حکم بازداشت ترامپ

گروه جهان
پازل اتهامات قضايي عليه ترامپ با راي جديد هيات‌منصفه دادگاه ايالتي جورجيا تكميل شد. در اين راي بي‌سابقه كه در شهر فوتون ايالت جورجيا صادر شده، رييس‌جمهوري سابق امريكا به دليل عدم تمكين در برابر قانون و تلاش به منظور باطل كردن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري به همراه 18 نفر از مقامات سابق دولتش محكوم شده و حكم بازداشت برايشان صادر شد. حالا ترامپ و يارانش تا 3 شهريور فرصت دارند تا خود را به دادگاه تسليم كنند. از جمله اتهامات ديگر ترامپ كه توسط فاني ويليس دادستان شهر فوتون در كيفرخواست 98 صفحه‌اي مطرح شده، مواردي نظير توطئه براي تغيير نتايج انتخابات، نقض سوگند رياست‌جمهوري، عهدشكني و عدم تمكين در برابر قانون نيز مشاهده مي‌شود. اين مساله از آنجا اهميت دارد كه علاوه بر ترامپ، همه 18 مقام سابق دولت او نيز به عدم تمكين در برابر قانون متهم شده‌اند؛ موضوعي كه در صورت اثبات مي‌تواند مجازاتي تا 20 سال حبس براي آنها در پي داشته باشد. اين در حالي است كه مجازات محكوم شدن به توطئه طبق قانون قضايي ايالات متحده تنها یک سال حبس است.
 
واكنش ترامپ


اين كيفرخواست جديد، چهارمين پرونده قضايي ترامپ است كه در طول چند ماه گذشته به جريان افتاده و پاي رييس‌جمهوري امريكا را نيز دو بار به دادگاه كشانده است. در واقع مانور دادستان شهر فوتون در پرونده جديد ترامپ، مكالمه او با يكي از مقامات ايالتي جورجيا به منظور دستكاري در آراي انتخاباتي براي پيشتازي ترامپ در انتخابات 2020 بوده است.
در همين رابطه لازم به ذكر است كه ترامپ در واكنش به حكم بازداشتش آن را پرونده‌سازي دوباره از سوي دموكرات‌ها عنوان و اعلام كرده است: عليه ۱۹ نفر از جمله خودم كيفرخواستي توسط دادستان خودسر و بسيار فاسدي كه روي كارزار «ترامپ را خواهيم گرفت» فعاليت مي‌كند، صادر شده است. چطور اين اسناد و كيفرخواست پيش از راي هيات عالي منصفه منتشر شد و سپس فورا پاك شد؟ به نظر من تقلبي و ساختگي است. چرا آنها دو و نيم سال پيش اين كار را نكردند؟ زيرا آنها مي‌خواستند درست وسط كارزار سياسي من براي انتخابات رياست‌جمهوري دست به اين اقدام بزنند.
 
قانون ريكو چيست؟
ترامپ و 18 نفر ديگر كه اكنون با 13 مورد اتهامي روبرو هستند بر اساس قانون ريكو از سوي دادستان فوتون تحت تعقيب قرار گرفته‌اند. اين قانون در سال 1970 و به منظور مقابله با جرايم سازمان‌يافته تصويب شد و به دادستان‌ها اين امكان را مي‌دهد كه افراد را در همه سمت‌هاي دولتي و غير دولتي مورد اتهام و بازخواست قرار دهند. طبق گزارشي كه الجزيره در اين خصوص منتشر كرده، در 1989 ميلادي ديوان عالي امريكا دامنه شمول اين قانون را به گونه‌اي گسترش داد كه به موازات آن دست دادستان‌ها براي متهم كردن چندين نفر با هدف مشترك مجرمانه را باز مي‌گذارد. البته آنها بايد ثابت كنند كه يك يا چند نفر عمل مجرمانه‌اي را به صورت مشترك و در بازه زماني طولاني‌مدت انجام داده‌اند. به همين دليل است كه ويليس به عنوان دادستان پرونده جديد ترامپ در جورجيا به صراحت اعلام كرده كه طرفدار قانون ريكو است زيرا اين قانون به آنها اجازه مي‌دهد پشت پرده تمام وقايع غيرقانوني صورت‌گرفته توسط ترامپ و 18 نفر ديگر را بدانند.
 
