اربعین امسال سفری متفاوت

  [ شهروند ]  اربعین که می‌شود عاشقانش سر از پا نمی‌شناسند. به عشقش راه می‌افتند از چند روز قبل. گذرنامه می‌گیرند و کوله‌شان را با عشق جمع می‌کنند و آماده می‌شوند. تا راه نیفتند انگار باورشان نمی‌شود. در تمام مسیر منتظر دیدن ضریح شش گوشه‌ای هستند که بند دل‌شان به آن بسته است. اربعین که می‌شود عاشقان حضرتش نه خسته می‌شوند و نه سختی راه و شلوغی اذیت‌شان می‌کند. همان‌ها که گاهی یک ترافیک چند دقیقه‌ای کلافه‌شان می‌کند ساعت‌ها در راه می‌مانند و شوق و اشتیاق برای رسیدن به حرم عشق، مسیر را برایشان هموار می‌کند.

امسال دولت سنگ تمام گذاشت و این اربعین را با سال‌های دیگر متفاوت کرد. هم شرایط سفر برای زائران با هواپیما بهتر شده است و هم خدمات‌رسانی منظم‌تر. امسال تردد زائران از مرزهای زمینی هم شرایط بهتری داشت و برای آنکه مسافران اربعین سفر بهتری را تجربه کنند پروژه‌هایی که در سمت مرزهای خروجی کشور قرار داشت، تکمیل شد.
صدور گذرنامه تسهیل شد و تخصیص ارز به مسافران به‌طور بی‌سابقه‌ای سرعت گرفت. کمتر کسی بود که بخواهد راهی سفر شود و بلیت اتوبوس، تاکسی و قطار پیدا نکند این در حالی است که امسال بلیت‌های هواپیما نیز به خوبی ساماندهی شد. اینها همه در کنار هم سبب شد که مقامات عراقی به این موضوع اذعان داشته باشند که تعداد زائران ایرانی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شود.
چند روز پیش «عمر الوائلی»، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق به این موضوع اشاره کرد بیش از یک میلیون زائر ایرانی از مرزهای زمینی و هوایی کشور وارد عراق شده‌اند و انتظار می‌رود که تعداد زائران در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر باشد.
او گفته بود که هماهنگی‌های خوبی با طرف ایرانی در خصوص انتقال زائران وجود دارد و تعداد زائرانی که از طریق مرزهای زمینی و هوایی از 17آگوست وارد عراق شده بیش از یک میلیون شده است.



