ایران-کویت سايه سرد روابط

تعطیلی دفاتر رایزنی نظامی و فرهنگی سفارت ایران
ایران-کویت سايه سرد روابط
تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت کاهش می‌یابد
احضار کاردار کویت به وزارت خارجه ایران


آرمان: کویت تحت فشار سیاست‌های مداخله ‌جویانه عربستان و همچنین به اتهام واهی دخالت ایران در پرونده «گروهک العبدلی»، اعلام کرده ایران باید تعداد دیپلمات‌هایش را در این کشورکاهش دهد. به گزارش ایسنا، ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت خارجه کویت علیرضا عنایتی سفیر ایران را فراخوانده تا موضوع کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور را به صورت رسمی به او اعلام کند. برخی دیگر از رسانه‌های عربی نیز اعلام کردند که در همین چارچوب بنا به دستور مقامات کویتی دفتر رایزن فرهنگی ایران در این کشور بسته خواهد شد و کویت از سفارت ایران خواسته که تعداد کارمندانش را از ۱۹ نفر به چهار نفر کاهش دهد و دیپلمات‌های ایرانی در طی ۴۵ روز می‌بایست کویت را ترک کنند. این تصمیم در حالی اعلام شده که از مدت‌ها قبل رایزن فرهنگی ایران در کویت به تهران بازگشته است.
آغاز مشکل
برخی از رسانه‌های منطقه این اقدام کویت را مرتبط با پرونده «گروهک العبدلی» که یک پرونده داخلی دولت این کشور است، دانسته‌اند؛ پرونده‌ای که تاکنون هیچ سند و دلایل روشنی برای ارتباط ایران با آن از سوی دولت کویت ارائه نشده است و به نظر می‌رسد که فضاسازی برخی از رسانه‌های کویتی برای ارتباط دادن این پرونده به ایران و ادعاهایی که اخیرا در این مورد مطرح کرده‌اند، در راستای فشارهای آمریکا و عربستان به کویت است. دولت کویت مدعی شد که باند تروریستی العبدلی با ایران ارتباط دارد و 14نفر از اعضای این باند پس از صدور حکمشان از سوی دادگاه رسیدگی از طریق دریا به ایران فرار کرده‌اند. بر اساس این گزارش،‌ یک مسئول وزارتی کویتی اعلام کرد که پس از صدور حکم دادگاه رسیدگی در رابطه با باند العبدلی و متهم شدن ایران در ارتباط داشتن با این باند وزارت خارجه کویت اقدامات لازم را اتخاد کرد و به سفیر ایران ابلاغ شد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش یافته،‌ دفاتر فنی وابسته به سفارت تعطیل و کمیته‌های مشترک از این پس هیچ فعالیتی با هم انجام نمی‌دهند. روزنامه السیاسه کویت مدعی شد که برخی منابع امنیتی کویتی اعلام کردند که ۱۴ متهم وابسته به باند تروریستی العبدلی در روز صادر شدن حکم نهایی‌شان از سوی دادگاه رسیدگی به ایران فرار کرده‌اند. این روزنامه مدعی شد: این ۱۴ شهروند متهم به دست داشتن در قضیه ۱۸ ژوئن گذشته هستند، اما دادگاه تجدید نظر آنها را تبرئه کرده بود و منتظر حکم دادگاه رسیدگی بودند و به محض اینکه فهمیدند دادگاه آنها را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است از طریق دریا به ایران فرار کرده‌اند.
تکذیب کویت
برخی منابع مدعی شدند که کویت برای سفیر ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است، اما وزارت خارجه کویت این خبر را تکذیب کرد. ایسنا، به نقل از موازین نیوز نوشت؛ برخی منابع مدعی شدند که دولت کویت از سفیر ایران خواسته است که ظرف 45 روز سرزمین آنان را ترک کند، اما یک منبع عالی رتبه از وزارت خارجه کویت این خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد که ما به اتخاذ اقدامات دیپلماتیک دیگر اکتفا می‌کنیم. هم‌چنین الانباء از روزنامه‌های رسمی کویت نیز اعلام کرد که اخبار مربوط به ترک کویت از سوی سفیر ایران درست نیست.
حمایت اتحادیه عرب
همچنین سخنگوی پارلمان اتحادیه عرب اعلام کرد که این نهاد از موضع کویت در قبال اخراج برخی از دیپلمات‌های ایرانی پشتیبانی می‌کند. مشعل السلمی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران افزود: «ما از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های مربوطه می‌خواهیم دخالت تهران در امور داخلی کشورهای عربی را محکوم کنند.» او از تبعیت مردم کویت از امیر این کشور و همچنین عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی کویت در برخورد با آشوب در این کشور قدردانی کرد.
حمایت عربستان
 یک رسانه عربی اعلام کرد که عربستان از تصمیمات جدید کویت علیه ایران حمایت کرده است. اسکای نیوز، نوشت: یکی از مسئولان وزارت‌خارجه عربستان اعلام کرد که کشور عربستان از تصمیمات جدید دولت کویت علیه هیات دیپلماسی ایران در کویت به طور کامل حمایت می‌کند.
احضار کاردار کویت
به دنبال طرح اتهام‌های بی‌اساس از سوی مقام مسئول در وزارت خارجه کویت به جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده موسوم به العبدلی، فلاح الحجرف کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان در این خصوص به وی ابلاغ شد. بهرام قاسمی با اعلام این خبر افزود: در این احضار، مقام وزارت امور خارجه کشورمان ضمن مردود دانستن اتهام‌های واهی مقام‌های کویتی به کشورمان گفت جای تاسف است که مسئولان کویت در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش‌های بی‌حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف‌های ماجراجوی منطقه‌ای به این تحریک‌ها پاسخ داده و جمهوری اسلامی ایران را هدف اتهامات واهی قرار می‌دهند. این مقام بار دیگر خطاب به کاردار کویت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه ارتباطی با این پرونده نداشته است و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام‌های کویتی نیز ابلاغ گردید. همچنین سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره رفتاری مسئولانه در قبال کشورهای منطقه و از جمله کویت در شرایط سخت این کشور داشته است، تاکید کرد: حق اقدام متقابل برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ است و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.