هريس به جاي بايدن؟

محمدرضا ستاري
كامالا هريس، معاون جو بايدن رييس‌جمهوري ايالات‌متحده امريكا به تازگي در مصاحبه خود با خبرگزاري آسوشيتدپرس در پاسخ به سوالاتي مبني بر سن بالا و وضعيت جسمي نامناسب بايدن گفته كه اگر مشكلي براي او پيش بيايد من هستم! البته هريس هرگونه اتفاق و مشكل براي بايدن را رد كرده، اما اينكه او در بحبوحه انتقادات نسبت به سن بالا و مشكلات حواس پرتي بايدن چنين موضوعي را  به صراحت مطرح كرده براي كارشناسان بسيار حائزاهميت است.
در اين رابطه هر چند كه طبق قانون اساسي امريكا در صورت بروز هر نوع مساله‌اي، معاون رييس‌جمهوري امريكا عهده‌دار كاخ سفيد خواهد شد، اما مساله مهم براي دموكرات‌هاي امريكايي، آن‌هم در فاصله يك ‌سال مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري، موضوع چالش‌ها و موانعي است كه آنها براي فرستادن بايدن 81 ساله به رقابت‌هاي انتخاباتي دارند. از يك‌سو نتايج نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه بايدن به همراه جيمي كارتر نامحبوب‌ترين روساي جمهوري امريكا لقب گرفته‌اند. از سوي ديگر مشكلات جسمي و رفتاري بايدن در طول يك سال اخير آنچنان تشديد شده كه براساس نظرسنجي اخير آسوشيتدپرس، ۷۷درصد امريكايي‌ها و ۶۹درصد دموكرات‌ها، بايدن را براي اينكه براي بار دوم رييس‌جمهور شود، خيلي پير مي‌دانند.
به همين دليل همزمان با افزايش نارضايتي‌ها از بايدن، يكي از چالش‌هاي مهم دموكرات‌ها اين است كه چگونه با چنين وضعيتي مي‌توانند وي را براي مناظرات انتخاباتي آماده كنند؟ در واقع يكي از برگ‌هاي برنده بايدن در انتخابات سال 2020 اين بود كه اين انتخابات با شيوع و همه‌گيري كرونا مصادف شده و از اين رو بايدن با چنين بهانه‌اي كمتر در كارزارهاي انتخاباتي شركت مي‌كرد؛ اما براي سال آينده و در شرايطي كه روز به روز بر تعداد گاف‌هاي وي افزوده مي‌شود، او بايد به عنوان رييس‌جمهوري مستقر و نامزد اول دموكرات‌ها در مناظرات و رقابت‌هاي انتخاباتي شركت كند و به همين دليل از هم‌اكنون نگراني دموكرات‌ها افزايش يافته است.
دو معضل اساسي ديگر
البته مشكل بايدن و دموكرات‌ها تنها مربوط به گاف‌هاي رفتاري و كلامي او نمي‌شود؛ چراكه رييس‌جمهوري امريكا اكنون با دو معضل پرونده‌هاي فساد مالي پسرش و استيضاح از سوي جمهوري‌خواهان كنگره نيز مواجه است. در همين رابطه و درحالي كه پيش از اين برخي قانونگذاران جمهوري‌خواه بحث استيضاح بايدن را مطرح كرده و حتي چندي قبل مك‌كارتي رييس مجلس نمايندگان امريكا به صراحت گفته بود خانواده رييس‌جمهوري در فرهنگ فساد درگير هستند و اطلاعات ما اجازه مطرح شدن پرونده استيضاح بايدن را مي‌دهد، جيمز كامر رييس كميسيون نظارت و پاسخگويي مجلس نمايندگان به تازگي اعلام كرده كه تا اواسط سپتامبر يعني تا چند روز ديگر، كنگره براي شروع تحقيقات استيضاح راي‌گيري برگزار مي‌كند.
طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان، احتمالا‌ پرونده استيضاح بايدن در كنگره راي مي‌آورد؛ هر چند كه بركناري او از رياست‌جمهوري به واسطه استيضاح با توجه به اكثريت دموكرات‌ها در سنا به جايي نخواهد رسيد. 


با اين حال رييس كميسيون نظارت و پاسخگويي مجلس نمايندگان تاكيد كرده كه مطابق اطلاعات اداره اسناد و بايگاني ملي امريكا، بايدن نسبت به ارايه اسناد بانكي مربوط به خانواده‌اش تاخير داشته كه اين مساله مي‌تواند به عنوان يكي از سوالات مهم استيضاح مطرح شود. از سوي ديگر شواهد نشان مي‌دهد كه بايدن در زمان معاونت رياست‌جمهوري در دوره اوباما از نام مستعار براي برقراري رابطه با پسرش در معاملات تجاري خارجي استفاده كرده كه اين موضوع هم يك سند مهم در پيشبرد استيضاح محسوب خواهد شد.
موضوع كامالا هريس
در چنين شرايطي و در حالي كه طبق گزارش اخير سي‌ان‌ان، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه 46درصد امريكايي‌ها معتقدند نامزدهاي جمهوري‌خواه، بهتر از نامزدهاي دموكرات هستند، به نظر مي‌رسد كه كامالا هريس به عنوان معاون رييس‌جمهوري، اكنون پس از دو سال حاشيه‌نشيني و عملكرد‌هاي انتقادآميزش، تصميم گرفته در آستانه انتخابات، چهره گذشته خود را ترميم كند. از اين رو وي سعي كرده طي ماه‌هاي اخير در رويدادهاي مختلف شركت كند. به همين دليل كارشناسان معتقدند كه دموكرات‌ها و كاخ سفيد درك كرده‌اند كه با توجه به شرايط كنوني، لازم است نقش و چهره هريس به عنوان معاون رييس‌جمهوري در فاصله يك سال مانده تا انتخابات ترميم شود. در همين رابطه مجله تايم در گزارشي آورده است: هنگامي كه يك رييس‌جمهوري براي دومين بار آماده انتخابات مي‌شود، نقش معاونش بسيار دشوار و در عين حال تعيين‌كننده خواهد بود. گويي از راي‌دهندگان خواسته مي‌شود كه دو راي به صندوق بيندازند؛ يكي براي رييس‌جمهوري و ديگر براي طرح پشتيبان او. به همين دليل در حالي كه بايدن اكنون مسن‌ترين رييس‌جمهوري تاريخ امريكاست، همزمان نقش هريس در پيشبرد اهداف انتخاباتي دموكرات‌ها نيز برجسته‌تر و مهم‌تر مي‌شود. همچنين تيم بايدن متوجه اين موضوع شده كه اگر نتواند به صورت استراتژيك از ظرفيت كامل هريس به عنوان نخستين زني كه به مقام معاونت رياست‌جمهوري مي‌رسد استفاده كند، اين موضوع مي‌تواند يك شكست ديگر براي آنها محسوب شود. 
با اين حال مشكل اساسي در مورد كامالا هريس اين است كه او برخلاف پيش‌بيني‌هاي اوليه و استقبالي كه در ابتدا از او شده، نتوانسته در طول دو سال گذشته چندان مورد توجه قرار بگيرد، به همين دليل معضل اساسي دموكرات‌ها براي جانشيني بايدن اين است كه اكنون معاونش درخصوص ميزان نامحبوب بودن، دست‌كمي از خودش ندارد.