کابينه بود. با اين حال، طرح هاي اقتصادي کابينه جديد به ثمر ننشست و دولت با تورمي بي سابقه رو به رو شد. همين امر باعث استعفاء، عزل و استيضاح وزراي اقتصادي دولت گرديد و اين تيم تقريبا تمام اعضاي اصلي خود را از دست داد.
يک مساله در بين اعضاء اقتصادي دولت سيزدهم بيش از همه برجسته است. بيشتر اعضاء تيم اقتصادي دولت به نوعي به دانشگاه امام صادق (ع) وصل بوده و هستند. دانشگاه امام صادق (ع) نقش برجسته اي در شکل گيري کابينه دولت سيزدهم داشته است. نه فقط تيم اقتصادي دولت، بلکه ساير بخش هاي کابينه هم وزرا و اعضاء اصلي خود را از بين فارغ التحصيلان اين دانشگاه جذب کرده‌اند. با اين حال، تمرکز ما در اين گزارش بخش اقتصادي کابينه دولت است. نکته مهم در رابطه با تيم اقتصادي دانشگاه امام صادق (ع)، پشتوانه نظري و تئوريک آن است. مسعود درخشان، اقتصادداني که چند روز پيش در برنامه جهان‌آرا حضور يافت و با موسي غني نژاد به مناظره نشست استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و مهم ترين تئوريسين اقتصادي اين دانشگاه است.
درخشان همچنين يکي از تئوريسين هاي نزديک به جبهه پايداري و دولت ساية سعيد جليلي است. شايد بتوان سعيد جليلي را مرکز ثقل تيم اقتصادي دولت دانست. نقطة ثقل و مرکزي که محدود به فارغ التحصيلان دانشگاه امام صادق (ع) هم نمي‌شود. چند روز پيش تصويري از يکي از جلسات قديمي جليلي با مسعود درخشان منتشر شد که در آن، فاطمي امين هم حضور داشت. در واقع، تاثير درخشان بر افکار تيم اقتصادي دولت فراتر از دانشگاه امام صادق (ع) است. اين افکار نه فقط از طريق آکادمي بلکه از طريق حزب و جريان سياسي خاصي بر بدنه اقتصادي دولت تزريق شده است.