کرانه باختری مثل غزه آماده نبرد

اقدامات تنش‌زای تندرو‌های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی افزایش یافته است که می‌تواند آتش جنگ بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی را شعله‌ور کند. قدرت‌گیری گروه‌های مقاومت در کرانه باختری در ماه‌های اخیر که تهدیدی جدی برای امنیت شهرک‌نشینان به شمار می‌رود، مقامات تل‌آویو را نگران کرده است. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی روز چهار شنبه گزارش داد که ارتش صهیونیستی و شاباک به این نتیجه رسیده‌اند که باید سطح عملیات تهاجمی خود را علیه مبارزان فلسطینی در نابلس و جنین تشدید کنند و به همین دلیل، ورود به یک عملیات نظامی گسترده در دستورکار است. این رسانه عبری گزارش داد: «ارتش اسرائیل عملیات‌های بازداشت زیادی را انجام داد، اما هشدار‌ها درباره انجام عملیات‌های فلسطینی‌ها در حال افزایش است.» این درحالی است که روز سه شنبه یک گروه مقاومت فلسطین، به سوی صهیونیست‌ها در نزدیکی جنین تیراندازی کرد و طی آن یک شهرک‌نشین و چهار سرباز صهیونیست زخمی شدند. این عملیات در حالی انجام شد که نیرو‌های اشغالگر صهیونیست به اردوگاه «بلاطه» در نابلس یورش برده بودند تا یک جوان فلسطینی را به اسارت بگیرند که در نهایت به شهادت این جوان فلسطینی به نام «فارس حشاش» و زخمی شدن چندین نفر دیگر منجر شد. اسرائیل درحالی می‌خواهد عملیات را برای سرکوب فلسطینی‌ها انجام دهد که تجربه یک سال گذشته نشان داد هر چه جنایت‌ها بیشتر شود، عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها هم به همان اندازه افزایش خواهد یافت. اجرای قریب به هزار عملیات از سوی فلسطینی‌ها و هلاکت بیش از ۵۰ صهیونیست در یک سال گذشته، بیانگر این است که فلسطینی‌ها راهبرد «چشم در برابر چشم» را برگزیده‌اند.
تلاش نیرو‌های ارتش اسرائیل برای عملیات گسترده علیه فلسطینی‌ها، در شرایطی است که صهیونیست‌ها ابتکارعمل را در برابر فلسطینی‌ها از دست داده‌اند. شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست روز سه شنبه در نامه‌ای خطاب به فرماندهان ارتش در خصوص ناامنی در شمال کرانه باختری هشدار دادند. به گزارش پایگاه خبری واللا، شهرک‌نشینان در این نامه تأکید کردند که شمال کرانه باختری به غزه دوم تبدیل شده و ارتش به سختی می‌تواند در این منطقه اقدامی انجام دهد.
آماده‌باش مقاومت
در پی تنش‌آفرینی اسرائیلی‌ها در کرانه باختری، نیرو‌های مقاومت هم خود را برای مقابله با اشغالگران آماده می‌کنند. گروه مقاومت «عرین‌الاسود» فلسطین دیروز طی بیانیه‌ای شهادت فارس حشاش را در رویارویی با نیرو‌های ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه بلاطه در نابلس تسلیت گفت و اعلام کرد: «مبارزان مقاومت دلاورانه در برابر نیرو‌های ویژه «یمام» ایستادگی کردند و اشغالگران اسرائیلی سرافکنده و با خفت و خواری مجبور به عقب‌نشینی از اردوگاه بلاطه شدند.» گروه عرین‌الاسود در ادامه، تمامی مبارزان و گروه‌های مقاومت را به آماده‌شدن برای نبردی قریب‌الوقوع در شمال کرانه باختری که دشمن صهیونیستی به دنبال آغاز آن است، فراخواند. این گروه تأکید کرد که همه مبارزان مقاومت باید با توکل بر خدا در راهی که قدم گذاشتند، ثابت‌قدم بمانند و تحت هیچ شرایطی بازگشت و تسلیم شدن در کار نخواهد بود. عرین‌الاسود بیان کرد که دشمن صهیونیستی دست به کشتار و جنایت علیه ملت فلسطین زده و باید متحمل تمامی پیامد‌های این جنایات باشد. قطار مقاومت رو به جلو حرکت می‌کند و هرگز متوقف نخواهد شد.


عرین‌الاسود بار‌ها هشدار داده که اگر دشمن دست از پا خطا کند، تمام سرزمین‌های اشغالی را به آتش خواهد کشید و لذا حملات احتمالی نظامیان صهیونیستی به کرانه باختری می‌تواند دور جدیدی از درگیری‌ها را کلید بزند. باتوجه به اینکه حزب‌الله لبنان و گروه‌های غزه هم گفته‌اند که در صورت وقوع درگیری در قدس و کرانه باختری در کنار برادران خود خواهد ایستاد، اگر تندرو‌ها حماقت کنند، این بار دامنه جنگ به کرانه باختری محدود نخواهد شد و به اذعان صهیونیست‌ها از چندین جبهه سرزمین‌های اشغالی توسط مقاومت موشک‌باران خواهد شد. جنگ‌افروزی کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درحالی است که مقامات امنیتی این رژیم اعتراف کرده‌اند که توان جنگیدن در چند جبهه را ندارند و طرح‌هایی را برای تخلیه شهروندان اسرائیلی در صورت وقوع درگیری‌ها در دست بررسی دارند.
تندرو‌های اسرائیلی در ماه‌های گذشته بار‌ها با یورش به صحن‌های مسجدالاقصی، به تشدید تنش با گروه‌های مقاومت دامن زده‌اند و حتی با حفاری در زیر مسجدالاقصی برای تغییر موقعیت زمانی و مکان آن، و تلاش برای تداوم شهرک‌سازی‌ها، به دنبال یهودی‌سازی قدس هستند، اما این اقدامات تحریک آمیز چیزی نیست که فلسطینی‌ها در برابر آن سکوت کنند. رهبران فلسطینی همواره گفته‌اند که پیامد هرگونه تنش در کرانه باختری متوجه صهیونیست‌ها است و باید عواقب آن را درنظر بگیرند. از طرفی، نتانیاهو و دوستانش درحالی دنبال بحران‌آفرینی در خارج هستند که در داخل سرزمین‌های اشغالی با انبوهی از چالش‌های سیاسی و اجتماعی دست به گریبان هستند که حتی این اختلافات به داخل کابینه هم سرایت کرده و برخی وزرا در حال کناره‌گیری از ائتلاف نیم‌بند نتانیاهو هستند.