شاید رونالدو و بنزما به تهران بیایند!

  [ نیما شکیبا]  بعد از دیپلماسی ایجادشده در روابط ایران و عربستان، حالا مسئولان فوتبال دو کشور هم روابط خود را گسترده خواهند کرد. دیگر خبری از مناقشات فوتبالی میان فدراسیون‌های دو کشور نیست و البته که قرار است همکاری‌های جالبی در این‌خصوص شکل بگیرد. رایزنی‌های صورت‌گرفته بین روسای فدراسیون فوتبال دو کشور موضوع‌های مهمی را در‌ آینده‌ای نزدیک رقم خواهد زد.

همه چیز از اواسط اردیبهشت‌ماه و سفر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، به ریاض عربستان برای تماشای فینال لیگ قهرمانان شروع شد. جایی که تاج به عنوان نایب رئیس AFC و به دعوت شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون آسیا به عربستان رفت و در آنجا با یاسر المسحل همتای خود در فدراسیون عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. همان دیدار کوتاه که با حضور شیخ حمد، رئیس فدراسیون فوتبال قطر، برگزار شد، مقدمات بسیاری از همکاری‌های گسترده را فراهم کرد. حالا تاج و یاسر المسحل رابطه‌ای نزدیک با هم دارند و همین امر زمینه‌ساز اتفاق‌های جالبی خواهد بود.
ایران و عربستان دیگر مشکل فوتبالی هم ندارند!
پیش‌بینی می‌شد که پس از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در مسائل مختلف، روابط فوتبالی دو کشور هم با یکدیگر حسنه شود و همکاری‌های مهمی صورت بگیرد. فدراسیون‌های فوتبال ایران و عربستان در سال‌های گذشته مناقشات مختلفی با هم داشتند و همین امر باعث شد دغدغه‌های متعددی نیز ایجاد شود. حالا اما با اتفاق‌هایی که پیش آمده، به نظر می‌رسد دیگر خبری از سنگ‌اندازی‌ها در این‌خصوص نباشد و در عین حال شاهد همکاری‌های دوجانبه مهمی نیز باشیم. در هفته‌های گذشته مدیران فدراسیون ایران و عربستان صحبت‌های زیادی داشتند و نامه‌نگاری‌هایی نیز انجام دادند تا درباره مسائل مختلف بتوانند با هم امور فوتبالی را انجام بدهند.
بازی دوستانه در راه است



مهم‌ترین مسئله‌ای که در دیدار مهدی تاج و یاسر المسحل مطرح شد،‌ برگزاری بازی دوستانه بین ایران و عربستان بود. روسای فدراسیون ایران و عربستان با هم قرار گذاشتند تا به‌منظور شروع روابط فوتبالی، خیلی سریع برای برگزاری یک دیدار تدارکاتی میان دو کشور به توافق برسند و در جلسات آنلاینی که در آینده برگزار می‌کنند، زمان این بازی نهایی می‌شود. احتمال اینکه بازی ایران و عربستان در فیفادی شهریورماه برگزار شود، وجود دارد، اما این مسئله نیازمند هماهنگی‌های نهایی و عقد قرارداد است.
دیگر خبری از بازی در زمین ثالث نیست
یکی از دغدغه‌های مهم تیم‌های ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی طی سال‌های گذشته مصاف با نماینده‌های عربستان بوده است. در لیگ قهرمانان آسیا و حتی رده ملی به خاطر مناقشات پیش آمده هرگاه تیمی از ایران با تیمی از عربستان مسابقه داشت، دوطرف برای میزبانی به مشکل می‌خوردند و همین امر طی چند سال سبب شد بازی‌های دو طرف در کشور ثالث برگزار شود. به عنوان نمونه تیم‌های ایرانی از عربستانی‌ها در امارات، قطر یا عمان پذیرایی می‌کردند. حالا اما با روابط شکل گرفته میان ایران و عربستان دیگر خبری از بازی در زمین ثالث نیست. بنابراین ایران و عربستان برای هر مسابقه بین‌المللی تیم‌های دو کشور، دیگر به سفر نمی‌روند و بدون مشکل در کشور خود پذیرای حریف خواهند بود. حتی خبری از سنگ‌اندازی‌های سال‌های نه‌چندان دور مانند چشم‌نگاری و امکانات ضعیف و معطلی‌های عجیب در هنگام سفر تیم‌های ایرانی به عربستان هم نخواهد بود.
