فرانسه غرق‌شده در آتش: والدین آشوبگران را ۲ سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه می‌کنیم

ابعاد اعتراض‌ها به کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله به نام «نائل» به دست پلیس فرانسه روز به روز گسترش می‌یابد. شامگاه شنبه حدود ۴۵ هزار پلیس از جمله نیرو‌های یگان‌های ویژه و خودرو‌های زرهی مستقر بودند و بر فراز شهر‌هایی نظیر پاریس، لیون و مارسی بالگرد‌هایی مشاهده شدند. با این حال، تنش‌ها و درگیری‌ها همچنان در مرکز پاریس، مارسی، نیس و شرق استراسبورگ پابرجا بود. خانه یک شهردار فرانسوی در حومه پاریس هم به دست معترضان به آتش کشیده شد. اما بزرگ‌ترین نقطه بحرانی مارسی بود. در این شهر، پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد و درگیری‌های خیابانی میان جوانان و نیرو‌های پلیس تا اواخر شب ادامه داشت. مقامات محلی در سرتاسر کشور محدودیت‌هایی را علیه تجمعات وضع کردند و به حمل و نقل عمومی دستور دادند فعالیت خود را در عصر متوقف کند و مقرراتی را برای آمد و شد اعمال کردند. وزیر کشور فرانسه در توئیتی اعلام کرد: «پلیس ۴۲۷ شورشی را از روز شنبه تا یک شنبه دستگیر کرده است.»‌طبق اطلاعیه وزارت کشور فرانسه، هزار و ۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهر‌های مختلف این کشور بازداشت شدند. وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که ۳۰ درصد از بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند. برخی افراد در شهر‌های گرونوبل، لیون، مارسی و سنت‌اتین فروشگاه‌های بزرگ را غارت کردند. مقامات فرانسوی اطلاعات دقیقی از شمار زخمی‌های معترضان ارائه نمی‌دهند. دفتر امور کنسولی چین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرکنسولگری چین در مارسی به فرانسه شکایت کرده است که شیشه‌های اتوبوس حامل یک گروه توریستی چینی در این شهر شکسته شده و شماری زخمی شده‌اند.
الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه گفته است: «ما از هیچ چیز نخواهیم گذشت و دولت هیچ خشونتی را ر‌ها نخواهد کرد».» وی به شهرداران اطمینان داد: «ما اجازه نمی‌دهیم چیزی از بین برود و در کنار شهرداران خواهیم بود.» اریک زمور، رهبر حزب دست راستی «تسخیر مجدد» به صراحت درباره خطر جنگ داخلی هشدار داد و گفت: «ما در آستانه یک جنگ داخلی هستیم. این یک جنگ قومی و نژادی است، ما به وضوح می‌توانیم نیرو‌های درگیر را ببینیم.» او که معتقد است، ماکرون ضعف نشان داده، می‌گوید: «شما به فردی مصمم و محکم نیاز دارید. اگر من در قدرت بودم، اول از همه جلوی مهاجرت را می‌گرفتم. اعطای تابعیت با محل تولد و جمع شدن خانواده به واسطه شهروندی را حذف می‌کردم، ورود دانشجویان را به نزدیکی صفر می‌رساندم و افراد شرور، مجرمان بعد از سپری کردن محکومیت‌شان و بیکاران بیش از شش ماه را اخراج می‌کردم.»
تهدید به مسدود کردن حساب کاربری جوانان
در پاریس پس از آنکه در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای تجمعات در خیابان شانزلیزه منتشر شد، پلیس این کشور تمهیدات امنیتی را در این خیابان افزایش داد. خیابان اصلی که اغلب مملو از توریست‌ها بود، این بار با نیرو‌های امنیتی و ایست‌های بازرسی پر شد. بازداشت‌شدگان، عمدتاً با میانگین سنی ۱۷ سال، نگرانی‌ها را در مورد دخالت جوانان در این اعمال خشونت آمیز افزایش داده‌اند. برخی از کودکان ۱۳ ساله به عنوان شرکت‌کنندگان در اعتراضات شناسایی شدند که سؤالات جدی در مورد دلایل اصلی خشم و نارضایتی آن‌ها ایجاد کرد. ماکرون پیش از این در پی تشدید آشوب‌ها از والدین خواسته بود فرزندان‌شان را در خانه نگه دارند. او گفته بود: «شبکه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در به وجود آمدن شرایط داشته‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و تیک‌تاک بستری برای شکل‌گیری و سازماندهی تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌اند.» فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه روز شنبه گفت که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید