چشم ایران به اقتصاد 1200 میلیارد دلاری آفریقا

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۲۱ تیر با بدرقه رسمی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، و جمعی از اعضای کابینه به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری کنیا، تهران را به مقصد نایروبی، پایتخت این کشور، ترک کرد.
وی پیش از عزیمت به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه در فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه سهم ایران در تجارت و اقتصاد آفریقا بسیار پایین است، تصریح کرد: « امروز ۱۲۰۰ میلیارد دلار سهم اقتصاد آفریقا است و سهم ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. .»
سیدابراهیم رئیسی، در نخستین مقصد خود در سفر منطقه‌ای به آفریقا، راهی کنیا شد. در این سفر پنج سند همکاری میان ایران و کنیا به امضاء رسید و روسای جمهوری دو کشور بر افزایش مبادلات تجاری تا ۲۰ برابر تأکید کردند.
مراسم استقبال رسمی توسط «ویلیام سامویی روتو»



رئیس دولت سیزدهم، صبح دیروز وارد فرودگاه بین‌المللی نایروبی شد و از سوی «آلفرد موتوآ»، وزیر خارجه کنیا، مورد استقبال قرار گرفت.
پس از آن در محل کاخ ریاست‌جمهوری کنیا، مراسم استقبال رسمی توسط «ویلیام سامویی روتو»، رئیس‌جمهوری کنیا، از سیدابراهیم رئیسی و هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی ایران صورت گرفت. پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهوری ایران و کنیا، اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. همچنین همزمان با ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به کاخ ریاست‌جمهوری کنیا، ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود او و هیأت ایرانی شلیک شد.
مذاکرات دوجانبه هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور
بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس‌جمهوری کنیا، گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهوری دو کشور انجام شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دفتر یادبود ریاست‌جمهوری کنیا را امضاء کرد.
ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا
مقامات عالی‌رتبه دو کشور همچنین با استقبال از توسعه و ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا راهکارهای مؤثر برای همکاری در این زمینه‌ها را بررسی کردند.
در این نشست، رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز به یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی، علم و فناوری و صنعت تبدیل شده است، بر آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات در قالب مبادلات تجاری و اقتصادی با کنیا تأکید کرد.
امضای پنج سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و کنیا
در این مذاکرات، پنج سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و کنیا و در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضاء رسید. این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزرای «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و وزرای امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور رئیسی و روتو به امضاء رسید.
نشست خبری مشترک روسای جمهوری ایران و کنیا
پس از آن، نشست خبری مشترک روسای جمهوری ایران و کنیا برگزار شد. رئیسی در این نشست با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل‌قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: «همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به هشت برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل‌قبول برای دو کشور افزایش یابد.»
راه‌اندازی کارخانه‌های مونتاژ خودروهای ایرانی در کنیا
رئیس دولت سیزدهم به تاسیس دفتر همکاری‌های فناوری در کنیا هم اشاره کرد که می‌تواند همکاری‌های فناورانه میان دو کشور را به سطوح بالاتر ارتقا دهد و گفت: «همکاری‌های دو کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند در گسترش روابط فیمابین مؤثر باشد.» همچنین رئیس‌جمهوری کنیا در این نشست خبری بیان کرد: «آماده سرمایه‌گذاری بین دو کشور هستیم و از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کنیا استقبال می‌کنیم. آغوش کشور کنیا برای حضور سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است و یقین داریم این همکاری‌ها ادامه‌دار خواهد بود.»روتو با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های ایرانی، کارخانه‌های مونتاژ خودروهای ایرانی در کنیا راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: «در حوزه‌های مکانیک و فناوری همکاری‌های خوبی بین دو کشور برنامه‌ریزی شده ‌است.»
معرفی دو نوع پهپاد ایرانی برای صادرات به کنیا
آخرین برنامه سفر رئیس دولت سیزدهم به نایروبی بازدید رئیسی از خانه فناورانه ایران در کنیا بود. در این مرکز بیش از ۳۵ شرکت دانش‌بنیان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری معرفی و به کنیا صادر کرده‌اند. همزمان با بازدید رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از این مرکز، «پهپاد کشاورزی چندمنظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه‌برداری درنا» از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای تجاری‌سازی و صادرات به کنیا معرفی شدند.
فعالان اقتصادی تحقق افزایش ۱۰ برابری تبادلات را در دستور کار قرار دهند
سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا اراده سران ایران و کنیا را معطوف به ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین دانست و با اشاره به هدف‌گذاری انجام‌شده برای افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری در گام اول توسعه مناسبات اظهار کرد: «امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود کاملا در دسترس است.»
رئیس دولت سیزدهم ظهر چهارشنبه پس از پایان سفر رسمی به کنیا، با بدرقه وزیر امور خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد «کامپالا»، پایتخت «اوگاندا»، ترک کرد.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آفریقا، در نخستین برنامه سفر به اوگاندا، مورد استقبال رسمی «یووری موسونی» رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.
امضای 4 سند همکاری میان ایران و اوگاندا
 مقامات عالی‌رتبه ایران و اوگاندا در حضور روسای جمهور دو کشور ۴ سند همکاری به امضا رساندند.
مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و اوگاندا برگزار شد و مقامات دو کشور 4 سند همکاری  به امضا رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک 4 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد.
نشست مشترک رئیسی با همتای اوگاندایی
سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک با همتای اوگاندایی خود، گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشور دوست، اوگاندا روابط خوبی برقرار شد و روزبه‌روز گسترش پیدا کرد.»
رئیس‌جمهوری، اولویت سیاست خارجی دولت مردمی را ارتباط با قاره آفریقا و به‌خصوص اوگاندا دانست و افزود: «سطح روابط در حوزه‌های مختلف می‌تواند گسترش پیدا کند.»
رئیسی گفت: «غرب و استکبار دوست دارد کشورها نفت و مواداولیه خام را صادر کنند و این موادخام را خودشان به ارزش افزوده تبدیل کنند، بنابراین تمام تلاش ما در ایران جلوگیری از خام‌فروشی است.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «امروز دفتر فناوری در اوگاندا آغاز به‌کار می‌کند و محصولات دانش‌بنیان ایران به نمایش گذاشته می‌شود و از این طریق می‌توانیم همکاری‌های علمی را با اوگاندا افزایش دهیم.»