سفر داوران ایرانی به عربستان، به زودی!
ورود تکنولوژی VAR در فوتبال ایران از مدت‌ها قبل یکی از دغدغه‌های اهالی فوتبال است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، از چند ماه پیش اقداماتی انجام داده تا این تکنولوژی در لیگ بیست‌وسوم استفاده شود. جدا از مسائل سخت‌افزاری ورودVAR ، یکی از اصلی‌ترین الزامات برای استفاده از آن داشتن لایسنس مخصوص برای داوران است. از جمع داوران مطرح فوتبال ایران فقط موعود بنیادی‌فر دارای لایسنس VAR است و می‌تواند با دستگاه‌های این تکنولوژی کار کند. از این‌رو خبر می‌رسد که فدراسیون فوتبال قصد دارد از طریق عربستان برای دریافت گواهینامه مذکور برای داوران اقدام کند. در جلسه‌ای که چندی قبل تاج با مسئولان عربستانی و به‌خصوص رئیس فدراسیون این کشور داشت، مقدمات حضور داوران ایرانی در عربستان فراهم شده و به‌زودی تعدادی از داوران و کمک‌داوران مطرح فوتبال ایران به عربستان می‌روند تا ضمن حضور در کلاس VAR و آشنایی با شرایط استفاده از آن، گواهینامه مربوطه را نیز دریافت کنند. کمیته داوران فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون عربستان، درخواست کتبی و رسمی خود را برای این موضوع اعلام کرده است. در نامه کمیته داوران، اسامی همه داوران بین‌المللی فعال کشور به جز موعود بنیادی‌فر آمده است تا در صورت امکان همه داوران بین‌المللی کشور بتوانند لایسنس VAR خود را اخذ کنند.
سفر در جواب سفر، کمپ‌های تمرینی فعال می‌شوند
سعودی‌ها در چند سال گذشته روی بحث زیرساختی فوتبال سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. ساخت چند استادیوم مجهز و همچنین احداث کمپ‌های تمرینی خوب در این کشور یکی از مسائلی است که خیلی به چشم آمده؛ از این‌رو یکی از مواردی که در همکاری‌های ایران و عربستان وجود خواهد داشت، به استفاده از این کمپ‌ها برمی‌گردد. فدراسیون فوتبال قصد دارد با هماهنگی‌هایی که ایجاد می‌کند، مقدمات را برای برپایی اردوهای خارجی در عربستان فراهم کند. در همین ایام تیم‌های متعددی از باشگاه‌های ایران برای برپایی اردو به کشورهای همسایه می‌روند تا در آنجا ضمن داشتن آرامش بیشتر، کارهای تمرینی خود را جلو ببرند. حالا فدراسیون قصد دارد چنین شرایطی برای حضور تیم‌های ایرانی در عربستان فراهم بیاید تا هم هزینه کمتری روی دست باشگاه‌ها بماند و هم از امکانات خوب عربستانی‌ها نیز استفاده شود.
از سوی دیگر، آب‌وهوای خوب برخی نقاط ایران باعث شده عربستانی‌ها نیز برای داشتن اردوی خوب در کشور ما راغب باشند. کمپ‌های تمرینی داخل ایران در صورتی که اندکی مجهز شوند، می‌توانند پذیرای تیم‌های باشگاهی و ملی عربستان برای برپایی اردوی تدارکاتی باشند و به همین علت احتمالا در آینده شاهد حضور سعودی‌ها در ایران نیز باشیم.
