سرنوشت بورس بعد از گشایش‌های سیاسی


گروه اقتصاد کلان: «علی عصاری» در واکنش به آزادسازی اموال ایران در کره جنوبی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: «سه سالی که گذشت، تمام بازارها بیش از 80 درصد سود دادند؛ حتی سپرده بانکی که حدود 74 درصد سوددهی داشت؛ اما متاسفانه بازدهی بازار سرمایه منهای دو درصد بود، تازه این وضعیت شاخص کل است و بازدهی پورتفوها قطعا زیر این اعداد است. این نشان می‌دهد که بازار سرمایه ابزاری برای دریافت نقدینگی شده است».
به گزارش «تجارت»، درحالی که خبر قوی تاثیرگذاری برای بازار سرمایه مخابره نشده، با بهانه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و ورود آن به کانال 48 هزار تومان، بازار سرمایه بار دیگر بیش واکنشی نشان داد و با ریزش بیش از 47 هزار واحدی مجددا در جلسه معاملاتی کانال 2 میلیون واحد را از دست داد. به گفته برخی کارشناسان حال این روزهای بازار سرمایه توجیه اقتصادی قابل قبولی ندارد؛ هرچند که بارها گفته شده مثبت‌های بازار سرمایه در هفته گذشته موقتی است و مادامی که ارزش و حجم معاملات پایین است امیدی به شروع روند صعودی باثبات نیست، اما این حجم از ریزش نشان از بی برنامگی مدیران سازمان دارد، چرا که چنین ریزش‌هایی در قیمت‌های ارزنده سهام برای سرمایه‌گذاران این بازار قابل پذیرش نیست. همچنین برخی از تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که دلیل ریزش دیروز بازار خبر آزادسازی اموال ایران البته با آب رفتن حدود 48 هزار میلیارد تومان از آن بود و البته این وضعیت مسبوقبه سابقه است چرا که بورس تهران با توجه به اینکه دلاریزه شده است معمولا نسبت به روند نزول ارز واکنش منمفی نشان می‌دهد کما اینکه با افزایش نرخ ارز نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. «علی عصاری» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت» تأثیر آزادسازی 6 میلیارد دلار از اموال ایران در کره جنوبی را بر بازار ارز و سرمایه تشریح کرد.

تأثیر آزادسازی اموال ایران بر بازار کوتاه‌مدت است
«عصاری» کارشناس بازار سرمایه در واکنش به خبر آزادسازی اموال ایران و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: «توافقاتی برای دریافت پول از کره جنوبی انجام شده؛ در حالی که بار پنجم است که قرار شده ایران از کره پول بگیرد که به هر دلیل انجام نشده است. داستان از این قرار است که سیاست‌های قدیمی و کهنه، راه‌های نوعی را پیدا نمی‌کنند. با همان سیاست‌های قبلی، با وعده دریافت این پول و تزریق امیدواری بدون پشتوانه به بازارها، خیلی نمی‌توانند بازارها را سامان دهند». وی در ادامه عنوان کرد: «بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها به‌شدت سریع‌تر و احساسی‌تر است؛ به طوری که در بازار سرمایه شاهد 47 هزار واحد ریزش بودیم. این ریزش نتیجه هیجانی است که هنوز از صحت و سقم اخبار آن هیچ چیزی معلوم نیست. ما شاهد کاهش چهار پنج درصدی قیمت سکه و ورود ارز به کانال 48 هزار تومان بودیم، آن هم تنها با یک خبر. خبری که بارها مطرح شده و نتیجه‌ای هم نداده است. طبیعتا تاثیر این اخبار بیش از یک هفته در بازارها نخواهد بود؛ تزریق رکود به بازارها و خروج سرمایه‌گذاران از این بازارها، به نظر می‌رسد که فرای این اخبارها باشد. این اخبارها نهایتا تاثیر خود را یک تا دو هفته در بازارها می‌گذارند و بعد مجددا شرایط عوض می‌شود». این کارشناس بازار سرمایه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: «از طرف دیگر این پولی که اینقدر سروصدا کرده، قرار نیست به صورت مستقیم پرداخت شود و تنها به صورت کالای اساسی و غذا و دارو وارد خواهد شد. بنابراین چنین خبری فقط جنبه روانی دارد و جنبه روانی آن نسبت به دفعات قبل، بیشتر از جنبه واقعی آن است و کوتاه‌مدت خواهد بود و با توجه به اینکه سیاست‌های کلی تغییری نکرده است، قطعا تاثیر چندانی در بازارها نخواهد داشت».

بازار سرمایه ابزار دست سیاست‌گذاران شده است
«عصاری» در گفتگوی خود می‌افزاید: «سه سالی که گذشت، تمام بازارها بیش از 80 درصد سود دادند؛ حتی سپرده بانکی که حدود 74 درصد سوددهی داشت؛ اما متاسفانه بازدهی بازار سرمایه منهای دو درصد بود، تازه این وضعیت شاخص کل است و بازدهی پورتفوها قطعا زیر این اعداد است. این نشان می‌دهد که بازار سرمایه ابزاری برای دریافت نقدینگی شده است». وی در ادامه افزود: «ما شاهدیم که هر ماه در میانه‌های ماه، شاهد ریزش بازارهای مالی هستیم، یک ریزش ادامه‌دار چند روزه که همچنان در بازار ادامه دارد. برخی معتقدند علت این ریزش جذب نقدینگی برای پرداخت یارانه‌هاست، برخی می‌گویند اوراقی که دولت منتشر کرده که مشتری نداشته و نتوانسته بیشتر از نصف بفروشد؛ در هرصورت بازار سرمایه، ابزار دست سیاست‌گذاران شده است و تا زمانی که سیاست‌گذار نخواهد این بازار رشد کند، این اتفاق نمی‌افتد». این کارشناس در ادامه گفت: «هیچ مشوقی، هیچ خبر مثبتی تا کنون نتوانسته بازار را تکان مثبت دهد. الان هم در سومین سالگرد ریزش بورس هستیم؛ فقط باید سیاست‌گذار تصمیم بگیرد که بازار رشد کند و هیچ خبر مثبتی تاثیرگذار نیست؛ حتی نرخ خوراکی که امروز تعیین شده و از دولت قولش را گرفته، نتوانسته بازار را رشد دهد و متاسفانه شاهد این هستیم که در یک گروه مثل خودرویی یکی دو تا سهم صف فروش می‌شوند و به دنبال آن بقیه بازار هم دومینووار حرکت کرده و سقوط می‌کند».



وی در پایان عنوان کرد: «بنابراین اخباردرمانی نهایت یک تا دو هفته می‌تواند اثر بگذارد و تنها رجوع دوباره سیاست‌گذار می‌‌تواند امیدی به این بازار دهد؛ اگر هم رونقی در بازار اتفاق بیفتد، قطعا شاخص باید به عددهای بالای سه تا چهار میلیون برسد که بتوان اسمش را رونق گذاشت؛ اگرنه همان نوسانی است که بارها به‌صورت تله نوسانی از سمت سیاست‌گذار ارائه شده است».