استقبال چشمگیر استارت آپ ها از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران؛

«جهان‌صنعت»- بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک و کامپیوتر با عنوان الکامپ2017 که بزرگ‌ترین نمایشگاه تاریخ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز محسوب می‌شود، دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا 2 مردادماه برقرار است و بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 10 تا 18 از آن بازدید کنند. نمایشگاه امسال از نظر متراژ بزرگ‌ترین نمایشگاه الکامپ است که تاکنون برگزار شده است.
آیین افتتاحیه این نمایشگاه با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و ناصر علی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در محل ورودی سالن 8 و 9 که به استارت‌آپ‌ها اختصاص یافته است، برگزار شد.
استقبال مردم خوب بود
در ساعات اولیه بازدید، این نمایشگاه شاهد حضور انبوه بازدیدکنندگانی از سراسر کشور بود که این حجم استقبال از مردم خیابان‌های اطراف و ورودی نمایشگاه را تحت تاثیر قرار داد به طوری‌که با ترافیک شدید در خیابان‌های منتهی به ورودی نمایشگاه بین‌المللی تهران همراه شد و بار دیگر یادآور شد ورودی این نمایشگاه ظرفیت همزمان برپایی دو نمایشگاه الکامپ و تلکام را ندارد.


در این نمایشگاه بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی از ۲۰ کشور جهان در فضایی بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع (۳۲ هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاهی) آخرین خدمات، محصولات و دستاوردهای خود را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه می‌دهند. در همین حال در این نمایشگاه سالنی نیز به موضوع اشتغال اختصاص یافته است.آن‌طور که غرفه‌داران به خبرنگار ما گفته‌اند استقبال از نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته چشمگیر بود و در همان ابتدای بازگشایی، بازدیدکنندگانی از استان‌ها و کلانشهرهای مختلف مانند شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز در نمایشگاه حضور داشته‌اند.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت الکترونیک و رایانه، اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار هر سال در نمایشگاه الکامپ برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید. نمایشگاهی که هر سال برگزاری آن با برخی انتقادات و البته امیدواری‌هایی نسبت به بهبود روند برگزاری‌اش نسبت به سال‌های گذشته همراه می‌شود. سال گذشته الکامپ ۲۲ از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد اما یکی از خواسته‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از زمانی که مسوولیت برگزاری الکامپ را برعهده گرفت، تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه از پاییز به تابستان به دلیل مشکلات مربوط به کمبود فضا و ترافیک موجود بود که این اتفاق در الکامپ ۲۳ امسال رخ داد.اگر چه الکامپ بیست‌وسوم برخلاف معمول سال‌های گذشته بدون مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد اما قرار است که مراسم اختتامیه داشته باشد.
فعالیت هزار استارت‌آپ در ایران
فیروزآبادی پس از افتتاح سالن سی‌وهشت نمایشگاه که به استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد از فعالیت هزار استارت‌آپ در ایران خبر داد و گفت: اگرچه شش هزار از 34 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به استارت‌آپ‌ها اختصاص یافته اما درخواست فضای بیشتری دارند.
وی گفت: زنجیره تولید محتوا در کشور درحال تکمیل است و در این زنجیره استارت‌آپ‌ها نیاز به حمایت بیشتری دارند.
وی تاکید کرد: دولت باید در حوزه دولت الکترونیک جایگاه نامطلوب فعلی خود را در جهان ارتقا دهد.
