لعنت به این هوش مصنوعی بی استعداد!

این روز‌ها بحث استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها از پاسخ به سؤالات دانش‌آموزان گرفته تا خلق آثار هنری و بسیاری از حوزه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. تقریباً روزی نیست که یک شیرین‌کاری جدید از سوی هوش مصنوعی رو نشود. آوازخوانی خوانندگان مرده، ساخت ویدئو‌های سرگرم‌کننده و حتی پیش‌بینی آینده از جمله کار‌هایی است که با هوش مصنوعی انجام می‌شود. کافی است در اینترنت جست‌وجوی ساده‌ای انجام دهید و در یک سایت هوش مصنوعی درخواستی را مطرح کنید تا هوش مصنوعی پاسخی شگفت‌انگیز ارائه کند، اما همه این کاربرد‌های فانتزی روی دیگری هم دارد و آن کاربردی شدن هوش مصنوعی به عنوان یک کارگر، مهندس، معلم، مدیر و همه شغل‌هایی است که یک انسان بااستعداد می‌تواند داشته باشد. آنچه باعث شده امروز فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در امریکا دست به اعتصاب بزنند، این است که حدس زده‌اند قرار است هوش مصنوعی به‌زودی جای هنر نویسندگی آن‌ها را بگیرد و این به معنای پایان یک کار آب و نان‌دار است.
هوش مصنوعی، خبرنگار و فیلمنامه‌نویس
تقریباً سه سال پیش بود که نشریه گاردین در یک ساختارشکنی حرفه‌ای گزارشی منتشر کرد که نه یک انسان خبرنگار، بلکه یک ربات هوش مصنوعی نوشته بود. در آن زمان شاید هیچ‌کدام از فیلمنامه‌نویس‌های امریکایی که اتفاقاً به هوش مصنوعی به عنوان یک عنصر مهم در ژانر علمی و تخیلی علاقه‌مند هم هستند به این فکر نمی‌کردند که شاید فرداروزی خواهد رسید که هوش مصنوعی به جای تهیه گزارش‌های خبری بیاید و فیلمنامه بنویسد. در عوض روزنامه‌نگاران خیلی زود هوش مصنوعی را در بین خود پذیرفتند و به جای آنکه از آن بترسند شروع به استفاده از آن کردند. اکنون استفاده از هوش مصنوعی در تهیه اخبار و گزارش‌های خبری به یک پدیده معمول تبدیل شده و پس از فراگیری کرونا در جهان کاربرد آن بیش از پیش مشخص شده است. با این حال پس از آنکه امسال هوش مصنوعی قابلیت‌های بیشتری را از خود به رخ کشید در امریکا میان فیلمنامه‌نویس‌ها بر سر اینکه این دشمن از راه رسیده، می‌تواند کار و کاسبی را به کل تخته کند، ولوله و همهمه‌ای برخاست. اعتصاب سراسری نویسندگان برنامه‌های تلویزیونی و فیلمنامه‌نویس‌ها باعث شد کار تولید برنامه‌های تلویزیونی و ساخت فیلم‌های سینمایی با مشکل رو‌به‌رو شود. احتمالاً نام «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) را شنیده‌اید، محل تجمع غول‌های فناوری در ایالات متحده و جایی که گفته می‌شود این روز‌ها در حال نقشه کشیدن برای خلق ربات‌هایی است که به جای فیلمنامه‌نویس‌ها، درام‌های سینمایی بنویسد. کاری که می‌تواند به نفع شرکت‌های بزرگ فیلمسازی در امریکا باشد. هالیوود سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار را خرج تهیه فیلمنامه‌ها می‌کند و از نظر اقتصادی برای مالکان کمپانی‌های فیلمسازی بسیار مطلوب‌تر خواهد بود که این هزینه را با خدمت گرفتن از هوش مصنوعی، صرفه‌جویی کنند. البته سال‌هاست که هالیوود از هوش مصنوعی در بخش‌های فنی تولید فیلم از جمله خلق جلوه‌های ویژه استفاده می‌کند و حتی در سال ۲۰۱۸، کمپانی فیلمسازی مارول در طراحی چهره بازیگران فیلم
«Marvel Avengers Infinity Wars» از هوش مصنوعی بهره برد. با این حال هوش مصنوعی می‌خواهد این‌بار به جای خلق چهره، خلق فیلمنامه کند.


