سیسیل زیبا خاستگاه مافیا

 جزیره سیسیل که چند شهر دارد می‌توانست با هنر و معماری‌اش معروف باشدیا با مناظر دیدنی، تاریخ جذاب و همین‌طور محصولات کشاورزی و البته غذاهای خوشمزه، اما دنیا سیسیل را به‌جای اتمسفر رنگارنگش بیشتر از هرچیز با داستان‌هایی تاریک می‌شناسد؛ داستان‌هایی با محوریت مافیا. مافیایی که سازمان دهی شده برای جرم و جنایت. مافیای سیسیل در همه دنیا حضور دارد و حتی از ایتالیا به آمریکا رفت تا با همان ساختار سنتی، دنیای زیرزمینی تبهکاری آن‌جا را هم تصاحب کند.به تازگی خبر رسید آخرین پدرخوانده مافیای سیسیل که شهرتی سیاه در انواع جرم و جنایت، مثل بمب‌گذاری، قتل‌عام، ترور و... دارد چند ماه بعد از بازداشت در ژانویه 2023، پس از یک دوره بیماری طولانی مرد. ماتئو مسینا پیش از دستگیری برای 30 سال تحت تعقیب بود. آمار جنایت‌های او چنان گسترده است که به قول خودش می‌تواند یک قبرستان را از آدم‌هایی که کشته است، پر کند. خبر مرگ او بهانه‌ای شد تا سیسیل این جزیره زیبا را بهتر بشناسیم و البته سرکی هم به دنیای مافیا بکشیم.
سیسیل، جزیره‌ای زیبا برای شکموها
سیسیل بزرگ ترین جزیره دریای مدیترانه، با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر که بلندترین آتشفشان فعال اروپا را دارد
و تاحد زیادی خودمختار از ایتالیاست

شاید این روزها سیسیل برای بسیاری از ما محدود باشد به یک بازی نقش‌مخفی روسی یعنی «مافیا». بازی که اتفاقات آن قرار است در شهری بگذرد که شبیه سیسیل است و شهروندان باید با هوش و قدرت منطق‌شان کاری کنند که شهر در تصرف مافیا نباشد. پیش از شهرت این بازی، سیسیل برای بیشتر ما برابر بود با تصویری که سینما برای‌مان ساخته بود. از «پدرخوانده» کاپولا تا فیلم‌های دیگری که یا بخشی از داستان‌شان در سیسیل می‌گذشت یا درباره آداب و رسوم خانواده‌های سیسیلی که حرفه‌شان تبهکاری بود. بسیاری از ما آن‌قدر فیلم گانگستری دیدیم که می‌دانیم ساختار مافیا شامل «پدرخوانده»، «مشاور» و «معاونین» است. مشاور و معاون هر چقدر کار درست باشند در نهایت این فرزند ارشد پدرخوانده است که جای او می‌نشیند. خانواده محدوده‌شان را که یک کاپو محسوب می‌شود از دیگر خانواده‌ها جدا و اداره می‌کنند، اما سیسیل برخلاف تصور بیشتر ما پر از جنگ و جنایت نیست، بلکه با یک جزیره زیبا طرف هستیم که شامل شهرهای گردشگری می‌شود. در حقیقت مافیای سیسیل در شهرهای دیگر ایتالیا و آمریکا فعالیت داشتند. حالا اگر می‌خواهید سیسیل را فراتر از تصویر رایج سینمایی‌اش بشناسید با ما همراه باشید.
سیسیل را فراتر از مافیا بشناسید
جزیره زیبای سیسیل از دیرباز جزیره‌ای مهاجرپذیر بوده و عمر فرهنگ، هنر و فنون کشاورزی در آن چندین برابر عمر صدو چند ساله مافیاست.   سیسیل بزرگ ترین جزیره دریای مدیترانه است؛ ناحیه‌ای خودمختار از ایتالیا با حدود 5 میلیون نفر جمعیت. کوه آتنا به‌عنوان بلندترین آتشفشان فعال اروپا در این جزیره قرار دارد. از صدها سال قبل در چند مقطع، مردم از خاورمیانه به این جزیره مهاجرت کردند. مهاجرانی که از سرزمین‌ها و فرهنگ‌های مختلف به سیسیل رسیدند، پایه‌گذار فرهنگی خاص شدند. فنیقی‌ها و یونانی‌ها معروف‌ترین اقوامی بودند که در این جزیره حضور پیدا کردند. مافیای این جزیره از قرن نوزدهم به‌مرور شکل گرفت، اما فرهنگ، ادبیات، فنون کشاورزی و معماری در شهرهای مختلف سیسیل قدمتی چندین برابر ظهور مافیا دارد. جزیره متشکل از چند شهر قدیمی است که پالرمو شهر اصلی و مرکز آن محسوب می‌شود. شهری که یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد.
مرکز گردشگری
شاید فکر کنید خودمختاری این جزیره از ایتالیا باعث شده با منطقه‌ای پرآشوب طرف باشیم که جرم و جنایت در آن عادی است، اما سیسیل یک منطقه گردشگری جذاب است و گردشگر هم بدون وجود امنیت جایی نمی‌رود. با این اوصاف سیسیل امن است؛ به‌خصوص در یکی دو دهه اخیر و پس از پاک سازی گسترده مافیای این جزیره در اوایل دهه 90 میلادی. مردم سیسیل ایتالیا را دوست دارند و در رقابت‌های ورزشی داخلی این کشور شرکت می‌کنند. از طرفی در رقابت‌های بین‌المللی هم طرفدار تیم‌های ملی ایتالیا هستند و آن جنس جدایی‌طلبی که در کاتالان اسپانیا سراغ داریم کمتر در سیسیل وجود دارد. شاید علت این ماجرا ثروتمندتر بودن کاتالان‌ها نسبت به جامعه اسپانیا و توسعه‌یافته نبودن سیسیلی‌ها نسبت به جامعه ایتالیا باشد. طوری‌که کاتالان‌ها احساس می‌کنند از بدنه جامعه بالاتر هستند.