الکامپ فرصتی برای حل مشکلات صنعت
همچنین ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه الکامپ فرصتی برای حل مشکلات صنعت و ایجاد فضای توسعه اقتصادی است. به همین دلیل در تکمیل زنجیره کارآفرینی که در سال‌های گذشته با حمایت از استارت‌آپ‌ها آغاز شد، امسال سالن اشتغال راه‌اندازی شد.وی افزود: افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات که از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است نیز در الکامپ امسال اتفاق خواهد افتاد و این پروژه در روز یکشنبه (۱ مرداد) به طور رسمی افتتاح خواهد شد.طبق توضیحات رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره وضعیت پیش‌ثبت‌نام‌ها، بیش از ۶۱۱ مجموعه در مرحله پیش‌ثبت‌نام الکامپ بیست‌وسوم تقاضای خود را اعلام کرده‌اند که در مجموع با احتساب فضاهای داخلی و بیرونی ۶۳ هزار متر به ثبت رسیده است که از این مقدار ۵۸ هزار متر ریالی است و پنج هزار و ۳۰۰ متر تقاضای ارزی داده شده علاوه برآن هشت هزار متر فضای بیرونی، پیش‌ثبت‌نام شده است.
همچنین راه‌اندازی سالن اشتغال (HR Market) برای نخستین بار در الکامپ ۲۳، حضور بازیسازها برای دومین بار و استارت‌آپ‌ها برای سومین بار از دستاوردهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان متولی برگزاری الکامپ اعلام شده است.
ترافیک سنگین در ورودی نخستین روز نمایشگاه الکامپ
ادغام دو نمایشگاه الکامپ و تلکام نیز از مسایلی است که هر ساله در زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها مطرح می‌شود. طبق برخی اظهارات گفته می‌شود با توجه به محتوای تقریبا مشترک هر دو نمایشگاه و جلسه‌ای که مسوولان وزارت ICT، صنعت و معدن و سازمان نظام صنفی برگزار شده، شاید این اتفاق دوباره در سال ۹۷ رخ دهد و هر دو نمایشگاه به صورتی یکپارچه در کنار هم قرار گیرند.
در حالی‌که از پیش اعلام شده بود نمایشگاه امسال افتتاحیه رسمی ندارد، در روز نخست نمایشگاه ترافیک سنگینی در ورودی نمایشگاه ایجاد شده بود. ایجاد این ترافیک سنگین در حالی است که از سال 97 با تلاش مسوولان مقرر شد دو نمایشگاه الکامپ و تلکام همزمان برگزار شوند که هر دو نمایشگاه از پربازدیدترین نمایشگاه‌های کشور هستند.
شرایط دیروز خیابان سئول بار دیگر یادآوری می‌کند که این خیابان هرگز ظرفیت ادغام الکامپ و تلکام را ندارد و برگزاری همزمان هر دو نمایشگاه با وجود فضای نمایشگاهی کافی از نظر ظرفیت ورودی‌ها امکان‌پذیر نیست.
حضور 340 استارت‌آپ از سراسر کشور
در الکامپ امسال برای سومین سال متوالی، استارت‌آپ‌ها با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حضور دارند و ۳۴۰ استارت‌آپ از سراسر کشور در فضایی بالغ بر هفت هزار مترمربع امکان معرفی کسب‌وکار نوپا و محصولات و توانمندی‌های خود را دارند و می‌توانند با منتورها (مربیان و افراد باتجربه حوزه کسب‌وکار) ملاقات کرده یا سرمایه‌گذاران را جذب کنند.در الکامپ ۲۲، استارت‌آپ‌هایICT برای دومین سال پیاپی حضور داشتند. تعداد این شرکت‌های نوپا که در اولین حضور خود در الکامپ بیست‌ویکم، ۸۰ شرکت بودند به ۲۵۰ مورد رسید و مقرر شد طرح‌های برتر در پایان نمایشگاه و پس از ارزیابی داوران به نمایشگاه سبیت آلمان اعزام ‌شوند اما در این دوره و بنا بر اعلام مسوولان، توجه ویژه‌ای به استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه شده است.
حضور شرکت های داخلی و خارجی در کنار هم
در نمایشگاه سال گذشته در بخش خارجی و بین‌الملل سه پاویون از کشورهای چین، تایوان، کره حضور یافتند. یک هیات ۶۰ نفره از مالزی نیز از الکامپ بازدید کرد. همچنین بنا بر اعلام، سبیت آلمان که از مهم‌ترین نمایشگاه‌های IT دنیاست، با الکامپ همکاری‌ رسمی داشت.