شاید رونالدو و بنزما به ایران بیایند!
عربستان در ماه‌های گذشته با جذب ستاره‌های بزرگ و نامدار فوتبال جهان مثل کریس رونالدو، کریم بنزما و... حسابی نام خود را در این فضا مطرح کرده است. نکته قابل توجه درباره توافقات آینده ایران و عربستان می‌تواند حضور برخی از سلبریتی‌های بزرگ در ایران باشد. مقامات سیاسی و فوتبالی ایران درصدد هستند تا در کنار روابط گسترده دو کشور در بحث تبلیغاتی نیز از عربستان استفاده کنند که یکی از این مسائل می‌تواند حضور برخی ستاره‌ها در ایران باشد. هزینه هنگفت انجام‌شده توسط سعودی‌ها برای استخدام نفرات نامدار فوتبال دنیا، نام این کشور را در بحث‌های مختلفی بین‌المللی کرده و حالا تلاش‌هایی انجام می‌شود تا یکی دو نفر از این ستاره‌ها در آینده به ایران بیایند و هواداران فوتبال و البته جامعه عام ایران را هم به وجد بیاورند. اتفاقی که می‌تواند در قالب سفر به ایران همراه یک تیم عربستانی برای برگزاری بازی دوستانه یا اردوی تدارکاتی باشد که می‌تواند بازتاب های گسترده‌ای در خود جا داده باشد.
جابه‌جایی بازیکن بین دو کشور
دیگر موضوعی که در آینده شاهد آن خواهیم بود، جابه‌جایی بازیکن بین ایران و عربستان است، در همین نقل و انتقالات تابستانی لیگ ایران برخی بازیکنان ایرانی، مدنظر تیم‌های عربستانی قرار گرفتند و البته که همه آنها پاسخ منفی به پیشنهاد حضور در لیگ عربستان دادند. حالا اما یکی دیگر از مسائل مربوط به تفاهم‌های فوتبالی دو کشور جابه‌جایی بازیکن است. موضوعی که باعث می‌شود مسیر حضور بازیکنان مطرح عربستانی در لیگ ایران هموار شود و در سوی مقابل برخی ستاره‌های ایران نیز در لیگ عربستان و در کنار بزرگان نامدار فوتبال به میدان بروند. شاید در همین پنجره نقل و انتقالاتی نیز این اتفاق بیفتد و شاهد حضور یک ستاره ایرانی در لیگ عربستان باشیم.
همکاری در راستای ورود زنان به ورزشگاه‌ها
حالا که فدراسیون فوتبال اقدامات لازم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در دستور کار دارد، ایده گرفتن از الگوهای عربستانی در این‌خصوص می‌تواند مناسب باشد. عربستان چند سالی است در راستای ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال اقدام کرده و حالا فدراسیون ایران هم می‌تواند با ایده گرفتن از مسیری که سعودی‌ها طی کردند، در ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌ها گام‌های موثری بردارد و شرایط را برای حضور زنان روی سکوهای ورزشگاه‌ها بهبود ببخشد.
اتفاقی که به سود فوتبال ایران است
واقعیت ماجرا این است که کشور عربستان به هر دلیلی در فوتبال نسبت به ایران در بخش‌های مختلف پیشرفت بهتری طی سال‌های گذشته داشته است. عربستان همین حالا پتانسیل میزبانی از جام‌جهانی فوتبال را دارد و بی‌شک گستردگی روابط با این کشور برای فوتبال ایران امری مفید و قابل توجه است. تفاهم‌های فوتبالی ایران و عربستان در مسیر پیشرفت به فدراسیون فوتبال کمک خواهد کرد و مهدی تاج هم این مسئله را به‌خوبی می‌داند که در این راستا اقداماتی را صورت داده است.