سکوت امریکای لاتین به احترام ندای سلیمانی

گمان می‌کردند حاج‌قاسم یک جسم حذف‌شدنی است، نمی‌دانستند که او یک اندیشه و مکتب است، روح است و ماندنی، و صدای رسای او پس از شهادتش در قاره امریکا «سکوت احترام و یادبود» را زنده می‌کند. گمان می‌کردند با اقدام تروریستی و حذف فیزیکی سردار مقاومت، بزرگ‌ترین مانع اقدامات سلطه‌جویانه امریکا در منطقه غرب آسیا از میان برداشته خواهد شد، اما این تصور وهم‌آلود خیلی زود باطل شد و بلکه به ضد خودش تبدیل شد. چنانکه به تعبیر ظریفی «شهید سلیمانی» برای امریکا از سردار سلیمانی خطرناک‌تر شد. اگرچه از آن زمان تاکنون سران دولت وقت امریکا از جمله ترامپ و وزیر امورخارجه در وحشت و کابوس انتقام به سر می‌برند، این سو اما، نام حاج قاسم به عنوان بزرگ‌ترین قهرمان مبارزه با تروریسم، روز به روز در جهان پرآوازه‌تر و محبوب‌تر است. تا جایی که اکنون در کشور‌هایی که زمانی حیاط خلوت امریکا نامیده می‌شدند، از سردار سلیمانی به عنوان «مرد بزرگ» مبارزه با تروریسم یاد می‌کنند. از سردیس او در کنار قهرمانان ملی‌شان رونمایی می‌شود و به احترامش یک دقیقه سکوت می‌کنند. مکتب حاج قاسم در حال تکثیر شدن است.
استقلال‌خواهی وجه مشترک ایران و نیکاراگوئه
رئیس‌جمهور در ادامه سفر به امریکای لاتین، عصر روز سه شنبه به وقت محلی، با استقبال وزرای امور خارجه، دارایی، نفت، انرژی و معادن، دفاع و بهداشت نیکاراگوئه، وارد فرودگاه «ساندینو» شد.
سیدابراهیم رئیسی که به دعوت دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، به این کشور سفر کرده است، پس از مراسم استقبال رسمی رئیس‌جمهور نیکاراگوئه از وی که در میدان آزادی شهر «ماناگوآ» پایتخت این کشور برگزار شد، طی سخنانی در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌ای، با اشاره به همزمانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه و تأثیر متقابل این دو انقلاب از قهرمانان ملی مبارزه با امپریالیسم در دو کشور تجلیل کرد. رئیسی ایستادگی مردم نیکاراگوئه مقابل زیاده‌خواهی و استکبار را رمز پیروزی این ملت عنوان کرد و با بیان اینکه استقلال‌خواهی، آزادیخواهی و عدالت‌طلبی وجه مشترک انقلاب‌های مردم ایران و نیکاراگوئه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم‌سالار است و در ۴۴ سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رأی مردم، تمامی نهاد‌های جمهوری اسلامی را شکل داده است.


ملت ایران با تحریم امریکا متوقف نشد
رئیس‌جمهور ادعای دموکراسی و حقوق بشر غربی‌ها را دروغین خواند و گفت: غربی‌ها به ویژه امریکایی‌ها باید به نظام‌های برآمده از رأی مردم احترام بگذارند، اما برعکس عمل می‌کنند.
رئیسی ادامه داد: امریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه تنها متوقف نشد، بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت و به پیشرفت رسید. رئیس‌جمهور با اشاره به نقش امریکایی‌ها در ایجاد داعش و سیاست جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم گفت: آن‌ها ادعای مبارزه با تروریسم دارند، اما قهرمان مبارزه با تروریسم یعنی حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند. رئیسی همچنین روابط میان ایران و نیکاراگوئه را راهبردی توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط میان دو کشور در تمامی حوزه‌ها به ویژه در حوزه علم و فناوری آمادگی دارد.
سکوت اورتگا به احترام حاج قاسم
اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز در این مراسم با اشاره به همزمانی انقلاب ایران و نیکاراگوئه گفت: انقلاب دو کشور دارای ریشه‌های قوی در مسیر مبارزه با استیلاطلبی سلطه‌گران و به خصوص امریکا بود که همواره به دنبال تحمیل خواست خود به دیگران بوده و هستند. رئیس‌جمهور نیکاراگوئه سلطه‌طلبی را جزو ماهیت امپریالیسم دانست و افزود: مستکبران به بهانه حقوق بشر و دموکراسی به کشور‌های مستقل فشار می‌آوردند، اما ما همچنان با قدرت مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم. اورتگا در بخش پایانی سخنان خود با تمجید از قهرمانان ملی دو کشور، جنایت امریکایی‌ها در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را محکوم و به احترام قهرمان ایرانی مبارزه با تروریسم یک دقیقه سکوت اعلام کرد و سخنان خود را با سردادن شعار زنده باد ایران و زنده باد یاد قاسم سلیمانی به پایان برد.
جزئیات برنامه سفر رئیسی به نیکاراگوئه
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در دومین مقصد رئیس‌جمهور در منطقه امریکای لاتین، از امضای اسناد در بخش سرمایه‌گذاری مشترک بین تهران و ماناگوآ خبر داد.
مهدی صفری، یکی از همراهان رئیس‌جمهور در سفر به امریکای لاتین در این باره گفت: این اسناد در بخش سرمایه‌گذاری مشترک و تهاتر و تجاری است که بین هیئت‌های دوطرف به امضا می‌رسد. همچنین امروز (پنج‌شنبه) و در ادامه برنامه رئیس‌جمهور به نیکاراگوئه، نشست‌های متعددی با بانک مرکزی، وزارت خانه‌های تجارت و معدن و انرژی و بهداشت برگزار می‌شود، زیرا نیکاراگوئه علاقه‌مند است که در جهت انتقال تکنولوژی‌های نو و تولیدات تجهیزات پزشکی و دارویی از ظرفیت ایران استفاده کند. به گفته صفری، دیدار با همتای نیکاراگوئه، حضور در مجلس این کشور و سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه ماناگوا از برنامه اصلی رئیس‌جمهور در دومین روز سفر به این کشور است.