لیبرمن‌: اسرائیل نمی‌تواند در جنگ دائم زندگی کند

  به گزارش «جوان» با برقراری آتش‌بس از ساعت ۲۲ شنبه شب، آرامش نسبی به غزه و همچنین سرزمین‌های اشغالی برگشت. منابع رسمی از بازگشایی گذرگاه‌های مرزی نوار غزه از صبح روز یک‌شنبه در پی برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین خبر دادند. اداره کل گذرگاه‌ها و مرز‌های فلسطین، اعلام کرد که در پی برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین گذرگاه‌های نوار غزه، پس از پنج روز تعطیلی به دلیل تجاوزات رژیم صهیونیستی بازگشایی می‌شوند. وزارت بهداشت فلسطین و «ستاره داوود سرخ» رژیم صهیونیستی آمار نهایی خسارات جانی وارده در این جنگ را اعلام کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار قربانیان این جنگ به ۳۳ شهید و ۱۹۰ مجروح رسیده است. «ستاره داوود سرخ» (MDA) رژیم صهیونیستی نیز تلفات اسرائیل را دو کشته و ۷۵ زخمی اعلام کرد. ارتش رژیم صهیونیستی، همچنین اعلام کرد طی پنج روزه درگیری، هزار و ۴۶۹ راکت و موشک به سوی اراضی اشغالی شلیک کرده است.
با این وجود، آتش‌بس همچنان شکننده به نظر می‌رسد. شنبه شب مقاومت فلسطینی به‌رغم دستیابی به توافق آتش‌بس، تا آخرین لحظات شروع آتش‌بس شهر‌ها در مناطق اشغالی را هدف حملات راکتی خود قرار داد و رژیم صهیونیستی هم به غزه حمله کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده که پایبندی به آتش‌بس، بستگی به تعهد اشغالگران به آن دارد. خالد البطش، از رهبران این جنبش گفت: «تعهد جنبش جهاد اسلامی و جناح‌های مقاومت به آتش‌بس در گرو میزان تعهد تل‌آویو به آن و احترام به تعهداتی است که در تلاش‌های میانجیگری برای توقف تجاوزات حاصل شد.» در مقابل، منابع غیر رسمی از قول ارتش رژیم صهیونیستی نقل کرده‌اند که انجام ترور‌های مشابه علیه فرماندهان فلسطینی در خارج را که در لبنان و یا دیگر نقاط حضور دارند، بعید نمی‌داند. سایت الحره از قول سرهنگ «ع»، فرمانده یگان تیراندازی ارتش اسرائیل نقل کرده که ترور فرماندهان جهاد اسلامی توانمندی‌های این جنبش را تضعیف کرد، به این شکل که شلیک راکت‌ها از نوار غزه در ساعات پایانی روز شنبه ۵۰ درصد کاهش یافت.
