شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تصميمش تجديدنظر كند

بعد از اينكه شوراي‌ عالي انقلاب فرهنگي، وظيفه نظارت در حوزه سكوهاي صوت و تصوير فراگير و شبكه نمايش خانگي را طبق قانون اساسي و قوانين موضوعه، بر‌ عهده سازمان صدا و سيما قرار داد، هنرمندان و سينماگران نسبت به اين موضع واكنش‌هاي انتقادآميزي نشان دادند. 
اگرچه محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با خبرگزاري ايرنا، بخش عمده زعامت صوت و تصوير فراگير را متعلق به ارشاد دانست و تاكيد كرد صدور مجوز سريال‌هاي خانگي بايد با هماهنگي ارشاد باشد اما چهره‌هاي شناخته ‌شده و فعال سينما و تلويزيون با ابراز نگراني از موج ممنوعيت‌هاي جديد براي هنرمندان، تعطيلي «نمايش خانگي» به عنوان تنها دلخوشي و ابزار سرگرمي‌ مردم و محل ارتزاق هزاران خانواده از صنف سينما، چراغ سبز رييسي را دليل اين اتفاق دانستند و خواستار تجديدنظر رييس‌جمهور شدند.
همچنين مهدي كوهيان حقوقدان در حساب شخصي خود در توييتر به پشت پرده اين اتفاقات اشاره كرد و نوشت: 
اين يك توهم نيست! گردش مالي تبليغات در ‎شبكه‌هاي ماهواره‌اي به خصوص آنهايي كه موجب ‎خروج ارز از كشور مي‌شود، به قدري جذاب هست كه باند مافيايي آن براي تعطيلي ‎نمايش خانگي هر كاري ازجمله تغيير محاسبات مسوولان تصميم‌گير انجام دهند. 


تعطيلي ‎سينما و ‎نمايش خانگي با هدف اول جذب مخاطب به آن سوي مرزها و دوم بيكاري گسترده ‎ سينماگران و ايجاد نارضايتي در ميان آنهاست. متوجه واضح‌ترين تهديدهاي فرهنگي، هنري و امنيتي هم نيستند. اتفاقات اخير فقط از يك باند نفوذي كار كشته بر مي‌آيد نه يك گروه نادان تازه به دوران رسيده.
همچنين خانه سينما به نقل از رسول صدرعاملي سخنگوي هيات‌مديره‌ خانه سينما بيانيه صادر كرد و نوشت: 
جامعه‌ اصناف سينماي ايران براساس وظايف ذاتي و قانوني خود و براي شكل‌گيري مناسبات و مقررات كسب و كار مرتبط با اعضايش، اخبار تازه منتشر شده از مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نظارت در حوزه نمايش خانگي و مباحث مطرح شده در مورد صدور مجوزهاي سينمايي را مأيوس‌كننده و مخالف پيشرفت اقتصاد هنر صنعت سينما مي‌داند و انتظار دارد تا مقامات و نهادهاي مسوول اصرار بر بنيان‌هاي ديرين و منسوخ را كنار گذاشته و براساس طراحي شيوه‌هاي نوين تنظيم‌گري، متناسب با مقتضيات معاصر و عرف پذيرفته شده جامعه، اقدام كنند.
افزايش فشار رواني به هنرمندان و تاكيد بر صدور مجوزهاي متعدد و سانسورهاي بيشتر آثار نمايش خانگي و سينمايي، تنها بحران‌هاي حوزه فرهنگ را پررنگ‌تر مي‌كند و باعث خواهد شد: شبكه‌هاي تلويزيوني خارج از ايران تقويت شوند، مهاجرت سينماگران و توليد فيلم‌هاي خارج از قاعده افزايش يابد، فرصت‌هاي اقتصادي سينماي ايران از ميان برود، بيكاري و فشار اقتصادي هنرمندان افزايش يافته و درنهايت مخاطبان نااميد و ناراضي شوند.
خانه سينماي ايران مي‌خواهد تا شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هر نهاد مرتبط ديگر، ضمن تجديدنظر و تصحيح مصوبات مربوطه براي تصميم‌گيري در مورد مديريت بر وضعيت هنر صنعت سينما و نمايش خانگي به دست‌اندركاران متخصص حرفه‌اي و هنرمندان رجوع كند.
در همين رابطه پرويز پرستويي هنرمند شناخته شده هم نوشت: نمايش خانگي هم دست صدا و سيما افتاد و اين يعني سونامي ممنوع‌الكاري هنرمندان و پايان سرگرمي‌هاي مردم! يادمه بعد از تعطيلات عيد نوروز ۱۴۰۲ رييس صدا و سيما، آقاي پيمان جبلي به خاطر برنامه‌هاي نوروزي كه براي مردم تدارك ديده بودند، فرمودند: «خدارو شكر جلوي مردم روسفيد شديم» البته نميدونم اين روسپيدي براي كدام برنامه‌ها بود؟ شايد به خاطر حضور آقاي مهران رجبي بود كه يك‌تنه جور همه مجري‌ها رو كشيد. يه دسته كليد داده بودند بهش و گفته بودند: «آقا جون اين شما و اين تلويزيون، ايشون هم كه دلسوز فرهنگ و مردم، حتي در ايام عيد خونه هم نرفت» و الان هم با اين اتفاق لابد اظهار خوشحالي خواهند كرد كه ديگه پيروز ميدان شديم همه چي دست خودمونه، بالاخره شنبه به نوروز افتاد. ديگه ريش و قيچي دست خودمونه. حالا همه هنرمنداني كه با تلويزيون قطع ارتباط كردند بايد براي ساخت نمايش خانگي از ما مجوز بگيرند، ماهم كه قرار نيست به رقيب‌هامون مجوز بديم. قداره رو مي‌زنيم سر گذر، مي‌گيم هر كي جرات داره بياد از اينجا رد شه. خلاصه كاري مي‌كنيم كه يا دوباره برگردند تلويزيون مثل بچه‌هاي حرف گوش كن، سرشون و بندازن پايين كارشون بكنند، يا اينكه حسابشون با  كرام والكاتبينه.»