سه سناريو در مورد آينده ترامپ
مساله مهم‌تر ديگر اين است كه دادستان فعلي پرونده سابقه استفاده و استناد به قانون ريكو را چندين و چند بار در كارنامه خود دارد. به همين دليل طبق قانون ايالتي جورجيا كه محكوميت جرايم سازمان‌يافته تحت قانون ريو، بين 5 تا 20 سال حبس دارد، به گفته برخي از تحليلگران باعث مي‌شود كه اين‌بار قضيه دادگاهي شدن براي ترامپ با دو دفعه قبل تفاوت‌هاي اساسي داشته باشد. در واقع اين موضوع به صورت بالقوه امكان دارد كه ترامپ را در آستانه يكسال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري از دور خارج سازد. چرا كه شواهد نشان مي‌دهد اكنون علاوه بر دموكرات‌ها كه به‌شدت به دنبال كنار زدن ترامپ با هر وسيله ممكن هستند، افرادي نيز در حزب جمهوري‌خواه از مخالفان مهم او محسوب شده و تلاش دارند رييس‌جمهوري سابق ايالات متحده را از رقابت‌هاي درون‌حزبي خارج كنند. از اين رو به گفته برخي از تحليلگران چند سناريو ممكن است در خصوص پرونده جورجيا براي ترامپ قابل توجه باشد. اينكه او همچنان به رويه خود ادامه دهد چرا كه شواهد نشان مي‌دهد طي دو دفعه قبل كه ترامپ به دادگاه احضار شده نه تنها همچنان پيشتاز نظرسنجي‌هاست، بلكه كمك‌هاي مالي به كمپين انتخاباتي‌اش افزايش نيز يافته است.
مساله بعدي اين است كه جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها طي توافقي نانوشته سعي كنند با پيچيده‌تر كردن موارد اتهامي، به صورت كلي ترامپ را نه تنها از گردونه رقابت‌ها خارج سازند، بلكه به عمر سياسي وي نيز پايان دهند. سناريو سوم نيز اين است كه با جدي شدن مساله، با ترامپ نوعي توافق صورت بگيرد. يعني بخش‌هايي از جمهوري‌خواهان با توجه به اينكه وي توان تعيين‌كننده‌اي در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري دارد، در ازاي يك معامله سبد راي ترامپ را به سمت فرد مورد نظرشان برگردانده و در عوض از او در مقابل اتهاماتش حمايت كنند.
سایر اخبار این روزنامه
تلاش‌هاي حق‌طلبانه و مسالمت‌آميز همواره با نگاه امنيتي روبه‌رو شده است ماجراي عجيب يك انتصاب و يك ابطال ضربات مهلک راديكال‌های راست به نهاد انتخابات ضربات مهلک راديكال‌های راست به نهاد انتخابات 5 دليل براي شلوغي جایگاه‌های پمپ بنزين 5 دليل براي شلوغي جایگاه‌های پمپ بنزين حقوق و پايبندي حرفه‌‌اي روزنامه‌نگاران حقوق و پايبندي حرفه‌‌اي روزنامه‌نگاران بهتره بساط فقر را برچيد بهتره بساط فقر را برچيد عجايب محروم‌سازي دختران عجايب محروم‌سازي دختران عدم شفافيت و ادعای شفافيت عدم شفافيت و ادعای شفافيت معماي نوسانات دلار معماي نوسانات دلار بهتره بساط فقر را برچيد عجايب محروم‌سازي دختران مشروطه آبراهاميان و مشروطه آجوداني عدم شفافيت و ادعای شفافيت معماي نوسانات دلار معماي نوسانات دلار معناي وام‌پاشي 5000 ميلياردي با سود صفر چيست؟ معناي وام‌پاشي 5000 ميلياردي با سود صفر چيست؟ چو ايران نباشد تن من مباد چو ايران نباشد تن من مباد در زادروز بي‌ حضور علي حاتمي فيلمي كه مي‌خواهد « نه» گفتن را تعليم دهد! شمعي لرزان در رهگذار باد! كوتاه درباره «اعتراف» نوشته لف تالستوي شهامت شاد بودن حکم بازداشت ترامپ