تحقق رؤیای دیرینه

  [شهروند] یکی از دستاوردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم تحقق رؤیای چند دهه‌ای ایران در استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی بوده است. موضوعی که در روزهای گذشته بار دیگر از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شد. سیدابراهیم رئیسی پس از شرکت در اجلاس کشورهای عضو بریکس عنوان کرد: « ۵ پالایشگاه نفتی و گازی آفریقای جنوبی نیاز به نوسازی و به‌روزرسانی دارند. یکی از خدماتی که ما امروز در کشور داریم، صادرات خدمات فنی مهندسی است. صادرات خدمات فنی مهندسی به آفریقا صورت می‌گیرد و این پنج پالایشگاه به‌دست متخصصان عزیز ایرانی به چرخه تولید واقعی بازمی‌گردد.» «شهروند» به همین منظور به بررسی فعالیت‌های دولت سیزدهم در بخش توسعه پالایشگاه فراسرزمینی پرداخته است.

دستیابی به بازار فراسرزمینی
«سعید میرترابی»، کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی، در گفت‌وگوی کوتاه خود با «شهروند» به بخشی از دستاوردهای بهره‌برداری از پالایشگاه فراسرزمینی اشاره دارد. او معتقد است که ایجاد و راه‌اندازی این پالایشگاه بازار دستیابی به بازار فراسرزمینی را به دنبال دارد. میرترابی در این‌باره می‌گوید: «پالایشگاه فراسرزمینی یک ایده به منظور بازاریابی در صنعت پتروشیمی است.» بنا به گفته این تحلیلگر، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون امارات و عربستان نیز با توجه به این مهم، این رویکرد را در صنعت نفت خود دنبال کرده‌اند.
وزارت نفت دولت سیزدهم از آغاز فعالیت خود برای استفاده از این ظرفیت خالی با دیدِ باز و با تکیه بر توان و خدمات فنی مهندسی وارد میدان شد. این وزارتخانه سعی دارد با احیای پالایشگاه‌های نفتی دیگر کشورها نه‌تنها بازارهای صادراتی نفت ایران را تضمین، بلکه به افزایش درآمد ارزی با صادرات خدمات مهندسی و تجهیزات صنعت نفت و تعمق روابط خارجه دو و چندجانبه کمک کند؛ به همین منظور گسترش پالایشگاه سرزمینی در دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار داد.

آمریکای لاتین یکی از کانون‌های توجه
بخش پالایش ونزوئلا به‌دلیل تحریم‌های وضع شده علیه این کشور دچار فرسودگی مزمن است و شرکت‌های داخلی این کشور هم توانایی بالایی برای روزآمد کردن پالایشگاه‌ها ندارند. به همین منظور این کشور به یکی از کانون‌های توجه دولت سیزدهم تبدیل شد. را‌ه‌اندازی و احیای پالایشگاه‌هایی همچون «ال‌پالیتو» ختم نمی‌شود و «پاراگوانا» در همین راستا دنبال شد. یکی دیگر از پالایشگاه‌هایی که در آمریکای لاتین مدنظر ایران قرار گرفت۱۰۰ هزار بشکه‌ای به نام «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه است.

آسیا؛ کانون دیگر



اما برنامه‌ریزی‌های دولت تنها محدود به آمریکای لاتین نشد و وزارت نفت همکاری با ازبکستان و سوریه را نیز در دستور کار خود قرار داد. گام بلند دیگر در راستای پالایشگاه فراسرزمینی آفریقا بود. در آفریقای جنوبی 6پالایشگاه نفتی و گازی وجود دارد که به‌دلیل عدم‌توان فنی تعمیرات آنها، به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و ایران می‌تواند با نوسازی و بازسازی آنها، نفت خود را وارد بازار 500هزار بشکه‌ای این کشور کند. طبق گفته رئیس‌جمهوری، ایران برای بازسازی و صدور خدمات فنی مهندسی به 5پالایشگاه این کشور توافق کرده است.


مزایای پالایشگاه فراسرزمینی
میرترابی در ادامه توضیح می‌دهد: «از مهم‌ترین مزایا در پالایشگاه فراسرزمینی این است که کشور سرمایه‌گذار، امنیت تقاضای خود را بهبود می‌بخشد.» جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه فنی صنعت نفت با همکاری‌‌های مشترک و تقویت ارتباطات اقتصادی سیاسی از دیگر مزایایی است که این تحلیلگر در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره می‌کند.