روز تاریخ‌سازی

خبرنگار اعزامی «جوان» به هانگژو
پرچمدار مدال‌آوری در دومین روز از بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران دوباره بانوان بودند و این‌بار یک مدال تاریخی را نیز به موفقیت‌های خود اضافه کردند.
روز گذشته بالاخره مهدی حاج‌موسایی با نایب‌قهرمانی در رشته تکواندو، رهبری در شمشیربازی و سومی تیم تنیس روی میز چراغ مدال‌آوری در بخش مردان را روشن کردند. تیم روئینگ چهار نفره، فرانک پرتوآذر و مبینا نعمت‌زاده ورزشکارانی بودند که روی سکو رفتند.
باز هم قایقرانی


قایقرانان زن ایران با توپ پر به هانگژو آمده و یکی پس از دیگری مدال‌های خوشرنگ را درو می‌کنند. تیم روئینگ چهار نفره بانوان کشورمان با درخشش خیره‌کننده خود در بین مدعیان آسیایی نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی هانگژو چین شد. نازنین ملایی، زینب نوروزی، مهسا جاور و فاطمه مجلل ترکیب تیم روئینگ چهار نفره را تشکیل می‌دادند. قایقرانان ما در رقابت با بهترین‌های قاره کهن با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۴۲ ثانیه و ۸۴ صدم‌ثانیه بعد از چین مدال نقره را برای کاروان ایران به ارمغان آوردند. این اولین مدال بانوان این رشته نبود و پیش از این تیم روئینگ دو نفره بانوان اولین مدال (نقره) کاروان ورزش کشور در بازی‌های آسیایی را کسب کرده بود.
ملایی یکی از چهار بانویی که توانست نایب‌قهرمان آسیا شود، رقابت با تیم چین را خوشحال‌کننده خواند: «روئینگ چهار نفره رقابت سنگینی با کشور چین داشت و نمایندگان چین افرادی هستند که در مسابقات و کاپ‌های جهانی مدال طلا کسب می‌کنند و رقابت با آن‌ها بسیار سخت است، چون در سطح جهانی هستند. اینکه توانستیم با چینی‌ها تا پایان مسیر رقابت کنیم و در فاصله نزدیکی موفق به کسب مدال نقره شویم، خوشحال‌کننده است. خوشحالیم که به مدال نقره دست یافتیم.»
طلسم‌شکنی در دوچرخه‌سواری
فرانک پرتوآذر همان ملی‌پوشی است که به ناکامی دوچرخه‌سواری بانوان کشورمان در بازی‌های آسیایی پایان داد. این دوچرخه‌سوار کوهستان با تمام قوا در پیست پرپیچ و خم و هوای شرجی شهر هانگژو رکاب زد تا برنزی تاریخی را به گردن بیاویزد. چهارمین مدال کاروان نیز شیرین و دلچسب بود، به‌ویژه که پرتوآذر از هم‌اکنون برای درخشش‌های آتی خودش را آماده می‌کند: «برای رسیدن به این مدال زحمت کشیده و تلاش زیادی کرده بودم. یکی از مهم‌ترین اهداف زندگی ورزشی من کسب مدال بازی‌های آسیایی بود و برای رسیدن به آن زحمت فراوانی کشیدم. البته با آمادگی صددرصد مسابقه ندادم و همین کار مرا دشوارتر کرد. هم آسیب‌دیدگی دست داشتم که در یک رقابت خارجی اتفاق افتاد و هم چند روز پیش دچار کسالت شدم که من را از آمادگی صددرصدی دور کرد و در روند آماده‌سازی‌ام تأثیرگذار بود، به‌طوری‌که نتوانستم صددرصد خودم را امروز ارائه دهم. می‌دانستم که باید انرژی خودم را تقسیم کنم تا بتوانم با حریفان به رقابت بپردازم. اگر شرایطم بهتر بود، می‌توانستم مدال بهتری بگیرم. شاید هیچ‌کس تصورش را هم نداشت که من این مدال را بگیرم، اما همین صحبت‌ها و تفکرات منفی به من انگیزه مضاعفی داد تا با این مدال پاسخ همه تردید‌ها را بدهم.»
