تاج پول بيشتري داد و خسرواني مشكل سربازي‌ام را حل كرد

روزبه دلاور 
به گزارش «اعتماد»، وضعيت عليرضا بيرانوند و تيم بعدي او هنوز مشخص نيست. پس از فسخ قرارداد اين دروازه‌بان با پرسپوليس، از طرف باشگاه استقلال تاييد شد مذاكرات با او در حال انجام ‌است و به احتمال فراوان بايد شاهد يكي‌ از جنجالي‌ترين جابه‌جايي‌هاي تاريخ ليگ برتر باشيم. اتفاقي كه با واكنش هواداران پرسپوليس همراه شد و عده‌اي از تيفوسي‌هاي اين تيم با حضور در خيابان‌هاي اطراف ساختمان باشگاه اعتراض خود را به گوش درويش رساندند. مديرعامل پرسپوليس وقتي واكنش‌هاي منفي را ديد به گفته خودش دچار‌ مشكل جسمي شد و در يك‌ مصاحبه تلفني در يك‌ برنامه تلويزيوني تلويحا تهديد كرد كه حضور بيرانوند در استقلال عواقب بدي به لحاظ قانوني براي اين دروازه‌بان و باشگاه رقيب دارد. اگرچه وكيل بيرانوند روي خط همان برنامه آمد و ضمن تكذيب صحبت‌هاي درويش مدعي شد بيرانوند آزاد است تيم ‌بعدي‌ خودش را انتخاب كند!
در اين كشمكش‌ها خيلي‌ها از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند و‌ اين وسط‌ هواداران هستند كه منتظر هستند، ببينند سرنوشت خط دروازه‌شان چه ‌خواهد شد. هواداراني كه با كمترين امكانات و بدون چشم‌داشتي در اين اوضاع اقتصادي از جيب هزينه مي‌كنند تا در سرما و گرما‌ تيم‌ محبوب خود را تشويق كنند. اما اين نقل‌و‌انتقال هنوز نهايي‌نشده جنجالي، سوژه‌اي شد تا با ناصر ابراهيمي مربي اسبق تيم ‌ملي و باشگاه پرسپوليس صحبت كنيم.‌ ابراهيمي‌كه در دوران فوتبالش پيراهن شاهين را با تاج عوض كرد معتقد است ‌اولين ياغي فوتبال ما است و از تصميمي هم كه در آن زمان گرفته ‌پشيمان نيست! گپ و گفت خبرنگار اعتماد با اين پيشكسوت فوتبال را در ادامه‌ مي‌خوانيد.
 


شما را اولين ياغي فوتبال ما مي‌‌شناسند؟
بله! من اولين كسي هستم كه از شاهين رفتم به تاج.
براي پول بيشتر؟
در آن زمان زياد از پول خبري نبود اما تازه باشگاه تاج ماهي سيصد يا چهارصد تومان به بعضي از بازيكنان مثل ‌من و علي جباري پرداخت مي‌كرد. پدرم كه به رحمت خدا رفت، شدم نان‌آور خانواده براي همين به باشگاه تاج رفتم و آنها با ماهي چهارصد تومان با من قرارداد بستند. من بودم و جباري و يكي ديگر كه چهارصد تومان مي‌گرفتيم. بقيه كمتر مي‌گرفتند.
واكنش هواداران چطور بود؟
كمي سخت بود اما بالاخره تحمل كردم! الان هم ‌همين است ديگر. مگر تغيير باشگاه چه اشكالي دارد؟ مگر در سراسر دنيا انجام نمي‌شود؟‌
بله در دنيا هم انجام شده و البته معمولا با واكنش منفي هواداران همراه است.
بله. همينطور است.
پشيمان نشديد؟
نه. تيمسار خسرواني خيلي به من رسيدگي ‌كرد و براي من معافي گرفت و با آن معافي توانستم استخدام شركت برق تهران شوم. اينها مزاياي تيم تاج سابق بود.
باشگاه شاهين چقدر به شما پيشنهاد داده بود؟
آنها ماهيانه صدتا صد و پنجاه تومان پيشنهاد داده بودند كه نمي‌شد خرج خانواده را تامين كرد.
مي‌دانيد بحث روز چيست؟
حالا هرچي! بيرانوند را مي‌گويي ديگر! يك زماني هم هاشمي‌نسب بود و حالا بيرانوند!
اسم هاشمي‌نسب را آورديد. در آن زمان مربي او بوديد كه به استقلا ل رفت؟
بله. دوستش دارم چون بچه بامعرفت و قدرشناسي است. خودم نصيحتش كردم كه اگر به خاطر زندگيت مي‌خواهي بروي، برو.
يعني به بازيكن‌ تيم‌خودتان گفتيد به تيم ‌رقيب برود؟
به او گفتم باشگاه پرسپوليس به تو ۷۰ يا ۸۰ بيشتر نمي‌دهد اما استقلال به تو ۱۲۰ يا ۱۳۰ ميليون مي‌دهد. خودت فكر كن و تصميم بگير!