القیسی یکی دیگر از مقامات عراقی به این موضوع اشاره می‌کند که نخست‌وزیر عراق به همه نهادهای دولتی و استانی دستور داده است تا با ارائه تسهیلات به سازمان گذرگاه‌های مرزی، در موفق برگزار کردن مراسم اربعین حسینی و خدمت‌رسانی به زائران کمک کنند.
وی با بیان اینکه سازمان گذرگاه‌های مرزی همه نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده و آنان را روانه گذرگاه‌هایی کرده که زائران گرامی با پای پیاده به کربلای معلی وارد می‌شوند، تصریح کرده بود که در این زمینه بین سازمان گذرگاه‌های مرزی و استانداران و شهرداری‌ها هماهنگی بالایی در جریان است تا به بهترین شکل به زائران خدمت‌رسانی شود.
درحالی‌که از اظهارات این مقامات تنها یک هفته گذشته است رئیس ستاد مرکزی اربعین ‌با تأکید بر هماهنگی‌های مطلوب بین ایران و عراق برای تسهیل تردد زائران در مرزها‌ گفت: «تا امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار ‌زائر از مرزهای کشور خارج شده‌اند.»
مجید میراحمدی در جدیدترین گزارش از وضعیت تردد زائران اربعین از مرزهای شش‌گانه اظهار کرده بود که تا امروز بیش از 3میلیون و 350هزار ‌زائر برای زیارت عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شدند. این یعنی تا این لحظه 12درصد بیشتر از زائران سال گذشته.
اینها نشان می‌دهد که دولت کمر همت بست تا امسال عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از این سفر معنوی جا نمانند اما این بار با عزت و احترام بیشتر نسبت به سال‌های گذشته.
وی با بیان اینکه از این خیل جمعیت بیش از یک‌میلیون و 400هزار نفر پس از زیارت عتبات عالیات از طریق مرزها وارد کشور شدند، افزود: «‌هماهنگی خوبی در رفت و برگشت زائران وجود دارد.»
رئیس ستاد مرکزی اربعین ‌با بیان اینکه موج بازگشت زائران به کشور شروع شده و بحمدالله وضعیت خوبی برای بازگشت زائران در مرزها وجود دارد، تصریح کرد: «تاکنون بحمدالله هیچ مشکل امنیتی در مرزهای کشورمان نداشته‌ایم.»
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به مرز شلمچه که دومین مرز تردد زائران حسینی بعد از مهران است، تأکید می‌کند که در اوج خروج زائران بیش از صدهزار نفر در روز شنبه از مرز شلمچه عبور کردند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین ‌با اشاره به همت و تلاش دولت ایران با دولت عراق می‌گوید: «اگر روزانه بالغ بر دویست هزار نفر از مرز شلمچه عبور می‌کردند ما هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه‌ای را نداشتیم.»
وی با بیان اینکه میزان ورود زائران به خاک کشورمان نزدیک به یک‌میلیون و چهارصد هزار نفر است، گفت: «این یک اتفاق بسیار خوبی است که با تدبیر عزیزان زائر و توجه کردن به راهنمایی‌های ستاد اربعین صورت گرفته و هم‌اکنون ورود و خروج مرزهای ما به سمت متعادل شدن، پیش می‌رود.»

وام برای اربعینی‌ها
امسال برای آنکه مسافران اربعین سفر بهتری را تجربه کنند تسهیلات وام دو برابری نسبت به سال گذشته برایشان فراهم شد. یک وام 10میلیون تومانی که قرار بر این شد اقساط آن ماهی یک میلیون و 780هزار و 241تومان باشد و متقاضی باید در نهایت مبلغ 10میلیون و 681هزار و 444تومان به بانک برگرداند. به‌عبارتی سود وام اربعین به میزان 681هزار و 444تومان خواهد بود.

تسهیل در گذرنامه
آنهایی که امسال قصد سفر کربلا داشتند از مرداد ماه کارهای گذرنامه خود را انجام دادند. امسال هم ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شد و مسافران پس از ثبت‌نام با مراجعه به دفاتر پلیس +10یا ادارات پلیس گذرنامه مدارک خود را دریافت می‌کردند. این به این معناست که مسافران، امسال با خیال راحت‌تری اقدام به سفر می‌کردند.

نیاز خونی مناطق مرزی تامین شده است
اما سفر در هرحالتی ممکن است خطرساز باشد و نشان آن هم تصادفاتی که گهگاه خبرش در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. اما برای رسیدگی به مصدومان احتمالی نیز سازمان‌های مختلف اقدامات مؤثری انجام می‌دهند
مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به این موضوع اشاره می‌کند که خوشبختانه تمامی خون موردنیاز در مرزهای ششگانه غرب کشور تامین شده است .
دکتر سیدمحمدرضا شاه‌احمد قاسمی به این موضوع اشاره می‌کند که طی چند روز اخیر از مرزهای غرب کشور و محل تردد زائران اربعین حسینی بازدید کردم و خوشبختانه هیچ مشکلی از نظر بانک خونی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امسال مرز تمرچین، دومین سال متمادی است که در مسیر تردد زائران اربعینی قرار دارد، اضافه می‌کند: «مراکز درمانی و پایگاه انتقال خون در مرز تمرچین صددرصد تامین است و از نظر ذخیره خونی مشکلی نداریم.»
قاسمی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌ها تا ۱۴ روز نیز مشکل خونی نداریم و این میزان زمان هر روز تمدید می‌شود، ادامه می‌دهد: «بیشترین آمار مصرفی خون بدون مشکل تامین در منطقه مرز مهران است و خوشبختانه تا این لحظه، خونی در مرز تمرچین استفاده نشده است.»