آژانس باید پرونده «موضوعات باقی‌مانده» را سریعاً مختومه کند

  محمد اسلامی در نشست اخیر آژانس با اشاره به اینکه تغییرات جهانی آب و هوا، روی آوردن به انرژی‌های پاک از جمله هسته‌ای را توجیه می‌کند، مسئولیت آژانس در زمینه تسهیل‌گری دسترسی همه کشور‌های عضو به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را یادآور شد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه‌های راهبردی توسعه ملی خود مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد.» وی در ادامه توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه یکجانبه علیه ملت ایران در راستای افزایش سطح رضایت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در حوزه علوم و فنون هسته‌ای، طراحی و ساخت رآکتور‌های تحقیقاتی، شتاب‌دهنده‌ها، سامانه‌های پرتودهی، تولید و کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت را در دستور کار قرار داده است و به توسعه آن ادامه خواهد داد.»
فعالیت‌های نظارتی برجام داوطلبانه است
اسلامی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد: «می‌بایست تمایز روشنی میان تعهدات حقوقی کشور‌های عضو، وفق موافقتنامه پادمان و تعهدات داوطلبانه آن‌ها قائل شد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داوطلبانه است و به هیچ وجه با موافقتنامه پادمان جامع (CSA) ارتباطی ندارد، لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تصریح می‌کند که همکاری‌های گسترده کنونی با آژانس نباید به عنوان امری از پیش حاصل شده تلقی و با دستور کار سیاسی، کوته‌بینانه تحت تأثیرات منفی واقعی شود. بر این اساس، همه کشور‌های عضو از جمله آژانس مسئولیت دارند که در پرداختن به چنین موضوعاتی به شیوه‌ای خردمندانه عمل کنند تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران، همان‌گونه که تاکنون نشان داده به تعهدات خود براساس موافقتنامه پادمان جامع (CSA- INFCIRC/۲۱۴) پایبند است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آژانس قادر باشد به‌راحتی فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در ایران ادامه دهد. تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل اظهار و توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است، لذا جمهوری اسلامی ایران قویاً انتظار دارد که آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش کند. جمهوری اسلامی ایران با بیشترین آمار بازرسی پادمانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود سابقه مثال زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه داشته، بنابراین انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود.»
سابقه تل‌آویو در جعل اطلاعات
اسلامی با اشاره به همکاری ایران با آژانس گفت: «مایلم به اطلاع برسانم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از مؤسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد. بر این اساس، نباید این‌گونه همکاری‌های مستمر و عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. همچنین لازم است آژانس، اقدامات مؤثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضرور در تهیه گزارش‌های آژانس تأکید می‌نمایم.» وی با بیان اینکه «خلع سلاح هسته‌ای برای جامعه جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد، با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، بار دیگر نگرانی جدی خود را از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای اسرائیل اعلام می‌دارد. متأسفانه، این رژیم با امتناع از الحاق به معاهده NPT همچنان فعالیت‌ها و مؤسسات هسته‌ای خود را ذیل پادمان قرار نداده و از این رو تهدید دائمی نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی محسوب شده و از این طریق نه تنها ثبات و امنیت منطقه، بلکه یکپارچگی و اعتبار ان. پی. تی و آژانس را نیز به مخاطره انداخته است. این رژیم، اقدامات تروریستی خود علیه دانشمندان و مؤسسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ادامه می‌دهد. این تهدیدات با اساسنامه آژانس و منشور ملل متحد در تناقض است و لازم است مدیرکل و دبیرخانه در قبال آن واکنش جدی داشته باشند. رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «این رژیم سال‌هاست با برخورداری از حمایت بی‌دریغ برخی کشور‌های خاص می‌کوشد با جعل اطلاعات، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را سیاه‌نمایی و افکار عمومی جهانی را از توجه به زرادخانه‌های هسته‌ای خود منحرف کند. اخیراً هم نخست وزیر این رژیم در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صراحتاً اعلام کرد که «ایران باید با تهدید هسته‌ای واقعی روبه‌رو شود.» تردیدی نیست که سکوت جامعه جهانی در مقابل تهدیدات مکرر این رژیم موجب گستاخی اخیر آن شده است و روشن است که جمهوری اسلامی ایران، پاسخ به گستاخی‌های اسرائیل را حق خود می‌داند.»