بهبود شرايط ۲۴ كودك بي‌سرپرست

   سازمان بهزيستي: از مركز متخلف شكايت كرديم  و قرار بازداشت براي دو نفر از كاركنان صادر شده است
محمد باقرازده | انتشار گزارشي با تيتر «داغ ماندگار» در شماره يكشنبه همين هفته روزنامه اعتماد كه از تنبيه و آزار شديد كودكان يك مركز خيريه حكايت داشت، موجي از واكنش‌ها را به‌ همراه داشت كه در تازه‌ترين خبر ظهر ديروز سازمان بهزيستي كشور در دومين بيانيه خود درباره اين پرونده، اعلام كرد كه «از مركز متخلف شكايت كرديم و قرار بازداشت براي دو نفر از كاركنان صادر شده است.» اين اما تنها واكنش به اين گزارش نبود و انجمن حمايت از حقوق كودكان هم در بيانيه‌اي ضمن محكوم ‌كردن چنين برخوردهايي با كودكان، خواستار صدور مجوز براي بازرسي اين انجمن مردم‌نهاد از چنين مراكزي شد؛ اين انجمن نوشته اگرچه اين پرونده به رسانه‌ها رسيده و منجر به تغييراتي در وضعيت اين كودكان شده اما ممكن است همين الان در چنين مراكزي موارد مشابه رخ دهد. علاوه‌ بر اين در روزهاي سپري‌ شده پس از انتشار گزارش «اعتماد»، چندين حقوقدان و وكيل در تماس با «اعتماد» از آمادگي خود براي پيگيري قضايي اين پرونده خبر دادند، روانشناساني اعلام كردند كه مشتاق‌ هستند به اين كودكان خدمات مشاوره‌اي ارايه‌ دهند و مخاطباني هم خواستار ارسال كمك‌هاي مالي براي اين كودكان شدند. گزارش‌ پيش‌رو ضمن اشاره به آخرين تحولات رخ‌ داده در اين مركز نگهداري از كودكان بي‌سرپرست و بد سرپرست، به برخي از اين واكنش‌ها هم مي‌پردازد.
 انتقال كودك سوازنده‌ شده به مركزي ديگر
اگرچه منابعي كه پيش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» به تشريح شرايط اين مركز پرداخته بودند، حالا امكان ارايه توضيح بيشتر ندارند اما منبعي تازه خبر داد كه يكي از اين كودكان از مركز جدا شده و به مكاني ديگر منتقل شده است؛ براساس اين اطلاعات، كودك ۸ ساله‌اي كه پيش‌تر دست ‌و پايش با اتو سوزانده ‌شده و به چشمش آسيب وارد شده بود، نخست به يك مركز درماني منتقل شد و حالا هم در مركزي ديگر تحت مراقبت سازمان بهزيستي است. علاوه ‌بر اين و باتوجه به اينكه تعدادي از اين كودكان همچنان مشغول امتحانات پاياني خود هستند، سازمان بهزيستي تلاش كرده كه تغييري اساسي در شرايط آنها ايجاد نكند و به همين دليل هم اين ۲۳ كودك همچنان در همان مركز پيشين ساكن هستند. گفتني است كه مربيان پيشين همه تغيير كرده و حالا مربياني از سازمان بهزيستي به اين مركز منتقل شده‌اند.  اين توضيحات درحالي است كه تلاش خبرنگار «اعتماد» براي حضور در اين مركز و انتشار گزارشي شفاف از وضعيت اين كودكان همچنان محقق نشده‌ و در صورت فراهم ‌شدن اين شرايط، گزارش آن در روزهاي آتي منتشر خواهد شد. 
