«گیلان» سرزمین راویان پیشرفت

مراسم افتتاحیه دفتر هنر و ادبیات پیشرفت استان گیلان با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، سیدرسول منفرد رئیس حوزه هنری استان و حضور افتخاری علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی هفته گذشته در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی دادمان ضمن بیان اینکه تاریخ شفاهی، مستندنگاری و مقوله روایت برای پیشبرد ایده فرهنگی انقلاب اسلامی، چندین کارکرد راهبردی دارد، افزود: «یکی از این کارکرد‌ها تعمیق تاریخی هویت کشور است. شما وقتی که در دل تاریخ سفر می‌کنید و روایتی تاریخی می‌سازید، در واقع دارید تلاش می‌کنید به واسطه آن روایت تاریخی، هویت مشترک دینی و ملی را با همه ویژگی‌های مشترک بین مردم تقویت کنید.»
وی ادامه داد: «تجربه‌نگاری باعث می‌شود انسان با تجربه دیگران مواجه شود. این امر دستاورد‌هایی را در پی خواهد داشت. یکی از این دستاوردها، الهام‌بخشی و مواجه‌شدن با قهرمانی یک انسان پیشرو در زندگی‌اش است. در واقع اتفاقی که در زندگی آن انسان افتاده است، برای دیگران الهام‌بخش خواهد بود. یکی دیگر از این دستاوردها، ارائه تصویری جدید از انسان معاصر مسلمان یا یک انسان ساخته‌شده در انقلاب اسلامی است.»
دادمان همچنین گفت: «آنچه ما را در حوزه فرهنگ پیش می‌برد، همان موضوع فرهنگ است و موضوع فرهنگ نیز انسان‌ها هستند. این سبب می‌شود شما سراغ روایت یک راوی و قهرمان بروید و وقتی آن را تصویر می‌کنید، در واقع دارید انسانیت انقلاب اسلامی را تصویر می‌کنید. به نظرم دفتر هنر و ادبیات پیشرفت واجد همه این ویژگی‌ها بوده و هر آنچه ما در روایت انقلاب اسلامی جست‌وجو می‌کنیم، در دفتر هنر و ادبیات پیشرفت پیدا می‌شود.»
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه بیان کرد: «ما در دفتر هنر و ادبیات پیشرفت به جز چهره نظامی از یک انسان انقلاب اسلامی در قالب یک فرمانده، رزمنده یا مبارز انقلابی، چهره یک انسان انقلابی در حال ساختن را می‌بینیم و اینجا به شکل دیگری می‌توانیم آن هویت مشترک دینی و ملی را بازیابی کنیم. فعالیت در این زمینه در واقع ایران را از یک ایده سیاسی، نظامی و امنیتی خارج و به ایده‌ای اجتماعی تبدیل می‌کند و اینجاست که هویت ملی بسط پیدا می‌کند.»


دادمان اذعان داشت: «آنچه از میان خاطرات پیشرفت پیدا می‌کنیم، تجربیات زیادی است که آینده ما را می‌سازند. عنصر‌های الهام‌بخشی پیدا می‌شوند که به زندگی انسان‌ها جهت می‌دهند و آن‌هایی که شنونده این روایت‌ها هستند، فارغ از موضوع و مسئله، از نوع رفتار کنشگر پیشرفت، متأثر می‌شوند و الهام خواهند گرفت.»
وی ادامه داد: «روایت مردمی پیشرفت، امید را به مثابه عنصر کلیدی و حرکت‌دهنده، در دل آدم‌ها زنده می‌کند، چون هر کسی می‌تواند خودش را مقایسه کند. ما با انسان هم‌عصر خود مواجه هستیم که گره‌های زندگی‌اش را باز کرده و توفیقی به دست آورده است.»
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: «این روایت‌ها آینده روشن را نزدیک‌تر می‌کند و تصویر دوری را که فضای اجتماعی و جنگ روانی دشمن می‌سازد، نزدیک می‌کند.»
دادمان در ادامه گفت: «آدم‌ها برای حرکت کردن نیاز به تصویر روشنی از آینده دارند. حرکت تا زمانی که مقصد نباشد و امید رسیدن به مقصد نباشد، شکل نمی‌گیرد و بی‌معنی است. روایت پیشرفت کمک می‌کند تصویری شدنی از آینده‌ای روشن ارائه شود. مخاطبان، شخصیت‌های معمولی را می‌بینند که مثل آن‌ها هستند، ولی با تلاش، با کوشش، با خلاقیت، با توکل و با ایمان‌شان توفیقی کسب کرده‌اند که شبیه یک قهرمان با آن‌ها مواجه می‌شوند.»
دادمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما غفلت تاریخی در حوزه پیشرفت کرده‌ایم که بخشی از آن طبیعی است. اصل پدیده انقلاب اسلامی در سال ۵۷، دفاع مقدس و دفاع از حرم آنقدر بزرگ بوده و دارای ابعاد مختلف است که همه توجه جریان روایت انقلاب را به خود مشغول کرده است و هنوز هم به قدر سال‌ها، جای کار دارد. بخش دیگری از این بی‌توجهی، ناشی از بی‌توجهی به روایت انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده تمدنی، یک پدیده فرهنگی و یک پدیده همه‌جانبه انسانی بوده که بدون روایت پیشرفت، ناقص است. انحصار روایت انقلاب در روایت انقلاب ۵۷ و روایت دفاع مقدس، تصویر درست و کاملی از پدیده انقلاب اسلامی به ما نمی‌دهد و این غفلت را باید با حرکت مضاعف جبران کنیم.»
دادمان افزود: «بدنه جبهه فرهنگی انقلاب دارای نیروی مستعد، پای کار و مجاهد است که امکان این حرکت مضاعف را به ما می‌دهد. هیچ احتیاجی نیست پژوهشگر و نویسنده ما در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس سراغ موضوع پیشرفت برود، می‌تواند جریان جدیدی شکل بگیرد و ادبیات پیشرفت، پژوهشگران و نویسنده‌های خودش را داشته باشد.»
دادمان در بخش پایانی سخنانش گفت: «فعالیت اعضای دفتر هنر و ادبیات پیشرفت گیلان در یک سال اخیر الهام‌بخش بوده و این جمع اتفاق جدید و پدیده تازه‌ای را شکل داده است. دفتر هنر و ادبیات پیشرفت گیلان یک سرمایه در جریان فکری، فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی در استان گیلان است. این الگو ضمن ادامه دادن به این مسیر، باید مشابه آن در کشور شکل بگیرد.»
وی همچنین افزود: «این رویکرد شکل گرفته در گیلان به همت و تلاش خانم توکلی مسئول دفتر و سایر اعضای آن، پشتیبانی حوزه هنری گیلان و مجموعه ستادی دفاتر هنر و ادبیات پیشرفت کشور، پیشرو، غنی و عمیق است.»
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پایان سخنانش گفت: «سوژه‌های پیشرفت گیلان مخاطب را شگفت‌زده می‌کند و این نقطه موفقیت دفتر هنر و ادبیات است که به واسطه روایت‌های خلق‌شده، مخاطب خاص و غیرخاص ر ا تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
مسعود ملکی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای نیز در مراسم افتتاحیه دفتر هنر و ادبیات پیشرفت استان گیلان گفت: «سوژه‌های پیشرفت و روایت‌های‌شان عرصه جدیدی به تاریخ انقلاب می‌افزاید. آن‌ها مفسران اجتماعی هستند که پدیده‌های جدید با اشتراکات پنهان را برای ما آشکار می‌کنند.» وی همچنین افزود: «دفتر هنر و ادبیات پیشرفت با روایت پیشرفت بومی یک حوزه جدید و ممتاز است و این ظرفیت شکل‌گرفته در گیلان را باید جدی گرفت و از آن حمایت کرد.»
همچنین در این مراسم نرجس توکلی، مسئول دفتر هنر و ادبیات پیشرفت استان گیلان و تعدادی از اعضای دفتر ضمن ارائه گزارش از عملکرد یک ساله، راجع به آثار و محصولات دفتر توضیحاتی را بیان کردند. آثاری همچون کتاب درسنامه از ۲۱ سوژه پیشرفت استان برای دانش‌آموزان، کتاب تور پیشرفت، شامل معرفی ۴۱نقطه پیشرفت استان گیلان و همچنین انتشار کتاب کودک با عنوان مترسک قصه‌گو، بر اساس زندگی یوسف هاشمی‌زاده، کاشف برنج هاشمی.
در حاشیه این مراسم علی کاظمی، کاشف برنج علی‌کاظمی، روبان افتتاح دفتر هنر و ادبیات پیشرفت استان گیلان را برید. علی‌کاظمی یک نمونه از برنج خود را به دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری هدیه داد و محمدمهدی دادمان نیز به طور نمادین قابی از خوشه‌های برنج علی کاظمی را به دیوار دفتر نصب کرد.