جزييات حمله به خوابگاه تيم ملي ووشوی زنان

روزبه دلاور 
به گزارش «اعتماد»، رقابت‌هاي ووشوی قهرماني رده‌هاي سني دختران كشور كه به ميزباني سيستان‌و‌بلوچستان برگزار شد با جنجال بزرگي همراه بود. ماجرا از روز سه‌شنبه و با درگيري فيزيكي شديد بين احسان ده‌پهلوان پدر دو سانداكار همداني با عوامل و برخي داوران آغاز شد، درگيري كه با بازداشت ده‌پهلوان براي ساعاتي فضاي رقابت را به حالت اوليه برگرداند اما با آزادي ده‌پهلوان و حضور او در فدراسيون ووشو تنش‌ها اوج گرفت. برخي از خبرگزاري‌ها از حمله كارمندان فدراسيون با بيل به همسر ده‌پهلوان نوشتند و در طرف مقابل هم پدر دختران ووشوكار بيكار ننشست و شيشه فدراسيون را شكست و در ادامه كار به حمله و درگيري در خوابگاه تيم ملي زنان ووشو كشيده شد‌. شهربانو منصوريان قهرمان سابق ووشو ويديويي از اين حمله در صفحه‌ شخصي‌اش در اينستاگرام منتشر كرد و خطاب به وزارت ورزش گفت چه كسي قرار است امنيت ما را تامين كند؟ 
وزارت ورزش بعد از انتشار اخبار مربوط به حمله بيانيه‌اي منتشر كرد. در بخش‌هايي از اين بيانيه آمده: «در خصوص اتفاقات مربوط به فدراسيون ووشو به اطلاع مي‌رساند كه روز پنجشنبه يك تيرماه ۱۴۰۲ احدي از مراجعان فدراسيون ووشو كه فرزندان‌شان از ورزشكاران اين رشته هستند، با ورود از در مجموعه ورزشي آزادي در فدراسيون ووشو حاضر شدند. گويا اختلاف موجود ميان اين افراد و مسوولان فدراسيون ووشو كه داراي سابقه قبلي نيز بوده، موجب بروز درگيري شده و صحنه‌هاي ناخوشايندي را رقم زد. حضور اين افراد در مجموعه در شرايطي بود كه فدراسيون ووشو در هيچ‌كدام از مكاتبات خود با مديريت و حراست مجموعه ورزشي آزادي، خواستار ممنوعيت ورود اين افراد به مجموعه نشده بود. پس از اين اتفاق بلافاصله با حضور عوامل حراست مجموعه و ماموران پليس ۱۱۰ موضوع صورت‌جلسه شد تا بررسي تخصصي توسط حراست وزارت ورزش و جوانان صورت پذيرد.»
نكته عجيب در حمله ده پهلوان به خوابگاه دختران تيم ملي، همراهي دخترانش بود! اينكه خانواده ده‌پهلوان چطور توانستند از حراست مجموعه عبور كنند تا شاهد اين اتفاقات تلخ و زشت باشيم يك بحث جداگانه است اما تكرار اين رفتارها به‌طور حتم ورزش كشورمان را زير سوال مي‌برد. مخصوصا اينكه دقيقا چنين اتفاقي سال گذشته هم با نقش‌آفريني ده‌پهلوان و حضور خواهران منصوريان رخ داده بود. صحبت‌هاي ده‌پهلوان با برخي از جرايد را احتمالا شنيده‌ايد حتي اگر حرف‌هاي او صحيح باشد اما بحث اينجاست كه اگر ناداوري صورت گرفته نبايد خودش را مجري قانون بداند و بخواهد از بالا تا پايين اركان ووشو را تنبيه كند! اما در طرف مقابل فدراسيون ووشو هم براي دفاع و حمايت از دختران تيم ملي و داورانش بيكار ننشسته و سفت و سخت پيگير جنجال‌هاي به وجود آمده است. امير صديقي، رييس فدراسيون ووشو با تاكيد بر اين موضوع پاسخگوي سوالات خبرنگار «اعتماد» شد كه در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.