تحت قوانین کشور محدود شود. وی تصریح کرد: «ما باید نقش شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. وقتی که شرایط در کشور متشنج است، این شبکه‌های اجتماعی باید متوقف شوند. من ترجیح می‌دهم که وضعیت اضطراری در شبکه‌های اجتماعی اعلام شود.» اریک دوپون مورتی، وزیر دادگستری فرانسه، برای رسیدگی به اعتراضات جوانان این کشور اعلام کرد که می‌تواند والدین را در قبال دخالت فرزندان‌شان در اعتراضات پاسخگو کند. این مقام فرانسوی گفت: «والدینی که به فرزندان‌شان علاقه‌ای ندارند و اجازه می‌دهند تا دیروقت در خیابان پرسه بزنند، بدانند که مقصدشان کجاست. آن‌ها با دو سال زندان و جریمه ۳۰ هزار یورویی روبه‌رو هستند.» وزیر دادگستری فرانسه همچنین اعلام کرد: «قصد داریم حساب کاربری جوانان را در شبکه‌های اجتماعی که از این سکو‌ها برای تعیین زمان، مکان و نحوه اعتراضات استفاده می‌کنند، از بین ببریم. احتمالاً قوه قضائیه از اپراتور‌ها بخواهد آی‌پی آدرس‌ها را تحویل دهند.» همچنین در این بخشنامه آمده که برای ممانعت از حضور در صحنه اعتراضات و تظاهرات، تدابیری اندیشیده شده و والدین ملزم به پرداخت جریمه خسارت‌هایی که فرزندان‌شان به بار می‌آورند، هستند. مورتی در راستای اعمال فشار بر شبکه‌های اجتماعی از جمله اسنپ‌چت که بین جوانان فرانسوی محبوبیت زیادی دارد، تأکید کرد: «از دادستانی عمومی می‌خواهم اسنپ‌چت و شبکه‌های اجتماعی مشابه آن را توقیف کند.» مورتی همچنین یادآور شد که مقامات قادرند هویت کاربران اینترنتی را که ویدئوی آشوب‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، شناسایی کرده و تحویل مراجع قضایی دهند. راسل راکوسن، سخنگوی اسنپ‌چت که یکی از پلتفرم‌های اجتماعی است که ماکرون آن را به دست داشتن در آشوب‌های جاری فرانسه متهم کرده است، می‌گوید که این شرکت بر اقدامات خود برای شناسایی و نیز موارد مرتبط با شورش‌ها در فرانسه افزوده است. راکوسن تصریح کرد: «خشونت پیامد‌های مخربی دارد و ما محتوایی را که نفرت یا رفتار خشونت‌آمیز را در هر بخشی از اسنپ‌چت ترویج یا تحریک کند، تحمل نمی‌کنیم. ما فعالانه این نوع محتوا‌ها را تعدیل می‌کنیم و هنگامی که پیدا کنیم، آن‌ها را حذف کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.»‌ماکرون، علاوه بر اسنپ‌چت، شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر تیک‌تاک و دیگر پلتفرم‌ها را هم متهم کرده که باعث تحریک و ناآرامی شده‌اند.


عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم درباره تحولات اخیر فرانسه نوشت: «اعتراضات و اقدامات خشونت‌آمیزی که در حال حاضر در فرانسه در جریان است، تنها به دلیل اقدام پلیس این کشور در قتل یک جوان الجزایری‌الاصل به نام نائل نیست، بلکه نتیجه تشدید خفقان ناشی از گسترش ظلم و زور، نابودی دستگاه‌های امنیتی و شرایط معیشتی غیرانسانی مهاجران به ویژه از کشور‌های عربی و اسلامی است.»‌عطوان ضمن تأکید بر تغییر سیاست‌ها هشدار داد: «در غیر این صورت این کشور در حالی که شرایط اقتصادی‌اش رو به وخامت بوده و بدهی‌های آن دست‌کم به بیش از ۳ تریلیون یورو رسیده، به سوی جنگی داخلی کشیده خواهد شد.» نمای نزدیک سرایت اعتراضات به سوئیس و بلژیک
اعتراضات و ناآرامی‌ها به دنبال کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله در فرانسه به دست نیرو‌های پلیس به کشور سوئیس هم رسیده است. در لوزان، پلیس هفت مرد جوان را پس از شورش شامگاه شنبه دستگیر کرد. بیش از ۱۰۰ جوان در مرکز شهر لوزان به عنوان پژواک ناآرامی در فرانسه تجمع کردند. بر اساس گزارش پلیس، خسارت‌های مالی به مغازه‌ها وارد شده است. طبق اعلام پلیس شهر لوزان، در اوایل صبح یک شنبه چندین ویترین مغازه شکسته شد. در یک فروشگاه بزرگ خرده‌فروشی هم شکسته شد. همچنین در بروکسل بلژیک اعتراض‌ها از روز ۳۰ ژوئن آغاز شد. بلژیکی‌ها پس از فراخوان در شبکه‌های اجتماعی برای انجام اقدامی مشابه فرانسه، به خیابان‌های پایتخت آمدند. طبق گزارش رسانه‌ها، تعداد افراد دستگیر شده در بروکسل به ۶۳ نفر رسیده است.