این روند طبق آنچه اعلام شده برای الکامپ ۲۳ نیز برقرار است و قرار شده بیش از ۲۰ کشور خارج از کشورهای چین، ژاپن، دانمارک، آمریکا و روسیه حضور یابند و چند کشور نیز خود به صورت رسمی در این نمایشگاه حاضر شوند. همچنین توسط سازمان نصر، با برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای جذب سرمایه خارجی به منظور رونق تولیدات شرکت‌های داخلی رایزنی‌هایی شده است.
مجموع شرکت‌های حضوریافته در الکامپ ۲۲ با حضور استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بازی‌سازی، پایون استان‌ها و سایر شرکت‌های داخلی و خارجی به بیش از ۶۰۰ شرکت رسید. حضور شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای تحت عنوان الکام‌گیمز برای نخستین بار در الکامپ ۲۲ انجام شد و امسال نیز این بخش دومین تجربه خود را خواهد داشت و همچنین بخش مسابقات بازی‌های رایانه‌ای در سطح ملی به آن افزوده خواهد شد.
نخستین همایش رسمی الکامپ
از طرفی، نخستین همایش رسمی الکامپ نیز امسال با عنوان «آینده اقتصاد فناوری اطلاعات» یکم مردادماه در حاشیه نمایشگاه برگزار شده و قرار است مدیران ارشد وزارت ارتباطات و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فاوای کشور، درباره آینده هشت محور تجارت الکترونیکی، اینترنت، اپلیکیشن، استارت‌آپ، اپراتورها، بیگ دیتا، امنیت و شبکه بحث و تبادل نظر کنند.
اپلیکیشن ویژه نمایشگاه امسال نیز در دو نسخه بازدیدکنندگان و غرفه‌داران در دسترس قرار گرفته و علاقه‌مندان برای اطلاع از مکان غرفه‌ها و مسیریابی برای دسترسی به آنها، دریافت فایل‌های کاتالوگ و بروشور، ثبت‌‌نام هنگام بازدید و... از این اپلیکیشن بهره‌مند شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری و زیرساختی در حوزه ارتباطات و مخابرات هرساله در نمایشگاه المکامپ گردهم آمده و آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند که این امر باعث توسعه فعالیت شرکت‌ها و در برخی موارد همکاری‌های مشترک می‌شود همان‌طور که نشست‌های B2B نیز در حاشیه این نمایشگاه برای معرفی شرکت‌ها به یکدیگر و آغاز همکاری‌های مشترک برگزار می‌شود، با این حال میزان رضایتمندی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه و ارائه خدمات و قراردادهای کاری منوط به پایان مدت بازدید و بررسی شرکت‌کنندگان است.
سایر اخبار این روزنامه
طبیب تورم می‌رود انتخاب وزیر کشور نتیجه یک معامله بود؛ این اتفاق نباید تکرار شود واکنش کشورها به کارشکنی های آمریکا مقابله تیم حقوقی ترامپ با دادستان ویژه پرونده ارتباط با روسیه؛ شرکت ملی مس به بالاترین میزان تولید خود رسید؛ بررسی انتقال دارایی‌های بانکی به سمت بازار مسکن‌؛ فرماندار شهرستان ری خبرداد؛ رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت: بوق زدن با ماشین امیر قطر! بررسی عملکرد زنگنه در دولت یازدهم؛ در گفت‌وگو با رییس اتحادیه لوازم خانگی مطرح شد؛ بررسی «جهان صنعت» از وضعیت اسفناک کودکان مطلقه استقبال چشمگیر استارت آپ ها از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران؛ لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی ضمانت اجرای بیمه‎های جبران خسارات هوایی جدال بانک مرکزی و سازمان بورس بر سر بانک‌ها سرمایه‌گذاران آماده ورود به صنعت گردشگری ایران لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی رای مردم در سهمیه بندی دولت دوازدهم پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت