اربعین بزرگ‌ترین مکتب تربیتی انسان کامل


۱- جمله «ما رأیت الا جمیلا»ی حضرت زینب سلام‌الله علیها در کوفه و در پاسخ به بدمستی، جسارت و نیش زبان عبیدالله بن زیاد، از یک‌سو نشانگر عظمت روح، اخلاص و تسلیم آن حضرت در برابر امتحان الهی است و از دیگر سو بیانگر اهداف قیام حسینی در «احیای اهداف انسانی و الهی اسلام ناب»، «زنده کردن سنت‌های نبوی»، «جوشش خون و قیام انسان‌های طول تاریخ در برابر ظلم و بی عدالتی»، «زدودن بدعت‌ها و کجروی‌ها»، «نجات بشریت از ظلمت‌ها و تاریکی های جهل و اخلاق شیطانی» و «گشودن راه تربیت انسان الهی در درازای تاریخ بشری» است.
۲- سخنان حضرت زینب در کوفه و شام بیانگر حقیقتی ماندگار در تاریخ بشری است که «کار یزید و جبهه باطل تمام شد و کار جبهه حق تازه شروع شده»، «شما می‌خواستید کار ما را در کربلا تمام کنید اما این خیالی خام و دست نیافتنی است»، «شروع کار در کربلا با یزید بود اما اتمام کار با امام حسین (ع) است»، «مسیر جبهه یزیدیان ذلت و نیستی و مسیر جبهه حسینی عزت و سربلندی است»، «کار یزیدیان به تفرقه و نیستی می‌انجامد و کار حسینیان به وحدت و انسجام ختم می‌شود»، «کار شما جنگ و نابودی بشریت و کار ما صلح، دوستی و اجتماع دل‌های آکنده از عشق به خوبی هاست»، «امروز روز یزید و آخرین روز اوست و از فردا، همه روزها و سال‌ها، روز حسین است» و «این نبرد تازه شروع شده و تا محو و نابودی تفکر یزیدی و تحقق تفکر و سبک زندگی حسینی استمرار خواهد یافت».
۳- اربعین مسیر تحقق هدف امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) برای تربیت انسان کامل و غلبه بعد فطری و انسانی بشریت بر بعد حیوانی و کشش‌های شیطانی و غیر الهی او است. اربعین دانشگاه بزرگ انسان سازی در مکتب حسینی است. همه خوبی‌ها در دانشگاه اربعین یک‌جا به نمایش گذاشته شده است. اربعین نمایشگاه دائمی ارائه سبک تفکر و سبک زندگی و رفتار انسان کامل در مکتب حسینی است. اربعین شاهراه صلح و دوستی انسان‌ها از هر رنگ، قبیله، سرزمین و فرهنگ است.


۴- اربعین جلوه رمزآلود غلبه خوبی‌ها بر زشتی‌های اخلاقی بشر است. دانشگاه اربعین همه یافته‌ها و باورهای علمی در باره انسان را به چالش طلبیده و واژگون ساخته است. مگر نه اینکه انسان‌ها فطرتاً «خودخواه»، «‌تکاثرطلب و دوستدار مال و ثروت»، «گرگ صفت و درنده خو»، «حریص و زیاده خواه»، «خونریز و جنگ طلب»، «حسود»، «ناسپاس»، «ممسک و بخیل»، «ستم پیشه و ظالم»، «عجول و شتابگر»، «ضعیف و ناتوان»، «سنگدل و حیوان صفت» است. پس چه شد که همه این صفات در دانشگاه اربعین رنگ باخته و جای خود را به کمالات و صفات متعالی انسانی «مهربان»، «بخشنده»، «ایثارگر»، «فداکار»، «آرامش»، «صلح»، «دوستی» و «وحدت» داده است. هر چه از خوبی‌ها در آوردگاه اربعین بگوییم کم گفته ایم و یک از هزاران است. اصولاً در اربعین هیچ چیز با محاسبات سیاسی و اقتصادی جور در نمی‌آید. در اربعین همه لذت‌ها در فضائل و ملکات اخلاقی جمع شده است.