تو جای ما را می‌گیری!
آخرین باری که اعضای انجمن نویسندگان امریکا دست به اعتصاب زدند، مسئله افزایش حقوق و دستمزد در میان بود. آن‌ها امسال دوباره دست به اعتصاب زده‌اند تا در بند‌های قرارداد‌های کاری این جمله گنجانده شود که در تهیه فیلمنامه‌ها از هوش مصنوعی استفاده نشود. این خواسته‌ای است که باعث شده یک هفته فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان دست از کار بکشند و با در دست داشتن پلاکارد‌های اعتراضی دست به تجمع بزنند. این اعتصاب با حمایت فیلمسازان مواجه شده و فستیوال فیلم کن در فرانسه نیز به محلی برای ابراز حمایت از این اعتصاب تبدیل شده است. سازندگان قسمت جدید فیلم «ایندیانا جونز»، در نشست رسانه‌ای این فیلم در کن، حمایت خود را از فیلمنامه‌نویس‌ها اعلام و تأکید کرده‌اند که «هیچ فیلمی بدون فیلمنامه عالی خلق نمی‌شود و هیچ فیلمنامه بزرگی بدون نویسنده شکل نمی‌گیرید.» شان پن، بازیگر امریکایی که برای نمایش فیلم «مگس‌های سیاه» در کن حضور دارد هم در دفاع از اعتصاب فیلمنامه‌نویس‌ها گفته است شاید به زودی انجمن بازیگران نیز به اعتصاب نویسندگان بپیوندد.
فیلمنامه‌نویس‌ها می‌گویند همانطور که هوش مصنوعی باعث شد کار طراحان گرافیک کساد شود، قرار است با نسخه‌برداری غیرقانونی از نسخه‌های انسانی فیلمنامه‌ها، ربات‌های هوش مصنوعی متن‌های کپی شده‌ای را که از لحاظ هنری خلاقیتی ندارند تهیه کنند. «مت نیکلاس» یکی از اعضای انجمن نویسندگان امریکا می‌گوید اطلاع دارد که کمپانی‌های فیلمسازی می‌خواهند متن فیلمنامه‌ای را با استفاده از هوش مصنوعی تولید کنند و هرچند نامرغوب آن را به تولید برسانند. با این کار در ابتدا اقتدار نویسندگان از بین می‌رود و از آن‌ها به عنوان مصحح یا بازنویس‌کننده فیلمنامه هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. جاستین بیتمن، بازیگر و تهیه‌کننده سینما در توئیتی با حمایت از اعتصاب فیلمنامه‌نویسان این هشدار را به هم‌صنفان خود داده است که این مبارزه بعداً به بخش‌های آن‌ها هم وارد می‌شود و این یعنی بی‌ارزش کردن تلاش، مهارت و استعداد انسانی به نفع اتوماسیون و سود!
انجمن نویسندگان امریکا با داشتن ۱۱ هزار عضو در حال فشار به شرکت‌های فیلمسازی برای تغییر شرایط قراردادهاست تا از عدم حضور هوش مصنوعی در نگاشتن فیلمنامه‌ها مطمئن شوند و گویا شرکت‌های فیلمسازی فعلاً می‌خواهند در برابر این خواسته از خود نرمش به خرج دهند، اما به نظر می‌رسد همانطور که پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور ۳۰۰ میلیون شغل از حالت انسان‌محور خارج و با هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام شود و مشخص نیست آیا فیلمنامه‌نویسی هم جزو آن مشاغل خواهد بود یا خیر! با این حال اعتصاب فیلمنامه‌نویسان هالیوود علیه ChatGPT نشان می‌دهد که یک جنگ تمدنی میان انسان و طرفداران هوش مصنوعی در حال شکل گرفتن است.