جزييات توافق ايران و امريكا براي تبادل زندانيان

مهر| خبرگزاري رويترز روايت خود از جزييات جديدي پيرامون توافق ايران و امريكا در ارتباط با تبادل زندانيان ميان دو كشور را رسانه‌اي كرد. خبرگزاري رويترز يكشنبه در گزارشي به افشاي جزیيات جديدي از توافق ايران و امريكا درخصوص تبادل زندانيان ميان طرفين پرداخت. خبرگزاري رويترز به نقل از برخی منابع گزارش داد: يك منبع آگاه در مورد مذاكرات گفته است كه دوحه حداقل ۸ دور از مذاكرات با حضور مذاكره‌كنندگان ايراني و امريكايي در هتل‌هاي جداگانه را ميزباني كرد. منبع آگاه مذكور گفت كه جلسات ابتدايي عمدتا بر موضوع هسته‌‌اي و نشست‌هاي بعد بر آزادي زندانيان متمركز بود. گزارش مذكور اضافه مي‌كند: به گفته ۳ منبع، دوحه تمهيدات مالي را اجرا خواهد كرد و زندانيان در قطر مبادله خواهند شد. رويترز روايت جاري خود را به نقل از ۴ مقام ايراني، ۲ منبع امريكايي، يك ديپلمات ارشد غربي، يك مشاور دولت در يكي از كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و يك فرد آشنا با مذاكرات به دست آورده است. به گزارش رويترز، يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه امريكا گفت كه ايالات متحده آماده اعلام زمان دقيق آزادي زندانيان نيست. اين وزارتخانه همچنين از بحث در مورد جزیيات آنچه كه سخنگو «مذاكره در حال انجام و بسيار حساس» ناميد، خودداري كرد.
براساس اين گزارش، يكي از ديپلمات‌هاي ارشد ايراني هم به رويترز گفت: مهدي صفري، معاون اقتصادي وزير امور خارجه ايران در دو نشست در قطر براي مذاكره درباره انتقال وجوه به هيات ايراني پيوست. محمد الخليفي، وزير كشور قطر در وزارت خارجه اين كشور ميانجي بين دو طرف بود.
اين گزارش اضافه كرد: منبع آگاه در مورد گفت‌وگوها گفت كه انتظار مي‌رود اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود، انتقال (دارايي‌هاي بلوكه شده ايران) به بانك‌هاي قطر در اوايل هفته آينده (به وقت محلي) به پايان برسد.
رويترز در ادامه افزود كه نتوانسته بانك‌هاي مشمول در اين خصوص را شناسايي كند.
اين خبرگزاري خاطرنشان كرد: زندانيان امريكايي از تهران به قطر و زندانيان ايراني از امريكا به دوحه خواهند رفت و سپس به ايران منتقل خواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه