طراحي يك راهبرد جديد

چهارمين كنگره حزب اعتماد ملي در فصل سرد و يخبندان جريان‌هاي سياسي و پاييز احزاب قانوني و درون حاكميت برگزار شد و به زودي شاهد رونمايي از آن باشيم، چراكه تداوم فعاليت به شيوه گذشته نه تنها منطبق با شرايط موجود نيست، بلكه از جذابيت لازم جهت ايجاد انگيزه تحرك با نشاط و اميدآفريني برخوردار نخواهد بود. گرچه از حزب اعتماد ملي انتظار مي‌رفت در نشست مجمع عمومي چهارم جمع‌بندي آخرين تحليل‌هاي‌شان نسبت به اتفاقات و تحولات دو سال گذشته موضع‌گيري مي‌كردند و مسير برون‌رفت از وضعيت موجود به حالت مطلوب به عنوان واسط و رابط بين ملت و دولت كه يكي از وظايف و مسووليت‌ها و كاركرد اصلي احزاب به شمار مي‌رود را معرفي و پيشنهاد مي‌دادند تا مرزبندي ديدگاه‌هاي حزب اعتماد ملي با ساير احزاب و جريان‌هاي مختلف كاملا مشخص و هويدا مي‌شد. با اين وصف در برگزاري اين كنگره نكات زير جلب‌ توجه مي‌كرد. به نظر مي‌رسد، پيام شيخ شجاع و آزادي‌خواه اصلاحات، در اين موقعيت زماني با لحاظ كردن ظرفيت و واقعيت‌هاي موجود در خصوص رفتار و ديدگاه حاكميت درباره احزاب طراحي و ارايه شده كه مثل هميشه به دور از افراط و تفريط، ساده و دلنشين بود.
نكته بعدي  «كثرت» شركت‌كنندگان (انتخاب‌كنندگان) و «كيفيت» اعضاي شوراي مركزي (انتخاب‌شوندگان) در كنگره درخور توجه است . با نگاهي به ليست منتخبين شوراي مركزي چند مورد آن قابل درك بود، بالاترين آرا به جناب آقاي حسين كروبي نه تنها تكريم شخصيت سالم حقيقي حسين آقا بود، بلكه محكوميت حصر غيرقانوني پدر بزرگوارشان جناب آقاي كروبي عزيز را با رفتار مدني به خوبي به نمايش گذاشتند. يكي از زيباترين پيام‌هاي اعضاي حزب اعتماد ملي در اين كنگره خطاب به جناب آقاي كروبي بزرگ و خانواده محترم‌شان كه همچنان محبوب و قدرشناس زحمات و تحمل هزينه‌هاي سنگين‌شان هستند و خواهند بود مخاطب بعدي كنگره به حاكميت براي رفع حصر جناب آقاي كروبي و ساير محصورين از جمله جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي بزرگوار و سركار خانم دكتر زهرا رهنورد بود و با انتخاب ساير اعضا در گستره جغرافيايي از اقوام، مذاهب، اساتيد، دانشجويان و رسانه‌ها، روند بلوغ سياسي و كار تشكيلاتي خود را با عملياتي كردن رويكرد همگراي ملي مشاركت‌طلبي و ديگر‌پذيري به نسبت به ظرفيت و شرايط زماني و ديدگاه و رفتار خاص حاكميت به احزاب را به مخاطبين‌شان اعلام كردند و...
لازم است، به تمامي اعضاي حزب به ويژه منتخبين كنگره و دبيركل مردمي آن جناب آقاي حضرتي و هيات اجرايي خصوصا به شيخ آزاده، محصور تبريك گفته، اميدوارم شرايطي فراهم شود كه احزاب و نهادهاي مدني به جايگاه اصلي خود بازگردند و نقش سازنده خود را در كشور ايفا كنند. از خداوند متعال براي منتخبين شوراي مركزي در جهت توسعه حزب و نهادينه كردن فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي در دفاع از حقوق حقه ملت با استفاده از شيوه‌هاي دموكراتيك و بهره‌گيري از خرد جمعي موفقيت، سربلندي و تندرستي را مسالت دارم.