جایزه بهترين مصاحبه سال به «اعتماد» رسيد

گروه سياسي
«از شريعتي تا مصدق و نهايتا رسيدن به كودكان غزه» اين عبارات تيتر يك گزارش مبسوط براي حوزه انديشه نيست، بلكه آدرس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران تهران است كه در قالب يك پيامك از يك دوست ارسال شده است تا راهم را به نشست گم نكنم. ساختمان قديمي و ستبر انجمن صنفي روزنامه‌نگاران تهران در كوچه كودكان غزه، حدفاصل خيابان مصدق - شريعتي!!! صبح روز پنجشنبه 2شهريور ميزبان اساتيد و روزنامه‌نگاراني است كه براي مراسم اهداي جوايز برندگان دومين دوره جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران دور هم جمع شده‌اند. اساتيد و روزنامه‌نگاران يكي‌يكي از راه رسيدند، از پله‌هاي همكف عبور كرده و خود را به سالن كوچكي در طبقه نخست رساندند كه در عين كوچكي، ظرفيت‌هاي بزرگ را در خود جا داده است.كافي است نگاهي به نام اساتيد حاضر در اين نشست و روزنامه‌نگاران مدعو شود تا وزن حرفه‌اي و تخصصي اين نشست درك شود. بسياري معتقدند كه اين از خوشبختي روزنامه‌نگاران است كه در «صف اول» مهم‌ترين نشست سالانه آنها به جاي سياستمداران قدرت‌طلب و دارندگان امضاهاي طلايي و بادمجان دور قاب‌چين‌هاي سياسي، اساتيد برجسته دانشگاه‌هاي كشور، روزنامه‌نگاران و صاحبان واقعي قلم‌هايي نشسته‌اند كه به جاي نان، نام‌آوري مي‌جويند و به جاي مصلحت‌سنجي‌هاي باب طبع اهالي سياست، راه حقيقت را مي‌پويند. اين‌گونه شد كه حول و حوش ساعت 10و30دقيقه صبح اساتيد ارتباطات و روزنامه‌نگاران برجسته كشور در كنار هم نشستند و مسيرهاي بهبود را دوره كردند. در اين جمع صميمي اما دو صندلي بدون سوار و دو جاي خالي نمايان بود. جاي خالي نيلوفر  و الهه‌اي كه روز و روزگاري با هدف روشنگري و انعكاس صحيح اخبار فوت مهسا اميني از خانه بيرون شدند و هنوز كه هنوز است به جمع خانه و خانواده‌شان بازنگشتند.
 هر چند اين مراسم با هدف همنشيني، لبخند و اهداي جوايز و تقدير از برگزيدگان برنامه‌ريزي شده بود، اما عدم حضور نيلوفر حامدي و الهه محمدي به عنوان دو خبرنگاري كه از جمله برگزيدگان دور نخست اين جايزه در سال 1401محسوب مي‌شدند و مشكلات ساير روزنامه‌نگاران زنداني و زير حكم، سايه سنگين اندوهي ژرف را بر اين مراسم مستولي كرده بود. هر كدام از اساتيد و بزرگان حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم كه روي سن مي‌رفتند درباره اين درد جانكاه و اين اندوه بزرگ در جامعه روزنامه‌نگاري سخن گفتند؛ فريدون صديقي از«كار» و «دار» مدام بر سر روزنامه‌نگاران كشور گفت، فياض زاهد درباره بهروز بهزادي، حكم غيرمتعارف زندان او و محروميت از شغل روزنامه‌نگاري استادش طنازي كرد تا لبخندي به لب‌هاي حضار بنشاند. عباس عبدي كه بدون اطلاعش نامش را در ليست تقديركنندگان قرار داده بودند و دو جلد كتاب بينوايان ويكتور هوگو را تقديمش كردند، مانند همه سال‌هاي گذشته از فرصت استفاده كرد تا روزنامه‌نگاران را متوجه مسووليت‌هاي‌شان براي بسط مردم‌سالاري و حفاظت از حقيقت و آزادي كند. تكان‌دهنده‌ترين تصوير مراسم اما متعلق به بهروز بهزادي بود كه مقابل حضار ايستاد و گفت: «من روزنامه‌نگاري را دوست دارم...اما زنداني شدن نيلوفر و الهه ...» بغض امان پيرمرد را برد و اشك از چشمانش سرازير شد. ... بر اين اساس، دومين دوره جوايز انجمن صنفي روزنامه‌نگاران تهران روز پنجشنبه در شرايطي برگزار شد كه نيلوفر حامدي و الهه محمدي به عنوان 2عضو انجمن، همچنان در زندان به سر برده و نشانه‌اي از آزادي آنها نمايان نشده است. 