 صدور قرار بازداشت براي دو نفر
خبر تازه درباره اين پرونده اما دومين بيانيه سازمان بهزيستي است كه همين ديروز منتشر شده است. گفتني است كه پيش از اين و يك روز پس از انتشار گزارش «اعتماد»، سازمان بهزيستي در پايگاه اطلاع‌رساني خود از برخود قاطع با اين مركز نوشته بود و مديران اين سازمان در گفت‌وگو با رسانه‌هاي مختلف به تشريح شرايط و جزييات اين برخورد پرداخته بودند. بيانيه دوم سازمان بهزيستي اما مي‌گويد كه اين سازمان از مركز متخلف شكايت كرده و حتي قرار بازداشت براي دو نفر از كاركنان اين مركز صادر شده است. براساس آنچه در پايگاه رسمي سازمان بهزيستي منتشر شده و نسخه‌اي از آن هم براي خبرنگار «اعتماد» ارسال شده، در توضيح تازه بهزيستي آمده است: «مديركل دفتر بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان بهزيستي كشور پس از بركناري مسوول فني و خلع يد موسسه، از پيگيري حقوقي و صدور قرار بازداشت براي دو نفر از كاركنان موسسه به دليل رفتار نامناسب با كودك خبر داد. سيدمحمدجواد حسيني با بيان اينكه سازمان بهزيستي به محض اطلاع از اين اتفاق با فوريت پس از خلع يد موسسه، مربيان خود را در مركز مستقر كرد، افزود: در گام بعدي شكايت كيفري از مركز متخلف به دليل كودك آزاري انجام گرفت كه تاكنون منجر به صدور قرار بازداشت براي دو نفر از كاركنان اين موسسه شده است. وي صيانت از حقوق همه افراد تحت پوشش سازمان علي‌الخصوص كودكان را وظيفه سازمان بهزيستي عنوان كرد و تصريح كرد: سازمان بهزيستي در حفظ و صيانت از سلامت و شأن و منزلت كودكان تحت سرپرستي با هيچ كس مماشات نمي‌كند و اين موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري خواهد كرد.»


 وقتي مراكز نگهداري از كودكان هم امن نيستند
انجمن مردم‌نهاد حمايت از حقوق كودكان ايران هم ديروز به اين موضوع واكنش نشان داد و در پايگاه اطلاع‌رساني خود نوشت: «در سال‌هاي اخير به واسطه گسترش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، اخبار كودك‌آزاري به ويژه كودكان ساكن در مراكز نگهداري، شبه خانواده بيشتر به گوش مي‌رسد. متاسفانه در روزهاي اخير نيز شاهد انتشار خبر هولناكي مبني بر سوزاندن يك كودك 7-6 ساله در يكي از مراكز نگهداري تحت نظر بهزيستي بوديم كه كودك به دليل شب اداري توسط پرسنل آن مركز، با اتو سوزانده شده و سپس به مدت يك هفته در حمام حبس بوده است. پس از تاييد اين اتفاق ناگوار توسط مسوولان مربوطه سازمان بهزيستي، اقدام صورت گرفته اخراج مربي و مسوول فني مركز بوده است كه از آن به عنوان برخورد شفاف نام برده شده است. مديرعامل موسسه مورد نظر نيز در بخشي از اظهارات خود بيان كرده باتوجه به اينكه اين كودكان، «كودكان آسيب» هستند در برخي موارد خاص تنبيه رخ مي‌دهد، بنابراين بايد مربيان را درك كنيم و آنها را قضاوت نكنيم. سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است آيا درك كردن مربي به معني صدور مجوز براي بدرفتاري با كودك و نقض حقوق اوست؟ آيا اگر اين مربي يا مدير در منزل خود با رفتار ناسازگارانه كودكش مواجه شود، سوزاندن او با اتو را به عنوان يك روش تربيتي پياده مي‌كند؟ آيا نبايد اين كودكان را هم درك كرد؟ به نظر مي‌رسد تعريف ايشان از اين مراكز، به معناي واقعي كلمه، «مركز نگهداري» است، نه محل زندگي و محيطي امن و شاد براي رشد و پرورش كودكان.» انجمن حمايت از حقوق كودكان در ادامه هم آورده است: «اين مورد، تنها يكي از موارد گزارش شده نقض حقوق كودك است كه به واسطه رسانه از آن مطلع شده‌ايم، چه بسا موارد زيادي از اين دست در برخي از اين مراكز اتفاق مي‌افتد كه به دليل رسانه‌اي نشدن، از آن بي‌خبريم و كودكان در شرايط غيرانساني و بدون برخورداري از حداقل‌هاي زندگي، دوره كودكي خود را سپري مي‌كنند.» 
