گزارش مجله امریکایی از تحریم‌های امریکا: وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده!

یک مجله امریکایی اخیراً به موضوع تحریم‌های امریکا علیه کشور‌هایی که با سیاست‌هایش همراه نمی‌شوند، پرداخته و آن‌ها را «وحشیانه و غیرانسانی» دانسته که در عین حال «فایده ندارند».
مجله جاکوبین در ابتدای گزارش طعنه‌ای به تعداد کشور‌های تحریم شده از سوی امریکا زده و نوشته: «تعداد کشور‌هایی که در حال حاضر در فهرست تحریم دولت امریکا هستند، آن‌قدر زیاد است که حسابش از دست‌مان در رفته است. بعضی از این کشور‌ها هستند که احتمالاً می‌دانید در این فهرست قرار دارند، مثلاً روسیه، سوریه، ایران، و ونزوئلا. از طرف دیگر، کشور‌هایی هم هستند که کمتر درباره آن‌ها چیزی می‌شنوید: مثل نیکاراگوئه، یمن، افغانستان، و میانمار؛ و در آخر، دشمنان رسمی امریکا هستند که واشینگتن چندین دهه است آن‌ها را تحریم کرده: مثلاً کوبا و کره شمالی. این تحریم‌ها به عنوان جایگزینی غیرمخرب و حتی انسان‌دوستانه به جای اقدام نظامی به مردم معرفی می‌شوند. این در حالی است که گزارش جدیدی که اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی منتشر کرده، واقعیت وحشیانه و مخرب رژیم‌های تحریمی و هزینه‌های انسانی آن‌ها را نشان می‌دهد.»
در مطلب این مجله آمده که گزارش این اندیشکده ثابت می‌کند که «تحریم‌ها نوعی مجازات دسته‌جمعی‌اند که هزینه‌هایشان را عمدتاً مردم بی‌گناه متحمل می‌شوند... در عمل، تحریم‌ها جایگزینی برای جنگ نیستند، بلکه شکل دیگری از جنگ هستند.» در بخشی از این گزارش درباره تحریم‌ها علیه ایران می‌خوانیم «تحریم‌ها به هیچ عنوان خواص [حاکم بر]ایران را هدف قرار نداده‌اند، بلکه مردم عادی این کشور را به سوی فقر سوق داده‌اند و منجر به کمبود مزمن دارو در ایران شده‌اند.»
طبق گزارش این اندیشکده امریکایی، دولت بایدن به طور گسترده از این سلاح استفاده و سالانه تحریم‌های بیش‌تری را، حتی نسبت به دولت ترامپ، اعمال می‌کند؛ در حالی که خود ترامپ کسی بود که در اشتیاق به استفاده از این سلاح از دولت باراک اوباما بسیار پیشی گرفته بود.