واکنش‌ها به استعفای امام جمعه کرمان!

آیت‌ا... جعفری: تحت فشار جناح‌ها نبودم
واکنش‌ها به استعفای امام جمعه کرمان!
معاون‌اول رئیس‌جمهور: خبر استعفای‌آیت‌ا...‌جعفری نگرانم کرد
آرمان: پس از انتشار خبر استعفای آیت‌ا... جعفری بود که واکنش‌ها به آن آغاز شد. اسحاق جهانگیری معاون اول کرمانی رئیس‌جمهور در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «آیت‌ا... جعفری یار دیرین امام و انقلاب و امام جمعه با سابقه کرمان نماد روحانیت روشن ضمیر، آگاه، خوشنام و معتدل است که خبر استعفایش نگرانم کرد.»


گمانه‌زنی‌ها
گمانه‌های زیادی درباره دلایل این تصمیم مطرح شد. برای مثال انصاف‌نیوز به نقل از یک فعال سیاسی رسانه‌ای کرمان نوشت: «هفته‌ گذشته رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و وزیر اطلاعات برای تجلیل از آیت‌ا... جعفری و رونمایی از کتاب «مبارزات آیت‌ا... جعفری به روایت اسناد ساواک» به کرمان سفر کردند. آیت‌ا... جعفری در حالی از سوی حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات تقدیر شد که خبری از حجت‌الاسلام تقوی در مراسم نبود و ایشان حضور نداشتند. پس از برگزاری این مراسم، شنیده شد که درخواست استعفای امام جمعه کرمان مطرح شده است و به این ترتیب برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا همچون حجتی کرمانی، موحدی کرمانی و... به موضوع ورود کردند تا ایشان را از استعفا منصرف کنند و حتی تعدادی از روحانیون کرمان با ایشان دیدار داشتند اما گفته شده که تصمیم به استعفا قطعی شده است.»
دلیل استعفا
دیروز فرزند امام جمعه مستعفی کرمان پرده از چرایی استعفای پدر برداشت. سیدهادی جعفری به ایلنا گفت: آیت‌ا... جعفری یک ماه پیش هنگام آقامه نماز عید فطر، چند لحظه دچار مشکلات تنفسی شد اما نماز بدون هیچ‌مشکلی برگزار شد. وی افزود: از‌‌ همان زمان برخی افراد این‌طور وانمود کردند که ایشان مشکل تنفسی دارد و از مسئولیت امام جمعه کرمان کنار برود. جعفری افزود: روحانیونی مثل آقای دعایی و یکی از فرماندهان باسابقه نظامی با استعفای ایشان مخالفت کردند اما فشار‌ها ادامه داشت. او تاکید کرد: آیت‌ا...‌جعفری برای اقامه نماز جمعه مشکلی از نظر سلامتی ندارند و مثل ۳۷سال گذشته کارهای خودشان را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه کسالتی نیست که مانع اقامه نماز توسط ایشان شود و این استعفا تحت برخی فشار‌ها بوده است.
فصل‌الخطاب
پسر آیت‌ا... جعفری همچنین در در گروه حامیان آیت‌ا... جعفری نوشت: «باسلام خدمت مردم شريف و بزرگوار كرمان و دوستداران حضرت آيت‌ا...‌جعفري. دیروز صبح در محضر آقا بودم. پيام هاي محبت‌آميز شما بزرگواران را به محضر ايشان ابلاغ نمودم. آقا فرمودند متقابلا پيام تشكر بنده را اعلام نموده و در شرايط فعلي حفظ وحدت و پرهيز از هرگونه تفرقه را خواستار شدند. ضمنا فرمودند فصل‌الخطاب مقام معظم رهبري مي‌باشند. هرچه ايشان تصميم گرفتند تمكين مي‌كنيم. در پايان تاكيد بر آرامش و حفظ وحدت نمودند.»
تحت فشار نیستم
اما روز گذشته آیت‌ا... جعفری پشت تریبون نمازجمعه کرمان حضور یافت و با بیان اینکه بنده همواره از خط و خط‌بازی اجتناب کردم، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ فشاری روی من از سوی جناح‌ها نبوده است. او از همه مردم کرمان به‌خصوص شرکت‌کنندگان در نماز جمعه تشکر کرد و گفت: در طول ۳۷سال گذشته مطیع امام و رهبری بودم و هستم و همواره خود را محور مردم قرار داده‌ام نه جریان‌های سیاسی. نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با بیان اینکه بنده همواره از خط و خط‌بازی اجتناب کردم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ‌فشاری بر روی من از سوی جناح‌ها نبوده است وی یادآور شد: همه انسان‌ها روزی به مرحله کهولت و بازنشستگی می‌رسند و بنده هم از این اصل مهم و عُقلایی مستثنی نیستم.