۲ مدال تکواندو
رقابت‌های تکواندو در بخش کیورگی (مبارزه) از دیروز آغاز شد و هر دو نماینده کشورمان به سکوی آسیایی رسیدند. مبینا نعمت‌زاده برنز گرفت و مهدی حاج‌موسایی در یک قدمی طلا به مدال نقره رسید. حاج‌موسایی که اولین مدال تکواندو در بخش مردان را گرفت بعد از نایب‌قهرمانی آسیا گفت: «از بازی سوم به بعد داوری‌ها کمی عجیب بود و واقعاً نمی‌دانم چه باید بگویم. در بازی مقابل حریف چینی، داور بازی اخطار الکی داد و در فینال هم برای سه امتیازی که دادند کارت کشیدند. با این حال خوشحالم که هم دست پر از این بازی‌ها برمی‌گردم و هم به امتیاز رنکینگم اضافه می‌شود.»
بعد از ۶۵ سال
تنیس روی میز نیز از قافله مدال‌آوری جا نماند و یک برنز تاریخی به ورزش ایران هدیه داد. تیم ملی کشورمان با ترکیب نیما و نوشاد عالمیان و امیرحسین هدایی مقابل کره‌جنوبی شکست را پذیرفت و برنزی شد. شاگردان لطف‌الله نسبی پس از ۶۵ سال موفق به کسب مدال در این بازی‌ها شدند. جمیل لطف‌الله نسبی، سرمربی تیم ملی تنیس روی میز پس از درخشش شاگردانش گفت: «بچه‌ها این خودباوری را داشتند که مقابل کره هم می‌توانند به پیروزی برسند، اما کره در لحظات حساس، بهتر بازی کرد و توانست بازی را جمع و جور کند. از آنجایی که در دو بازی اول باختیم، بازیکن کره‌ای در بازی سوم خیلی راحت‌تر بازی کرد.»
برنز شمشیربازی
محمد رهبری هم در هانگژو به مدال برنز دست یافت. ملی‌پوش شمشیربازی در بخش انفرادی نتوانست حریف کره‌ای خود را شکست دهد و سکوی سومی به رهبری رسید. دارنده برنز شمشیربازی آسیا در خصوص عملکردش گفت: «سطح مسابقات خیلی بالا بود و تمام شمشیربازانی که اینجا هستند هر کدام دو، سه مدال و طلای المپیک دارند. ۹ بازی انجام دادم و فقط در یک بازی شکست خوردم.»
صعود به فینال
تیم ملی والیبال با صعود به فینال بازی‌های آسیایی مدال نقره خود را قطعی کرد. بلندقامتان والیبال ۳ بر صفر قطر را بردند تا در آستانه کسب مدال طلا قرار بگیرند. عطایی، سرمربی تیم ملی قهرمانی آسیا را هدف تیمش عنوان کرد: «رقابت مرحله نیمه‌نهایی دشوار است و ما برابر تیمی بازی کردیم که ماه گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی ارومیه مقام سوم آسیا را کسب کرد. امیدوارم این روند ادامه یابد و به شکل خوبی به پایان برسد. تمام هدف و آرزوی ما این است که قهرمان آسیا شویم.»
سایر رشته‌ها
روز گذشته نیز برخی از نمایندگان ما نتوانستند در رقابت با حریفان خود به پیروزی برسند. در روئینگ انفرادی مردان، امیرحسین محمدپور ششم شدند. امیرمحمد نکونام، پوریا نوروزیان و مهیار صداقت در تفنگ بادی ۱۰ متر مردان از صعود به فینال بازماندند. علی پاکدامن، کاپیتان شمشیربازی ایران از گردونه رقابت‌ها حذف شد. هومر عباسی و سامیار عبدلی در شنا به ترتیب پانزدهم و دهم شدند. سینا مقیمی، ملی پوش تنیس مغلوب حریف چین‌تایپه‌ای خود شد و از دور مسابقات کنار رفت. تیم بسکتبال سه نفره اولین دیدارش برابر کره‌جنوبی را با نتیجه ۲۱ بر ۱۲ باخت و تیم ملی هندبال نیز ۳۳ بر ۲۱ در مقابل ژاپن شکست خورد.