اما مي‌گفتند با بعضي از نفرات كادر فتي مثل وحيد قليچ به مشكل خورده بود.
هاشمي‌نسب اخلاق خيلي خوبي داشت و خيلي بامعرف بود و اهل بگو و بخند. از پرسپوليس هم به تيم ملي رسيد اما مي‌خواست برود.
قبول داريد به محبوبيتش آسيب وحشتناكي وارد شد؟
با اين كارها كاري ندارم! الان اينطور است. مگر يك فوتباليست چند سال بازي مي‌كند؟ پنج سال تا ده سال. اداره برق نيست كه سي سال خدمت كني! فوتبال تا ۳۵ سالگي تمام مي‌شود در نهايت و خيلي عالي باشي تا ۴۰ سالگي. عمر فوتبال كم است بايد به فكر آينده خودشان باشند.
حالا اگر بخواهيد به بيرانوند توصيه‌اي داشته باشيد چه مي‌گوييد؟
توصيه‌اي به هيچ‌كس نمي‌كنم! خودش مي‌داند من كه نمي‌توانم بگويم باريك‌الله بيرانوند برو آنجا! خودش بايد فكر كند و ببيند استقلال چقدر مي‌دهد و پرسپوليس چقدر خواهد داد. برود تيمي كه بيشتر مي‌دهد!
اما تكليف دل‌هاي شكسته هواداران پرسپوليس چه مي‌شود؟
هوادار مي‌تواند زندگي ناصر ابراهيمي را تامين كند؟ هوادار ناصر ابراهيمي براي تيم شما خيلي زحمت كشيد و در پنج، شش سال مربيگري همراه با پروين قهرماني آورد حالا بياييد زندگي من را بچرخانيد! ما كه پولي نگرفتيم. سالي كه آمدم پرسپوليس قراردادم ۸ ميليون تومان بود كه پول يك پيكان مي‌شد.
در زندگي به لحاظ مالي تامين هستيد؟
بازنشسته ‌اداره برق هستم و چيز ديگري نمي‌خواهم بنويسي چون شخصيتم خيلي مهم‌تر از اين حرف‌ها است.
اگر بيرانوند به استقلال برود، مي‌تواند در اين تيم موفق شود؟
اين را خودش مي‌داند. پولش را بگيرد موفقيت با خودش هست!
به لحاظ فشاري كه هواداران مي‌آوردند.
خودش مي‌داند.
نبودن بيرانوند پرسپوليس را با دردسر مواجه مي‌كند؟
اگر قرار باشد با نداشتن يك دروازه‌بان يك تيم ‌موفق نشود، نمي‌دانم چه بگويم. ذخيره‌ها خيلي مهم‌تر از فيكس‌ها هستند. تيمي كه مي‌خواهد قهرمان شود بايد بازيكنان ذخيره‌اش از اصلي‌ها قوي‌تر باشند. بازيكن هم بايد فكر آينده‌اش باشد و در هر صورت حرف اول را پول مي‌زند! در تمام تيم‌ها مگر بازيكن جابه‌جا نمي‌شود؟
صحبت از حضور پسر شاگرد قديمي شما، عابدزاده به عنوان جانشين احتمالي بيرانوند است.
باشگاه مي‌داند. بايد باشگاه تصميم بگيرد اما اولين نفر من بودم كه عابدزاده را به تيم ملي دعوت كردم.
قبول داريد در جابه‌جايي ستاره‌هاي سرخابي عابدزاده يك استثنا بود؟ آسيب چنداني به محبوبيتش وارد نشد بلكه شايد بيشتر هم شد!
احمدرضا از استقلال آمد به پرسپوليس. استقلال دروازه‌بان داشت و او آمد به پرسپوليس. اما در ليگ برتر ما ديگر خبري از تعصبات دهه‌هاي سي و چهل و پنجاه كه نيست. الان فوتبال حرفه‌اي شده. شما ببينيد طارمي در ۱۶ سالگي شاگرد من بود مگر چند سال در پرسپوليس بود؟ بعد رفت قطر و بعد پرتغال و الان هم آقاي گل آن كشور است. چرا نبايد از پرسپوليس مي‌رفت؟ چه فرقي دارد يك بازيكن به پرتغال يا قطر برود اما در باشگاه‌هاي داخلي نبايد جابه‌جا شود؟
در تمام اين سال‌ها باوفاترين بازيكنان تيم‌هاي شما چه كساني بودند. (اگر شاگرد شما هم‌ نباشند مشكلي نيست)
پروين، خوردبين، پنجعلي، محرمي كه شاگرد من‌ هم بود. خيلي از پيشكسوتان پرسپوليس و استقلال نسبت به تيم‌هاي خودشان وفادار بودند.