  گويا سال قبل هم اين فرد با عوامل برگزاري مسابقات درگير شده. شما تعريف كنيد موضوع چه  بوده؟ 
در تيرماه سال گذشته در مسابقات قهرماني كشور دختران گروه‌هاي سني برگزار مي‌شد اين آقا حمله مي‌كند به چادري كه براي گرم كردن تيم‌ها در نظر گرفته بوديم. بعد از آن ورود به حريم عنف كرد و با يك‌سري از ورزشكاران درگير شد و متواري شد.
  همان سال قبل اقدام قضايي از جانب فدراسيون  ووشو  انجام گرفت؟ 
بله؛ فدراسيون ووشو آن پرونده را به صورت قضايي پيگيري كرد كه براي ايشان به دليل تخريب ۷ ماه حبس و براي برهم زدن نظم عمومي ۸ ماه حبس و ۲۷ ضربه شلاق در نظر گرفته شد.
  اتفاقاتي كه ‌امسال هم به نحوي ديگر رخ داد. ماجرا  را  تعريف مي‌كنيد؟ 
ايشان داراي سه دختر است كه هر سه ووشو تمرين مي‌كنند و اهل همدان هستند و در قالب تيم همدان هر سه دختر ايشان در مسابقات قهرماني كشور كه در زاهدان برگزار مي‌شد، حضور داشتند. در ۳۰ خرداد دوباره او سعي مي‌كند وارد سالن مسابقات شود كه بازداشت مي‌شود. يعني همان رفتار پارسال را دوباره امسال تكرار مي‌كند.
  حكم  قضايي سال قبل  اجرا  شده  بود؟ 
در مراحل دادگاه تجديدنظر بود كه به تازگي حكمش قطعي شده. البته به فدراسيون آمدند و چندين نفر را واسطه و خواهش و التمالس كردند كه بگذريم اما باز هم فدراسيون كوتاه نيامد ولي ايشان آمد مكتوب تعهد داد كه ديگر از اين رفتارها نه از طرف خودش تكرار شود و نه خانواده و بچه‌هايش اما متاسفانه در زاهدان هم همان كارها را انجام داد! خودش مي‌گويد چون اختلال رواني دارم اين كارها را مي‌كنم و نمي‌توانم خودم را كنترل كنم‌! در زاهدان هم بازداشت شد اما وقتي به تهران آمد آن رفتارهايش را تكرار كرد كه در بيانيه نوشتيم و توضيح ‌داديم.
  اين فرد گفته اسپري فلفل به او زده‌اند؛ تاييد مي‌كنيد؟ 
نه‌. همه اينها دروغ است؛ فيلمش موجود است. بعضي از دوستان مصاحبه با او را منتشر كردند و ‌بعد تماس گرفتند و اظهار ناراحتي كردند. شرح واقعه را نوشتيم و مدارك مستند هم وجود دارد و پيگير قضايي كرديم.
  اين‌بار هم اگر تعهد بدهند كه تكرار نمي‌كنند چه؟ 
نه؛ يك كار زشت و ناپسند انجام داده و سعي كرده وارد خوابگاه دختران تيم ملي شود. فيلمش را هم شايد ديده باشيد كه با سنگ آسيب مي‌رساند. ديگر نمي‌شود به اين راحتي‌ها گذشت. چون دختران او هم چه در توهين‌ها و چه در رفتارهاي پدرشان همراهي كردند قطعا كميته انضباطي ورود مي‌كند و با توجه به گزارش‌هايي كه در زاهدان وجود دارد اتفاقات را بررسي مي‌كند. ضمن اينكه شكايت‌هاي مختلفي از جانب افراد مختلف مطرح است. افرادي كه ضربه‌ خوردند يا مجروح شدند.