۵- بسیار شنیده ایم که می گویند مدینه فاضله و آرمانشهر یک آرزوی دست نایافتنی و صرفاً یک نظریه غیر قابل تحقق است، اما اربعین این آرزو را دست یافتنی کرده است. اربعین رزمایش کوتاه مدت (یک هفته‌ای و ۱۰ روزه‌) آرمانشهر، امت وسط، مدینه فاضله و نماد تمدن بزرگ مهدوی است. مگر نمی‌بینیم که در خارج از میدان اربعین مسابقه برای «خوردن»، «زمین زدن»، «برنده شدن»، «پشت دیگران را به خاک مالیدن»، «بالاتر نشستن»، «غلبه و قهرمان شدن»، «اجیر کردن و به خدمت گرفتن» است اما در اربعین مسابقه برای «خوراندن»، «خدمت کردن»، «بالا نشاندن»، «ایثار»، «سواری دادن»، «رقابت مثبت» و «برنده کردن» است. در آوردگاه تربیتی اربعین، کسی دروغ نمی‌گوید، حرص نمی‌زند، کسی توقع مزد ندارد، کسی انتظار تشکر ندارد، شوق خدمت خداپسندانه حرف اول را می‌زند. اعتماد به یکدیگر موج می‌زند. اینجا و در آرمانشهر مهدوی همه چیز رنگ خدایی دارد و همه اعمال بوی اخلاص و صمیمیت می‌دهد.
۶- اربعین انسان‌های خفته را بیدار می‌کند، نشستگان را بلند می‌کند، ایستادگان را به حرکت وامی‌دارد، انسان‌های ناآرام، خشمگین، نامتعادل، ظلم پذیر، بیهوده و لاابالی را به انسان‌های آرام، آرامش بخش، متعادل، شجاع و مؤثر تبدیل می‌کند. تفاوت سکه انسان‌های اربعینی با انسان‌های دیگر دوران‌ها از زمین تا آسمان است. در این دانشگاه انسان‌ها فارغ از هویت و جایگاه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و به دور از قدرت و توانمندی افراد، همگی با هم نه فقط برابر که با هم رفیق و برادرند که برابری‌های دستوری، اغلب ریشه در جبر و نابرادری دارد.
۷- اربعین تمرین خواستن و شدن است. سنت خداوند «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ (آیه۱۱ سوره رعد)» این است که اولاً باید خواهان تغییر باشیم تا مشمول لطف خداوند در تغییر سرنوشت باشیم و ثانیاً باید این خواستن از پیشگاه خداوند همگانی و عمومی باشد، و اربعین نمونه عینی و کامل تحقق این آیه است. میلیون‌ها انسانِ طالب تغییر از اقصی نقاط جهان در اقیانوس نور به هم می‌پیوندند و نه آنکه تغییر را طلب کنند بلکه یک‌پارچه تغییر می‌شوند، همگی نور می‌شوند، یک‌صدا و همدل می‌شوند. در حالی‌که یکدیگر را نمی‌شناسند اما هرگز بیگانه نیستند و گویی عمری است که با هم و بر سر یک سفره زیسته‌اند، زبان هم را متوجه نمی‌شوند اما راحت با هم ارتباط برقرار می‌کنند. جماعت اربعینی به مثابه امت واحده از همه رنگ‌های تعلق، قبیله گرایی و مادیات آزاد آزادند. در این آرمانشهر و مدینه فاضله مهدوی نه نزاعی هست و نه پلیس و دادگاهی وجود دارد. جالب اینجاست که برای اجتماع اربعین از قبل آموزش هم ندیده‌اند اما بدون مربی و مدیر، در اوج نظم، یک‌رنگی، پیوستگی، آرامش، صلح و صفا با هم زندگی می‌کنند. در دانشگاه انسان‌ساز اربعین هیچ کس روی زمین نیست، همه آسمانی و غرق در نورند.