تروريست‌هاي تجزیه‌طلب ايران به الانبار تبعيد مي‌شوند


ديپلماسي تنگاتنگي بين ايران و عراق به جريان افتاده تا توافق امنيتي دو كشور براي دور كردن گروه‌هاي تروريستي معارض از مرزهاي ايران، حداكثر تا 28شهريور 1402 كه موعد اجراي آن است، عملياتي شود. در حالي كه وزير خارجه ايران ديروز در تهران ميزبان بافل طالباني، رئيس اتحاديه ميهني كردستان عراق بود، وزير خارجه عراق هم امروز به تهران مي‌آيد. منابع امنيتي در عراق مي‌گويند قرار است در استان الانبار، دورترين نقطه از مرزهاي ايران، مجتمع‌هاي مسكوني براي تروريست‌هاي تجزيه‌طلب احداث شده و آنها در آنجا مستقر شوند.
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ديروز در تهران با بافل طالباني، رئيس حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق ملاقات و يك بار ديگر، بر اجراي به‌موقع توافق امنيتي ميان ايران و عراق تأكيد كرد. اين توافقنامه همكاري‌هاي مشترك امنيتي را ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ علي شمخاني، دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي با مشاور امنيت ملي نخست‌وزير عراق در بغداد امضا كرد و قرار شد كه 28 شهريورماه امسال اجرايي شود. به گفته هشام الركابي در گفت‌و‌گو با اسپوتنيك توافقنامه امنيتي بغداد و تهران شامل سه بند است كه عبارتند از استقرار نيروهاي عراقي در مرز، تحويل افراد تحت پيگرد و همچنين خلع سلاح و برچيدن اردوگاه‌هاي مسلحين كه آخرين بند دشوارترين بخش از توافقنامه بود كه حكومت اقليم كردستان آن را انجام داد. «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي عراق روز 16 شهريور در توئيتي نوشته بود كه بغداد تلاش زيادي براي اجراي مفاد توافقنامه امنيتي با ايران انجام مي‌دهد و محمد شياع السوداني، نخست وزير عراق هم گفت كه ما بيش از ۲۰۰ ميليون دلار براي اين موضوع هزينه و بيش از 3هزار سرباز ارتش را در مرز ايران و اقليم كردستان عراق مستقر كرديم.
سفر امروز فؤاد حسين


در حالي كه گزارش‌هايي غير رسمي منتشر شده كه بغداد به دنبال استمحال براي اجراي اين توافق است، حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه، ديروز در ديدار با بافل طالباني، به روابط مستحكم ايران و عراق اشاره كرد و بر تسريع در اجراي توافقنامه امنيتي دو كشور پافشرد. حسين كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه هم ديروز بر اجراي اين توافقنامه در موعد مقرر ۲۸ شهريورماه تأكيد و اين را تكذيب كرد كه سفر بافل طالباني به تهران با چانه‌زني براي تمديد مهلت اعلام شده درباره خارج كردن تروريست‌ها از اقليم كردستان عراق ارتباط دارد. رئيس دستگاه ديپلماسي در ديدار با طالباني نقش مرحوم جلال طالباني در عراق را ستود و گفت: «حضور تروريست‌ها در اقليم كردستان عراق و تحركات آنها عليه امنيت ايران در تعارض با قانون اساسي عراق و‌ مناسبات دوستانه فيمابين است.» طالباني هم در اين ديدار، حمايت‌هاي مستمر ايران از دولت و ملت عراق را ستود، ايران را قوي‌ترين پشتيبان ملت عراق خواند و تأكيد كرد كه عراق اجازه نخواهد داد از اراضي اين كشور آسيبي به كشورهاي منطقه به ويژه جمهوري اسلامي ايران وارد شود. همچنين قرار است امروز (چهارشنبه) فؤاد حسين، وزير خارجه عراق به عنوان بخش ديگري از پازل ديپلماسي براي اجراي توافق امنيتي دو طرف به تهران سفر كند. او ديروز با تأكيد بر اينكه كشورش به توافق امنيتي با ايران پايبند است، گفت كه اقدامات لازم براي دور كردن مجموعه‌هاي معارض (تروريست‌هاي تجزيه‌طلب) از مرزهاي ايران و عراق را اتخاذ كرديم و به توافق امنيتي با ايران پايبند هستيم. او گفت قانون اساسي عراق اجازه نمي‌دهد كه هيچ طرفي از داخل خاك اين كشور حمله‌اي عليه همسايگان انجام دهد.
نزديكي شهر الرطبه
پيش از اين دو ملاقات، «محمدكاظم آل‌صادق» سفير تهران در بغداد روز دوشنبه با «نچیروان بارزاني» رئيس منطقه كردستان عراق ديدار و گفت‌وگو كرده بود كه در آن، دو طرف در خصوص راه‌هاي تقويت روابط ميان ايران و منطقه كردستان، توافق امنيتي ميان ايران و عراق و همچنين روابط اربيل و بغداد و گفت‌وگو براي حل مشكلات دو طرف تبادل‌نظر كردند. بارزاني با تأكيد بر اهميت روابط با ايران گفت كه «ايران همسايه‌اي مهم براي منطقه كردستان است، اين منطقه به توافق امنيتي ايران و عراق پايبند است و ايران مطمئن باشد كه اجازه نخواهيم داد امنيت اين كشور از داخل اين منطقه تهديد شود.» منابع عراقي كه نام آنها فاش نشده، به شبكه عراقي ۹۶۴ گفته‌اند كه پيشنهادي درباره ساخت مجتمع‌هاي مسكوني براي تروريست‌هاي تجزيه‌طلب و دور كردن آنها از مرزهاي ايران مطرح شده است. در حالي كه به گفته اين شبكه، دولت عراق بايد قبل از ۱۹سپتامبر(۲۸ شهريور) تعهد خود را براي خلع سلاح احزاب معارض عملي كند. روزها و ساعات اخير ديدارها و رايزني‌هاي فشرده‌ای ميان طرف‌هاي ذي‌ربط در خصوص اين مسئله انجام شده است. علاوه بر رايزني مقام‌هاي ايراني با همتايان عراقي‌شان، «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي عراق، نيز عصر دوشنبه در دفتر خود در بغداد ميزبان «ريبر احمد» وزير داخلي دولت منطقه كردستان عراق بود، جايي كه آخرين اقدامات صورت گرفته در مسير اجراي بندهاي توافق امنيتي ايران و عراق و روند همكاري و هماهنگي امنيتي براي تثبت امنيت و ثبات در منطقه مورد بررسي قرار گرفت. يك منبع عالي‌رتبه سياسي در گفت‌وگو با شبكه عراقي 964 فاش كرده كه رايزني‌هايي در سطوح بالا براي تعامل با چالش‌هاي اين پرونده در جريان است و طرف‌هاي ذي‌ربط پيشنهادي را مبني بر انتقال تروريست‌هاي تجزيه‌طلب از منطقه كردستان عراق به استان الانبار در غرب عراق داده‌اند. در اين پيشنهاد آمده است كه مجتمع‌هاي مسكوني تحت نظارت امنيتي عراق همانند اردوگاه «اشرف» كه براي منافقين ساخته شده بود، براي اين گروه‌ها در استان الانبار ساخته شود. منبع سياسي عراقي گفته كه بر اساس اين پيشنهاد قرار است منطقه‌اي در نزديكي شهر الرطبه براي ساخت اين مجتمع‌هاي مسكوني انتخاب شود و هدف اين است كه اين گروه‌ها به دورترين نقطه از مرزهاي ايران و عراق انتقال داده شوند.