معیارهای انتخاب برگزیدگان
برگزيدگان دومين دوره جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران پنجشنبه دوم شهريورماه معرفي شدند. امين شول‌سيرجاني، عضو هيات‌مديره انجمن و دبير دومين دوره جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در اين باره گفت: ۳۵۵ اثر از ۲۰۴ روزنامه‌نگار در سه قالب گزارش مكتوب، مصاحبه مكتوب و آثار چندرسانه‌اي از سوي هيات داوران بررسي شد. پنج داور در بخش مكتوب و سه داور در بخش چندرسانه‌اي اين وظيفه را بر عهده گرفتند. دبير دوره دوم جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران درباره شيوه داوري آثار توضيح داد: داوران بر اساس شاخص‌هاي تعيين شده از سوي هيات‌مديره انجمن انتخاب شدند. همچنين به منظور پيشگيري از بروز هرگونه شائبه درباره روند داوري، هيچ يك از داوران در انجمن صنفي مسووليتي ندارند و به صورت مستقل كار داوري را انجام مي‌دهند. به گفته او، داوران به صورت جداگانه و بدون اطلاع از راي همكاران‌شان آثار هر بخش را بررسي كرده و سرانجام در جلسه نهايي، داوران درباره آثار برگزيده تبادل‌نظر و جمع‌بندي كردند. او افزود: دبيري هيات داوران جايزه امسال بر عهده سعيد اركان‌زاده‌يزدي از روزنامه‌نگاران خوشنام و كارشناسان زبده اين حوزه بود. ساير اعضاي هيات داوران هم از روزنامه‌نگاران باسابقه و ارزشمند كشور هستند .
عضو هيات‌مديره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران درباره برخي انتقادهاي مطرح شده مبني بر محدود بودن قالب‌هاي جشنواره هم توضيح داد: مقايسه جايزه انجمن با جشنواره سراسري مطبوعات كه از سوي وزارت ارشاد برگزار مي‌شود از اساس اشتباه است. انجمن صنفي يك نهاد مستقل است كه مي‌كوشد بر اساس سياست‌هاي خودش رويدادهايي را برنامه‌ريزي و اجرا كند. فلسفه شكل‌گيري جايزه روزنامه‌نگاري انجمن در دوره اول اين بوده كه به گزارش‌هاي تحقيقي و اثرگذار جايزه بدهند. ما امسال در هيات‌مديره گفت‌وگو كرديم كه يك گام رو به جلو ‌برداريم و به‌رغم تنگناهاي مالي و اجرايي دو بخش مصاحبه مكتوب و چندرسانه‌اي را به فراخوان اضافه كرديم. شول‌سيرجاني در پايان با اشاره به اينكه به‌طور طبيعي مراسم اعطاي جايزه انجمن مي‌تواند هر سال با بلوغ و كيفيت بهتري برگزار شود، گفت: با نظر اعضاي هيات‌مديره احتمالا فراخوان دريافت آثار در سال آينده با تغييرات بيشتري نسبت به امسال منتشر شود.


اسامي برندگان و شايستگان قدرداني دومين جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران
مراسم اهداي جوايز برندگان دومين دوره جايزه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران صبح پنجشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۲ در محل انجمن برگزار شد. روزنامه اعتماد همان‌گونه كه در جريان رخدادهاي پس از فوت مهمسا اميني توانست، سهم قابل توجهي را در انعكاس صداي مردم؛ گفتمان‌سازي و انتشار اخبار به خود اختصاص دهد در اين مراسم هم با كسب 2 عنوان توانست، سهم قابل توجهي از جوايز اين مراسم را به خود اختصاص دهد. كسب جايزه اصلي بهترين گفت‌وگوي سال به اثر «مي‌خواستم خاتمي را با خودم منفجر كنم» نوشته مهدي بيك‌اوغلي، همچنين تقدير هيات داوران از اثر «تحول پارادايمي عظيم در ذهنيت ايراني» نوشته محسن آزموده و مرتضي ويسي منتشر شده در روزنامه اعتماد از جمله اين جوايز بود كه توسط هيات داوران به اين دو روزنامه‌نگار اهدا شد. بر اساس اعلام هيات داوران جشنواره، اسامي برندگان بدين شرح است: 
آثار برگزيده بخش چندرسانه‌اي
آثار شايسته قدرداني
«كارآفريني كه ۳۵۰ سال كار كرد»/ امير داداشي/ تجارت‌نيوز
«شن كف رودخانه زاينده‌رود را كجا مي‌بريد؟»/ فرزانه احمدي/ عصر ايران
«صداي مرگ مرا مي‌شنويد؟»/ فرانك جواهري و ريحانه جولايي/ شبكه شرق
«جاده مرگ و انقراض يوزپلنگ ايراني»/ علي رنجبران/ روزنامه پيام ما
اثر برگزيده
«و ما آب شديم»/ هدي هاشمي/ شبكه شرق
آثار برگزيده بخش گزارش مكتوب
از نيلوفر حامدي و الهه محمدي به دليل گزارش‌هاي تاثيرگذار در سال گذشته (۱۴۰۱) تجليل به عمل آمد.
آثار شايسته قدرداني
«خطر سياه‌رود»/ فرزانه طهراني/ روزنامه هم‌ميهن
«زخم بيماري يا جراحت طرد»/ نسترن فرخه/ روزنامه شرق
«سرگرداني در دو سوي ميله‌ها»/ الناز محمدي و زهرا جعفرزاده/ روزنامه هم‌ميهن
اثر برگزيده
-«بامداد خمار»/ عليرضا غلامي و حسن همايون/ روزنامه فرهيختگان
آثار برگزيده بخش مصاحبه مكتوب
آثار شايسته قدرداني
«تحول پارادايمي عظيم در ذهنيت ايراني»/ محسن آزموده و مرتضي ويسي/ روزنامه اعتماد
«مطالبه‌اي كه سال‌ها مسكوت مانده بود»/ فرشته حبيبي «ابتكار: ديگر كسي مرا نماينده حاكميت نمي‌داند»/ مستوره برادران نصيري/ خبرگزاري خبرآنلاين
اثر برگزيده
«مي‌خواستم خاتمي را با خودم منفجر كنم»/ مهدي بيك‌اوغلي/ روزنامه اعتماد