طلای اول به تور افتاد

خبرنگار اعزامی «جوان» به هانگژو
حذف زودهنگام ناهید کیانی اگرچه شوک بزرگی برای کاروان ایران بود، اما طلای والیبال و نقره علیرضا حسین‌پور قدری از تلخی این شکست کاست.
سرانجام در چهارمین روز از بازی‌های آسیایی طلسم شکست و اولین طلای ایران در هانگژو ثبت شد. والیبالیست‌های ما با گذر از سد چین میزبان مسابقات، قهرمانی آسیا را به مردم هدیه دادند و دیشب هانگژو را به مقصد برزیل ترک کردند تا در انتخابی المپیک به میدان بروند. سایر نمایندگان ما نیز تلاش کردند با کسب بهترین نتایج دل مردم را شاد کنند، از تیم ملی بسکتبال گرفته تا مینا پناهی، تالوکار ایرانی که به دلیل مصدومیت شدید پایش به بیمارستان منتقل شد، همگی تمام تلاش‌شان را کردند تا برای کاروان شهید حججی بدرخشند.
چراغ طلا را والیبال روشن کرد


دیشب شاگردان بهروز عطایی به انتظار سه روزه پایان دادند و اولین مدال طلای کاروان ایران در هانگژو را کسب کردند تا انتظار تمام علاقه‌مندان به ورزش سر آید.
ایران قهرمان آسیا شد؛ بلندقامتان کشورمان به هر زحمتی بود به هدفشان رسیدند و با غلبه بر چین میزبان اولین طلای کاروان را به دست آوردند. شاگردان عطایی در ست اول با شش امتیاز اختلاف مغلوب چین شدند تا دوباره نگران تکرار اتفاقات رقابت‌های قهرمانی آسیا شویم. چین، ایران را غافلگیر کرد و با اتکا بر تشویق‌های بی‌امان تماشاگران حاضر در سالن موفق شد در عین ناباوری ست اول بازی را با حساب ۲۵ بر ۱۹ به سود خود تمام کند.
اما داستان ست دوم کاملاً متفاوت بود. ایران بیدار شده بود و در یک بازی کاملاً یک‌طرفه و برتر ۲۵ بر ۱۴ به پیروزی رسید تا به چین بفهماند هنوز هم باید مقابل والیبال ایران سر تعظیم فرود بیاورد. شاگردان عطایی طوری بازی کردند که میزبان چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشت.
ست سوم را هم بلندقامتان ایران بردند، البته با این تفاوت که چینی‌ها قدری به خودشان آمدند و پا به پای ایران بازی کردند. با این حال این ایران بود که ۲۵ بر ۲۲ فاتح این ست شد. اما ست چهارم کار گره خورد و دو تیم قدم به قدم پیش رفتند تا امتیاز ۲۴ و اینجا بود که تجربه بالای بازیکنان ایران به کار آمد و پیروزی ۲۶ بر ۲۴ را برای ایران رقم زد تا در نهایت ایران ۳ بر یک پیروز این بازی شود و اولین مدال طلای کاروان را به نام خود ثبت کند. والیبالیست‌ها بعد از این قهرمانی بلافاصله راهی برزیل شدند تا برای کسب سهمیه المپیک بجنگند.
از ناکامی تا نقره
تیم تکواندو در دومین روز مسابقات کیورگی (مبارزه) شرایط عجیبی را پشت سر گذاشت. ناهید کیانی امید اول تکواندوی بانوان برای کسب مدال طلا بعد از یک دور استراحت، مقابل حریفی از تایلند باخت تا همه را متعجب کند! با حذف کاپیتان تیم ملی، مدال وزن ۵۳- کیلوگرم زنان از دست رفت. بعد از او هم نوبت به حذف نرگس میرنورالهی رسید. ملی‌پوش ۵۷- کیلوگرم بانوان در همان مبارزه نخست به رقیبی از کره جنوبی باخت. تا اینجا مبینا نعمت‌زاده تنها مدال‌آور تکواندوی بانوان است.