واقعیت تلخ برای تل‌آویو
اسرائیلی‌ها مدعی‌اند که توانسته‌اند در جنگ پنج‌روزه ضرباتی مهم به مقاومت فلسطین وارد کنند. به گزارش رادیو پیام رژیم صهیونیستی، هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است: «ما در این عملیات به دستاورد‌های بسیار بالایی دست یافتیم. از ضربه آغازین به بعد دستاورد‌ها تشدید و انباشته می‌شوند. ادامه تیراندازی توسط سازمان تروریستی جهاد اسلامی به ما این امکان را می‌دهد که به افزایش دستاورد‌ها ادامه دهیم.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هم گفت: «امروز دشمنان اسرائیل، چه در غزه و چه در دوردست‌ها، همه می‌دانند که حتی اگر مخفی شوند، ما در هر لحظه می‌توانیم و آماده‌ایم آن‌ها را پیدا کنیم. این را در عملیات «سپر و تیر» به خوبی ثابت کردیم. ما معادله را تغییر دادیم.» با این حال، تداوم حملات مقاومت فلسطینی به مناطق اسرائیلی که بنا بر برخی آمار باعث جابه‌جایی دست‌کم ۱۰ هزار اسرائیلی از شهرک‌های معروف به غلاف غزه شد، بیش از هر زمان دیگری در داخل اسرائیل به این بحث دامن زده که احتمال شروع مجدد درگیری با مقاومت فلسطینی، به یک وضعیت امنیتی دائمی برای اسرائیل تبدیل شده است. صریح‌ترین موضع‌گیری در این مورد را آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق نتانیاهو بیان کرده که با اشاره به قدرتمندتر شدن نیرو‌های مقاومت در جنوب، گفته که در شرایط توالی جنگ‌ها [در اراضی اشغالی]نمی‌توان زندگی کرد. او گفته که ساکنان اراضی اشغالی از شمال و جنوب تحت محاصره نیرو‌های مقاومت قرار دارند و تأکید کرده است: «نمی‌توان بین این جنگ و آن جنگ زندگی کرد.» او به صورت ضمنی به توانمندتر شدن نیرو‌های مقاومت در جنوب فلسطین اشغالی اشاره کرد و افزود: «ما نمی‌توانیم حزب‌الله دیگری را در جنوب تحمل کنیم.»‌دیورد هورویتز نیز در یادداشتی در تایمز آو اسرائیل نوشت: «اطلاعات جاسوسی و توانایی موشک‌های هدایت شونده» ارتش اسرائیل را قادر ساخت «چندین فرمانده دیگر جهاد اسلامی را طی چند روز» از بین ببرد که «قطعاً گواه توانایی‌های خیره‌کننده ارتش اسرائیل در نبرد بی امان» است. با این حال، او اذعان می‌کند: «اما واقعیت تلخ این است که مقاومت فلسطینی حتی با کشته شدن رهبران کلیدی‌اش، انفجار انبار‌های تسلیحات، خنثی‌سازی سلول‌های ضد تانک، و هدف قرار دادن موشک‌انداز‌های بی‌شماری، موفق شد در چهار روز کامل درگیری «پاسخ» بدهد و تا دقایقی قبل و بعد از آتش‌بس که سرانجام شنبه شب اجرایی شد، همچنان به سمت اسرائیل موشک شلیک می‌کرد.»


خودگردان دنبال محاکمه بن‌گویر
وزیر امنیت قومی رژیم صهیونیستی خواستار عملیات نظامی علیه گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، مشابه تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه شد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، «ایتمار بن‌گویر» در نشست با اعضای حزب «قدرت یهود» که خود ریاست آن را برعهده دارد، گفت: «من در این عملیات [حمله به غزه]تأثیر داشتم. درخواست بعد، ترور‌ها در یهودا و السامره (کرانه باختری) است.» این وزیر بدنام و افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو در ادامه ادعا کرد: «آنچه در عملیات [غزه]صورت گرفت، خوب و مهم است، اما ما نمی‌توانیم وارد مرحله مهار و آرامش شویم، عملیات آتی باید در یهودا و السامره (کرانه باختری) باشد.» تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این اظهارات، از دیوان بین‌المللی کیفری خواست که علیه او حکم جلب صادر کند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز (یک‌شنبه)، اظهارات فاشیستی «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره ریختن خون فلسطینیان و افتخار به انجام این کار را محکوم کرد. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفته که این سخنان بیانگر ذهنیت استعمارگرایانه و توسعه‌طلبانه برای نهادینه کردن فرایند تدریجی الحاق خاک فلسطین و تلاش برای در هم شکستن پایداری حق دفاع از خود فلسطینیان است. در بیانیه تشکیلات خودگردان آمده است: «فراخوان فاشیستی و نژادپرستانه بن‌گویر، فراخوان در جهت تشدید پاکسازی نژادی و کشتار تعداد بیشتری از شهروندان [فلسطینی]در کرانه باختری است تا زمینه برای جایگزین کردن آن‌ها با شهرک‌نشینان فراهم شود.»