تحول در روابط تجاری غرب آسیا

دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری برای شرکت در مراسم آغاز به‌کار عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه به بصره با حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و بازدید از پایانه‌های مرزی از طریق فرودگاه بین‌المللی آبادان به استان خوزستان رفت.

اهتمام ایران و عراق برای اجرای خط ریلی شلمچه به بصره
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، در بدو ورود به فرودگاه آیت‌الله جمی آ‌بادان با بیان اینکه خط ریلی شلمچه به بصره سابقه بیش از 40سال دارد که متأسفانه برای سال‌ها اقدامی در این خصوص انجام نشد، گفت: «گرچه چندین نوبت اراده بر انجام این پروژه بود اما به‌دلیل موانع مختلف این کار انجام نشد. خوشبختانه با تصمیمی که توسط دولت ‌ایران و ‌عراق به‌صورت مشترک گرفته شد و اهتمامی که نخست‌وزیر عراق داشت مشکلات اجرایی این پروژه رفع شد و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.»
وی تأکید کرد: «با توجه به مشکلات سال گذشته، دولت امسال زیرساخت‌های وسیعی تدارک دید و کارهای مهمی در کلیه مرزها انجام شد. البته دولت و مردم عراق نیز همکاری خوبی داشتند و تردد روان زائران حاصل این رویکرد بوده است. هم‌اکنون نیز در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و پس از دو سال پیگیری مداوم این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد.»

یک طرح راهبردی برای 2 کشور
معاون اول رئیس‌جمهوری اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و افزود: «با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره علاوه بر جهش فوق‌العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند. همچنین امیدواریم این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه‌ای داشته باشد. پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره یک طرح راهبردی برای ایران و عراق محسوب می‌شود که علاوه بر اتصال راه‌آهن دو کشور می‌تواند تکمیل‌کننده مسیرهای بین‌المللی حمل‌ونقل نیز باشد.»



وی ادامه داد: «همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب نیاز دارند و جزو راهبردهای جدی ماست. این پروژه یکی از مواردی است که از پیش از انقلاب، مدنظر ایران و عراق بوده است که متأسفانه تکمیل نشده است. با این ۳۲ کیلومتری که‌ از شلمچه به بصره می‌رود، ایران به مدیترانه وصل می‌شود، ضمن اینکه برای همه کشورهای غرب آسیایی موقعیت مهمی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه پیشبرد این طرح توسط دولت عراق مصوب شده و نخست‌وزیر عراق هم مصمم به تکمیل آن است، اگر این طرح به تکمیل برسد تحول بسیار مهمی در منطقه است.»

قدردانی ایران از میزبانی ‌سخاوتمندانه عراقی‌ها در اربعین
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «ملت‌های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند، اما حجم تجارت کنونی دو کشور هم‌اکنون در سطح مورد انتظار طرفین نیست.»
وی از دولت و ملت عراق، برای میزبانی بی‌نظیر، سخاوتمندانه و گسترده این مراسم که بهترین خدمات را به زائران ارائه می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد و افزود: «شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نماد وحدت، دوستی و برادری دو ملت ایران و عراق بوده و امنیت را به مردم دو کشور هدیه کردند.»
حجم تجارت کنونی بین ایران و عراق مورد انتظار طرفین نیست
وی افزود: «ملت‌های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند، اما حجم تجارت کنونی دو کشور هم‌اکنون در سطح مورد انتظار طرفین نیست. هم‌اکنون، حجم تجارت بین دو کشور حدود 111میلیارد یورو در سال است که درصورت رفع موانع، رسیدن به حجم 30میلیارد یورو در سال، کاملاً قابل دستیابی است. از سوی دیگر، فعال شدن این روند، دسترسی یک‌سره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین می‌کند.»

آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی عراق
مخبر با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و همچنین احداث نیروگاه و شبکه‌های انتقال و توزیع به‌منظور کاهش تلفات برق و همچنین حوزه‌های زیست‌محیطی، کشاورزی و حمل‌ونقل برون‌شهری، جاده‌ای و ریلی، ادامه داد: «ایران و عراق، نقش منحصربه‌فردی در راهبردهای بین‌المللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاری‌ها در منطقه می‌تواند برای هر دو کشور مزایای گسترده‌ای داشته باشد.»
گفتنی است پیش از این مراسم، معاون اول رئیس‌جمهوری پس از استقبال در فرودگاه آبادان با قطار عازم مرز شلمچه شد و سپس با ورود به خاک عراق توسط نخست‌وزیر این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

مواکب به خدمات‌رسانی خود پس از اربعین ادامه دهند
محمد مخبر همچنین در جلسه جمع‌بندی سفر به خوزستان، گفت: «موکب‌های ایرانی باید تا ۴ یا ۵ روز پس از اربعین نیز به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند. در بحث اربعین حسینی آسیب‌شناسی از سال گذشته انجام و پس از آن برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای رفع نواقص انجام شد که همه این اقدامات یک الگو شده است. سال گذشته مردم ساعت‌ها در مرزها گرفتار بودند به شکلی که مجبور بودیم برای مثال در مرز مهران به صف‌های کیلومتری مردم به شکل هوایی آب و غذا برسانیم. دولت با مسئولیت شخص رئیس‌جمهوری روی نقاط آسیبی که در سال گذشته به‌ویژه در بحث زیرساخت‌ها وجود داشت، وقت کافی گذاشت و برنامه‌ریزی کرد تا مسائل و مشکلات را مرتفع کند.»مخبر با بیان اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی در اربعین امسال کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است، افزود: «چهارخطه شدن مسیرهای منتهی به مرزها و هزینه‌کرد بیش از ۷۰۰ میلیارد در بحث فنی و مهندسی محورها طی ۴ ماهه یک کار بزرگ است.»
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم به‌تدریج در حال بازگشت از سفر اربعین هستند، ادامه داد: «موضوع برگشت زائران و همچنین حمل‌ونقل آنها رها نشود. در عراق رسم است که وقتی اربعین تمام می‌شود دیگر موکبی فعالیت نمی‌کند و به نوعی زائرانی که در حال برگشت هستند، کسی از آنها پذیرایی نمی‌کند و از این‌رو موکب‌های ایرانی باید تا ۴ یا ۵ روز پس از اربعین نیز به خدمت‌رسانی خود ادامه دهند.»

سنگ بنای پروژه اتصال راه‌آهن شلمچه – بصره گذاشته شد
این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سنگ بنای پروژه اتصال ریلی ایران و عراق روز شنبه در گذرگاه مرزی شلمچه با حضور «محمد شیاع السودانی» و «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.»در این بیانیه آمده است: «این پروژه برای انتقال مسافران و زائران عتبات مقدسه میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود. احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد در مدت ۱۸ ماه آماده بهره‌برداری خواهد شد. ۱۶ کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق توسط دولت این کشور احداث می‌شود. این پروژه با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس احداث می‌شود. اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق، کمک به افزایش تعامل دو کشور ازجمله اهداف این پروژه است.»

خط آهن شلمچه - بصره می‌تواند از سوریه نیز عبور کند
وزیر راه و شهر‌سازی‌ نیز در این خصوص گفت: «خط آهن شلمچه - بصره یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که بالغ بر ۴۰ سال سابقه دارد و هربار به یک دلیلی این کار انجام نشد. طول ریلی که در این پروژه استفاده می‌شود ۳۲ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتر عملیات مین‌روبی داریم که امروز زمین تحویل طرف ایرانی می‌شود. یک پل به طول یک کیلومتر داریم روی اروندرود که این هم به‌عهده طرف ایرانی است. زمان پروژه هم حدود یک‌سال‌ونیم دیده‌ایم که شاید تا دو سال طول بکشد. با کشور سوریه توافق کردیم که ادامه این ریل می‌تواند از عرض کشور عراق که عبور کند دسترسی به کشور سوریه هم فراهم کند.»