مردم برای حضور در این ضیافت دعوت‌اند

سیاستمداران معمولاً زیاد وعده می‌دهند. این زیاد بودن وعده‌ها گاهی موجب فراموشی و بی‌اعتمادی شنوندگان و مخاطبان این وعده‌ها می‌شود. راه چاره این بی اعتمادی و فراموشی البته که پاسخگویی در مورد عملکرد و سرنوشت تحقق آن وعده‌ها است. حالا دولت سیزدهم در هفته دولت در کنار افتتاح پروژه‌های مختلف، برگزاری نشست خبری و... اقدام به برگزاری نمایشگاه تبیین دستاورد‌های دستگاه‌های اجرایی در این مناسبت مهم کرده است. وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس‌جمهور که هر کدام متولی حل بخشی از مشکلات کشور و به دوش کشیدن بار پیمودن مسافتی از مسیر پیشرفت ایران هستند، در این نمایشگاه غرفه دارند.
هفته دولت بهترین فرصت برای بیان عملکرد دستگاه‌های اجرایی در طول دو سال دولت سیزدهم و بیان توضیحاتی در خصوص سرنوشت وعده‌هایی است که وزارتخانه‌ها و مسئولان در گفتگو‌ها و سخنرانی‌های خود داده‌اند.
روایت خدمت در نمایشگاه بین‌المللی تهران
هفته دولت از روز پنج‌شنبه دوم شهریور شروع شده و تا ۸ شهریور هم ادامه دارد. نمایشگاه تبیین دستاورد‌های دولت نیز با عنوان «روایت خدمت» از صبح روز شنبه چهارم شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و دستگاه‌های اجرایی مهم‌ترین دستاورد‌ها و خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. نمایشگاه «روایت خدمت» با شعار «وعده؛ وفا» در سالن‌های ۸ و ۹ نمایشگاه بین‌المللی تهران برپاست و عموم مردم می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۶ به این نمایشگاه مراجعه کنند.


در این نمایشگاه دستگاه‌های اجرایی آخرین دستاورد‌های خود را در معرض عموم گذاشته‌اند. همچنین در قسمت ورودی سالن ۸ محل برپایی نمایشگاه، وزارت صمت آخرین تولیدات خودرویی خود را به معرض دید عموم مردم گذاشته است. سایر وزارتخانه‌ها نیز با نمایش آخرین دستاورد‌های خود نمایشی از آخرین خدمات به مردم را به نمایش در آورده‌اند. یکی از نکات جالب توجه این نمایشگاه برای عموم مردم صدور شناسنامه‌های جدید توسط سازمان ثبت احوال در یک زمان اندک بود که باعث شلوغی غرفه این سازمان هم شده بود. البته برخی هم گلایه داشتند که اگر سازمان ثبت احوال امکان صدور شناسنامه به این سرعت را دارد چرا کارت ملی جدید برخی از آن‌ها با گذشت دو سال هنوز صادر نشده است. جمعیت هلال احمر هم جدیدترین تجهیزات خود را در این نمایشگاه ارائه کرده بود. مناطق آزاد تجاری هم برنامه‌های خود را برای جذب سرمایه گذاری به مراجعان توضیح می‌دادند. وزارتخانه‌های دیگر هم به ترتیب در حال معرفی مهم‌ترین اقدامات خود بودند. البته بیشتر توضیحات دستاورد غرفه‌های مختلف متکی به بروشور‌های چاپی و مجله بود و کمتر کلیپ‌های تصویری استفاده شده بود که برای مراجعه کنندگان جذاب‌تر است.
هنر تبیین دستاورد‌ها
این نمایشگاه اقدام جدیدی است که امسال دولت انجام داده است. در همین زمینه احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اهمیت این نمایشگاه اظهار داشت‌: مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با اعضای هیئت دولت تأکید کردند که اطلاع‌رسانی باید هنرمندانه باشد، صرف بیان آمار و اطلاعات کافی نیست باید خدمات ارائه شده به مردم نشان داده شود. وی که با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه بازدید از نمایشگاه «روایت خدمت» برای عموم آزاد است، از مردم دعوت کرد که از این نمایشگاه بازدید کنند تا بدون واسطه با خدمات و دستاورد‌های دستگاه‌های اجرایی آشنا شوند. یکی از نقد‌ها به دولت قبل و این دولت ضعف در اطلاع رسانی و تبیین دستاورد‌ها است که حالا دولت سیزدهم تلاش دارد با روایت بی‌واسطه خدمات خود به مردم، جامعه را در جریان اقدامات بخش‌های مختلف دولت قرار دهد.
توسعه انرژی اتمی برای رفاه مردم
در این نمایشگاه هر غرفه با توجه به شرح مأموریت‌های دستگاه مربوطه توانمندی‌ها و دستاورد‌ها را در قالب بروشور، مجله، کلیپ و ماکت پروژه‌های مهم ارائه کرده بودند. مسئول غرفه سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار روزنامه جوان با اشاره به سند راهبردی سازمان انرژی اتمی که افق ۱۴۲۰ را مدنظر قرار داده است، گفت: رویکرد کلان ما در سازمان انرژی اتمی برای تعریف پروژه‌ها، کمک به توسعه کشور و افزایش سطح رفاه زندگی مردم است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی در دو سال دولت سیزدهم در این نمایشگاه ارائه شده است، افزود: اصلاح بذر‌های کشاورزی مثل تولید بذر گندم که در مقابل خشکی و شوری مقاوم است و همچنین تولید اقلام جدید کشاورزی و تولید ۶۶ نوع پرتو دارو‌ها از مهم‌ترین دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی است. مسئول غرفه سازمان انرژی اتمی، تولید آب سنگین با تکنولوژی روز، تولید کیت‌های غربالگری و همچنین ایجاد کلینیک زخم را از اقدامات دیگر انرژی اتمی در این دو سال دانست و گفت: از اثرگذارترین اقدامات سازمان فعالیت گسترده برای دفع آفات محصولات کشاورزی است که با عمومی شدن این روش‌ها، کمک بزرگی به کشاورزان عزیز کشورمان خواهد شد. این اقدامات با روش پرتو دهی انجام شده است.
ساخت مسکن‌های ویلایی در بافت‌های فرسوده
یکی دیگر از غرفه‌هایی که با مسئول آن وارد گفتگو شدیم غرفه وزارت راه و شهرسازی بود که با ماکت یک پروژه عظیم ساختمانی در ابتدای ورودی محل نمایشگاه مخاطب را به خود جذب می‌کرد. از مسئول غرفه در مورد ماجرای این ماکت پرسیدم که توضیح داد این یک پروژه ۱۴۰۰ واحدی در شمال غرب شهر تبریز است که در بافت فرسوده و کمتر توسعه یافته این شهر اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه این پروژه توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب کشور ساخته می‌شود گفت: با تکمیل این پروژه عموم مردم می‌توانند واحد‌های آن را خریداری کنند. این واحد‌ها با الگوی خاص معماری ساخته می‌شوند که به جای ساخت آپارتمان واحد‌های ویلایی ساخته می‌شود که برای هر سه طبقه یک حیاط اختصاصی و برای کل آن بلوک یک حیات عمومی ساخته می‌شود. این خانه‌ها بر اساس معماری بومی و براساس الگو‌های بومی ساخته می‌شود. در این واحد‌ها مثلاً آشپزخانه‌ها با دیوار ساخته می‌شود تا متناسب با فضای اسلامی باشد. هر واحد ۹۰ الی ۱۵۰ متر است که در واقع شعار کلان پروژه ساخت واحد‌هایی براساس نیاز‌های زندگی و حیات فردی و اجتماعی افراد است.
ضعف مهم نمایشگاه دستاورد‌ها
نمایشگاه دستاورد‌های دولت فرصت مناسبی برای دسترسی خبرنگاران و رسانه‌ها به مقامات دولتی و تبیین دستاورد‌های دولت در دو سال گذشته و طرح سؤالات مردم از مسئولان دولتی بود، اما در کنار مزایای این نمایشگاه حضور اندک مردم در آن و معطوف شدن نمایشگاه به حضور مقامات و مسئولان دولتی نقطه ضعف این نمایشگاه است که اگر قرار باشد در سال‌های آینده هم برگزار شود مسئولان برگزاری آن باید برای حل این مشکل تدبیری بیندیشند، چراکه نمایشگاه تبیین دستاورد‌های دولت برای مردم است نه نمایشگاه تبیین دستاورد‌های دولت برای دولتمردان و این نقطه ضعفی اساسی است.