اما دیروز تنها نماینده مردان توانست یک مدال نقره به جمع مدال‌هایمان اضافه کند؛ علیرضا حسین‌پور نماینده کشورمان در وزن ۶۳- کیلوگرم بعد از صعود به فینال زورش به تکواندوکار تایلندی نرسید و روی سکوی نایب‌قهرمانی ایستاد. حسین پور در گفت‌وگویی کوتاه از اینکه نتوانسته طلایی شود، ابراز ناراحتی کرد: «تمام تلاشم را کردم تا طلا بگیرم، اما نشد. سطح مسابقات خیلی بالا بود و این مسئله را پیش‌بینی کرده بودیم، اما متأسفانه نشد.» بیژن مقانلو هم تغییر وزن را دلیل شکست حسین‌پور در فینال خواند: «تغییر وزن علیرضا به او فشار آورد و باعث شد خسته شود. مسابقات هم خیلی سخت و فشرده بود. در نهایت همه این موضوعات روی بازی آخر تأثیر گذاشت و باعث شد که بازی را واگذار کند.»
اولین برد تیم هاکان
بسکتبالیست‌های ما با تحمیل شکست به امارات گام اول را محکم برداشتند. نبرد ایران - امارات در شرایطی برگزار شد که در کوارتر اول عملکرد تیم هاکان دمیر تعریفی نداشت و این اماراتی‌ها بودند که پیروز میدان شدند و نیمه اول را با برد (۴۴ بر ۴۱) به پایان رساندند، ولی در نیمه دوم ورق به سود ما برگشت و دفاع قوی و استفاده از فرصت‌ها باعث شد پیروزی ۸۱ بر ۵۷ به دست بیاید.
تیم ملی پنج‌شنبه باید به مصاف عربستان برود و به گفته هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی شرایط بازیکنان در دیدار بعدی بهتر می‌شود: «اولین بازی‌مان بود و دیدار سختی را پشت سر گذاشتیم. در نیمه دوم شرایطمان تغییر کرد و دفاع ما بهتر شد. اولین بازی گروه را ایران انجام داد و بازی امارات تمام شد. از حالا برای مصاف با عربستان آماده می‌شویم. عربستان تیم خوبی است و بازی این تیم مقابل قزاقستان را آنالیز می‌کنیم تا برای مصاف با عربستان آماده شویم. همانطور که گفتم در نیمه دوم دفاع خوبی داشتیم و با قدرت بیشتری مقابل امارات ظاهر شدیم.»
ارسلان کاظمی، کاپیتان تیم ملی هم در خصوص برد مقابل امارات گفت: «اولین بازی در مرحله گروهی را انجام دادیم. هفت، هشت سالی بود که تیم ملی ساعت ۱۱ صبح بازی نکرده و شرایط این بازی کاملاً متفاوت بود. از طرفی مدل بازی تیم امارات نیز فرق می‌کرد. مدت‌ها بود با رقیبی با این سبک از بازی روبه‌رو نشده بودیم. در نیمه اول بازی گره خورد، ولی خوشبختانه در نیمه دوم توانستیم جبران کنیم. قطعاً عربستان سخت‌ترین حریف ما در مرحله گروهی است.»
سایر نتایج
مصدومیت شدید مینا پناهی اجازه نداد این ملی‌پوش تالو به رقابت ادامه دهد. پناهی حین اجرای فرم از ناحیه رباط به شدت آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد. هانیه رجبی هم در فرم نان‌چوان تالو دستش به مدال نرسید. محمدعلی مجیری و شاهین بنی‌طالبی دیگر تالوکاران ایران به مقام‌های بهتر از نهمی و دهمی دست نیافتند. تیم والیبال ساحلی «ب» بعد از شکست برابر چین فردا باید برای کسب مدال برنز تلاش کند. در تیراندازی تیم تفنگ ١٠ متر میکس با ترکیب شرمینه چهل‌امیرانی و امیرمحمد نکونام از کسب مدال بازماند و با شکست و حذف قاسم باغچقی، پرونده جودوی ایران هم بدون مدال بسته شد. محمدرضا خسرونژاد و محمدرضا حمیدی، دو ژیمناست ما هم در ماده ۶ اسباب به ترتیب هفتم و دهم شدند.