یک دقیقه زندگی عادی را به من برگردانید!می‌توانید؟

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ شروع کار این انجمن با جمع‌آوری اسناد و مدارکی از حمله شیمیایی، برگزاری نمایشگاه‌هایی از وضعیت قربانیان، تلاش برای برقراری ارتباط با انجمن‌های سایر شهرهای بمباران شده در جهان ازجمله هیروشیما و… همراه بود.

در جریان این فعالیت‌ها بود که اعضای انجمن از دستگیری «فرانس وان آنروات»، دلالی که تسلیحات شیمیایی را به صدام و دولت عراق فروخته بود، باخبر شدند. عزیزپور اقدم می‌گوید: «دادگاه در لاهه تشکیل می‌شد. هرطور شده با حمایت‌های دفتر ریاست‌جمهوری موفق شدیم تا در دادگاه آنروات شرکت کنیم. مدارک و مستندات زیادی را برای ارائه در این دادگاه آماده کردیم و تعدادی از قربانیان این جنایت جنگی را به صحن دادگاه بردیم. مردم سردشت در مواجهه با دادگاه آنروات، از روز وقوع حادثه گفتند و وضعیت سلامت مردم سردشت که همچنان بعد از سال‌ها نیاز به بهبودی داشت.»

 

درخواست سازش

تیم رسیدگی به پرونده جنایت جنگی سردشت، اعلام کردند که برای تحقیقات بیشتر علاقه‌مند به حضور در این شهر هستند. عزیزپور اقدم می‌گوید: «ما گفتیم خانه‌هایمان را خالی می‌کنیم و در اختیار تیم تحقیقات می‌گذاریم. آنها چند روز در سردشت بودند. نمایشگاه‌های مختلفی در این روزها برگزار کردیم. با حدود 60نفر از قربانیان، مصاحبه‌های مختلفی شد. در نهایت این تیم اعلام کردند که برای ما ثابت شده در سردشت جنایت جنگی رخ داده است.»

دادگاه اولیه، آنروات را به 15سال حبس محکوم کرد. شکایت اعضای انجمن، مردم سردشت و اعتراض آنها به حکم دیوان لاهه، باعث شد تا در دومین دادگاه، این حکم به 17سال افزایش پیدا کند.

عزیزپور می‌گوید: «در دادگاه دوم، وکیل آنروات گفت که تمایل به سازش دارند و هرچه غرامت بخواهیم، پرداخت می‌کنند. من گفتم از شما فقط یک چیز می‌خواهم؛ یک دقیقه سلامتی و زندگی عادی را به من برگردانید! آیا می‌توانید؟ وکیل، سرش را پایین انداخت و رفت. وقتی خبر افزایش حکم آنروات آمد، در سردشت جشن و شادی برپا شد. مردم به خیابان‌ها آمده بودند و بوق می‌زدند و شادی می‌کردند. دستگیری این فرد و محاکمه او، تسکین کوچکی بر زخم مردم بود.»

 

سلاحی که استفاده از آن «ممنوع مطلق» بود

آیین‌نامه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران، پیگیری امور مربوط به مجروحان جنگی به‌ویژه قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی را برعهده جمعیت هلال‌احمر گذاشته است.

«جبار اصلانی»، مدیرکل اصول، قوانین و حقوق بین‌الملل بشردوستانه هلال‌احمر، می‌گوید: «استفاده از سلاح‌های شیمیایی در مخاصمات، نقض آشکار حقوق بشر است و طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، استفاده از آن ممنوع مطلق است. دولت‌ها درصورت استفاده از آن در مخاصمات، باید به نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشند. ما در صلیب‌سرخ شعاری داریم که می‌گوید حتی جنگ هم قوانین خاص خود را دارد و اگر به هر دلیلی دولت‌ها وارد جنگ با یکدیگر شدند، موظف هستند که از قوانین جنگ پیروی کنند.»

او درباره پیگیری‌های بین‌المللی برای دریافت غرامت در مخاصمات می‌گوید: «اینکه دولت‌ها بعد از هر جنگ و جنایتی به‌دنبال دریافت غرامت و پاسخگویی از طرف‌های جنگ، به‌دلیل آسیب زدن به مردم باشند یک فرهنگ بازدارنده در جهان است و ممکن است باعث کاهش اثرات جنگ‌ها شود.»

اصلانی می‌گوید: «ما در اداره کل اصول، قوانین و حقوق بین‌الملل آمادگی این را داریم که همچنان از ادعای شکایت افراد متاثر از جنگ در دادگاه‌های بین‌المللی، حمایت و آن را پیگیری کنیم.»

// انتهای پیام

سفر به شهر مردگان