  كسي دچار آسيب‌ديدگي هم  شد؟‌
بله. با سنگ شيشه‌هاي خوابگاه را شكست و بچه‌ها آسيب ديدند و از آن طرف هم وقتي سرپرست اردوهاي آقايان مي‌خواست جلوي او را بگيرد تا وارد حريم اردو نشود با او درگير شده و به سرپرست ما هم آسيب رسانده است‌. ان‌شاءالله به‌طور جدي پيگير اين مساله هستيم. فضاي ووشوي كشور هميشه فضايي بوده به دور از تنش و مسائل اين‌چنيني‌.
  خوابگاه دختران كجاست كه افراد متفرقه مي‌توانند به راحتي به آن محل رفت و آمد داشته باشند؟ 
آكادامي ملي ووشو در داخل مجموعه ورزشي آزادي قرار دارد و تمام ورودها و خروج‌ها زيرنظر حراست مجموعه ورزشي آزادي انجام مي‌گيرد. با اين افراد هم صحبت كردم و واقعا نبايد اجازه مي‌دادند كه اينها به همين راحتي داخل شوند. اما شايد چون دختران ووشوكارش همراهش بودند دقت نظر كافي نشده ضمن اينكه روز تعطيل هم بود‌.
  دختران ووشوكار  هم همراه پدرشان  بودند؟ 
بله. خانوادگي بودند و چند آقاي ديگر!
  ده پهلوان مي‌گويد حق دخترانش ضايع مي‌شود. نظر شما  در   اين باره چيست؟ 
سطح فني ووشو در ايران به قدري بالا رفته كه پيروز شدن در ميادين داخلي كار بسيار سختي است. قهرماني كه از كشور خارج شود براي مسابقات برون‌مرزي به قدري خوب هست كه بتواند روي سكو قرار بگيرد. 
طبيعي است كه رقابت‌ها سطح فني بالايي داشته باشد و با اين داد و فريادها و مغلطه‌كردن‌ها ما زير بار تغيير نتايج نمي‌رويم. هميشه حواس‌مان هست حق كسي ضايع نشود براي همين هم براي برگزاري هر دوره مسابقات نزديك به ۵۰ داور داريم، داوراني كه آموزش‌هاي خوبي ديده اند و ويديوها هم مي‌تواند بازبيني شود همه‌چيز شفاف و مشخص است. تا حالا هم كسي نبوده كه تا اين حد براي كادر داوران و مسوولان برگزاري مسابقات شرايط را سخت يا ايجاد مزاحمت كند. اينها نشان‌دهنده اين است كه ايراد كار از اين خانواده است. همين الان هم بچه‌ها در اردوي تيم ملي هستند و آسيب‌هايي كه به خاطر رفتارهاي پدرشان مي‌بينند وجود دارد. اينها قابل بررسي است از لحاظ روانشناسي . اما آنچه ما به دنبالش هستيم ايجاد آرامش است. مي‌خواهيم اردوهاي خوب تمريني براي بچه‌ها بگذاريم و هميشه سعي كرديم از مسائل حاشيه‌اي پرهيز كنيم اما يك نفر سال قبل آن كار را مي‌كند و چند روز قبل در زاهدان و باز هم در تهران اين رفتار شنيع را انجام مي‌دهد قابل دفاع نيست.
   حالا ده پهلوان واقعا دروازه‌بان سابق پاس بود؟ 
من هم همين سوال را از همكاران شما پرسيدم و آنها هم‌گفتند نمي‌دانيم! خودش اينطور گفته!
    تكليف دختران ده پهلوان چه مي‌شود؟ 
باتوجه به اينكه اين دختران در سنگ‌پراكني‌ها نقش داشتند ديگر جايگاهي ندارند. چون مشخص است از اينها ورزشكار نمي‌شود درآورد و به درد ورزش نمي‌خورند.