اين انجمن در ادامه از آمادگي خود براي بازرسي از چنين مراكزي با هدف پيشگيري از موارد مشابه نوشت: «با توجه به دريافت گزارش‌هايي مبني بر كودك‌آزاري در اين مراكز، انجمن حمايت از حقوق كودكان بهمن ماه ۱۴۰۰ طي جلسه‌اي با مسوولان سازمان بهزيستي، آمادگي خود را براي همكاري و پيشگيري از تكرار اين موارد اعلام كرد، ولي متاسفانه به‌رغم پيگيري‌هاي مكرر يك ساله، هيچ همكاري و پاسخگويي در اين زمينه وجود نداشت. مجددا نيز در روزهاي ابتدايي خرداد ماه سال جاري نامه‌اي به همين منظور ارسال شد و درخواست برگزاري جلسه در مورد بررسي وضعيت اين مراكز و اعلام آمادگي براي مداخله موثر در اين زمينه داشتيم ولي تاكنون پاسخي دريافت نشده است. لازم به ذكر است كه در دهه ۹۰، انجمن حمايت از حقوق كودكان و ساير سازمان‌هاي غيردولتي تجربه نظارت بر يكي از مراكز نگهداري كودكان كار را داشته كه موجب اصلاحات و تغييراتي به نفع كودكان در اين مركز شده است.» انجمن حمايت از حقوق كودكان در پايان هم نوشته كه ضمن محكوم كردن اين اتفاق ناگوار، خواستار همكاري سازمان بهزيستي در موارد مرتبط با نظارت از چنين مراكزي است.
توضيحات موسسه خيريه «مهر ماندگار ناصري»
گزارش دردناك و تاثربرانگيز روزنامه محترم اعتماد با عنوان «داغ ماندگار» كه در تاريخ 21 خردادماه 1402 منتشر شد، روح و روان بسياري از مردم و به خصوص خيرين و بانيان خير را جريحه‌دار كرد. اين گزارش بار ديگر اين مهم را خاطرنشان كرد كه نظارت بر فعاليت موسسات خيريه بايد از سخت‌گيري‌هاي پيشاتاسيسي به بازرسي‌هاي دقيق بعد از تاسيس تغيير ماهيت پيدا كند تا تخلف‌هايي از اين دست، وجهه جامعه خيرين كشور را كه در شرايطي طاقت‌فرسا براي كاهش آثار فقر مي‌كوشند، ملكوك نكند. 
در گزارش مزبور با وجود درج دقيق نام و محل فعاليت موسسه خاطي، تشابه اسمي باعث بروز برخي سوءتفاهم‌ها در ميان مخاطبان، همكاران محترم و خيرين شد. به اين وسيله ضمن قدرداني از تلاش و زحمات دلسوزانه روزنامه اعتماد در بازتاب مستند اين فاجعه دردناك و نيز ارج نهادن به حساسيت افكار عمومي نسبت به عملكرد موسسات خيريه، ياد‌آوري مي‌كند موسسه متخلف با عنوان «زنجيره مهر ماندگار» فعاليت مي‌كرده است و نه در حوزه كاري و نه در رشته و محل فعاليت، هيچ ارتباطي با موسسه خيريه «مهر ماندگار ناصري» به شماره ثبت 38433 ندارد و صرفا تشابه در عنوان ثبت شده اين دو خيريه باعث بروز سوءتفاهم در ميان مخاطبان روزنامه محترم اعتماد و همراهان موسسه خيريه «مهر ماندگار ناصري» شده است.
موسسه خيريه مهر ماندگار ناصري در چند سال اخير فعاليت‌هاي خود را بر توسعه پايدار در روستاهاي مناطق محروم از جمله روستاي جنگارك استان سيستان و بلوچستان متمركز كرده است و در زمينه نگهداري از كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست فعاليتي ندارد.
روابط عمومي مهر ماندگار ناصري