مرکز جنگ‌های مهم
سیسیل چند تیم فوتبال معروف دارد که شاخص‌ترین آن‌ها پالرمو و مسینا هستند. بازیکنان معروفی مثل کاوانی، دیبالا، لوکا تونی و گروسو در مقاطع مختلف عضو پالرمو بودند. طی قرن‌ها چندین جنگ بزرگ در این جزیره و به‌خصوص شهر پالرمو اتفاق افتاده، شهری که بنیاد علوم، فرهنگستان، دانشسرای معروف موسیقی و رصدخانه دارد. فرهنگ در سیسیل طی قرن‌ها و به‌رغم وقوع اتفاق‌های تلخ همیشه پویا بوده است؛ اتفاقات تلخی چون حمله وندال‌ها در سال 444 میلادی، حمله بیزانس و ... . بد نیست بدانید ژنرال گاریبالدی معروف که قهرمان ایتالیا محسوب می‌شود کسی بود که سیسیل و بندر ناپل را آزاد کرد و به ایتالیا برگرداند، اما خودمختاری این جزیره از ایتالیا در سال 1946 میلادی رخ داد. سیسیل به‌لحاظ توسعه به مراتب از ایتالیا عقب‌تر است. به‌رغم فرهنگ غنی و ریشه‌دار، رشوه‌خواری و کاغذ بازی در سیسیل بیداد می‌کند. عجیب‌تر این‌که هنوز زمین‌داران بزرگ رگ خواب جامعه را در دست دارند.
جذاب برای شکموها
دره معابد، کوه آتنا، کلیسای جامع و گورستان پانتالیکا جزو معروف‌ترین دیدنی‌های این جزیره است. جزیره‌ای که همیشه آب و هوایی آفتابی و مطبوع دارد. رنگ زندگی در برخی نقاط سیسیل که مردم مشغول کشاورزی هستند شبیه کارت پستال‌های قدیمی است. یکی از تمهیدات جالب برای جذب گردشگر و ایجاد آشنایی با فرهنگ سیسیل این است که در بیشتر روزهای سال ورودی اماکن تفریحی و تاریخی شهر برای گردشگران رایگان است. غذاهای خیابانی در سیسیل غوغا می‌کند. طبیعت زیبا و محیط زیست بکر باعث شده این جزیره مرکز خوبی برای انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه، غذاهای دریایی خاص و تفریحات خیابانی باشد. معروف‌ترین غذای سیسیل قابل حدس است؛ اسپاگتی با گوشت قلقلی، سس و دورچین سبزیجات. غذایی خوشمزه که ملاطش برخلاف نوع طبخ ما، روی اسپاگتی ریخته می‌شود.
سرگذشت آخرین «پدرخوانده» مافیای سیسیل
مرگ بی‌رحم‌ترین مرد ایتالیا در زندان در حالی اتفاق افتاد که شهرت امروز مافیای سیسیل به دلیل خشونت و قساوت اوست
«ماتئو مسینا دنارو»، «آخرین پدرخوانده» مافیای سیسیل، در ۶۱ سالگی پس از یک دوره طولانی بیماری مُرد. او که برخی از خونین‌ترین جنایات ایتالیا را در دهه ۹۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده، پیش از بازداشتش در ژانویه سال جاری میلادی، ۳۰ سال تحت تعقیب بود. شهرت امروز مافیای سیسیل به دلیل خشونت و قساوت اوست. افسانه‌های بسیاری حول شخصیت او وجود دارد و در ادامه، بر زندگی پراز جنایت او مروری خواهیم داشت.
پسری از نسل مافیاها
«ماتئو مسینا دنارو» متولد ۲۶ آوریل ۱۹۶۲ در «کساتل‌وترانو» در جنوب غربی سیسیل بود و در قلب جرایم سازمان‌یافته بزرگ شد. «دون چیچو»، پدر او رئیس یک خانواده محلی مافیا و پدرخوانده‌اش هم یکی از اعضای خانواده مافیا بود. در سال ۱۹۸۹ پس از شرکت در یک درگیری خونین میان دو خانواده برای نخستین بار با قانون روبه رو شد. «سالواتوره رینا» در سال ۱۹۹۲ او را همراه گروهی به رم فرستاد تا قاضی فالکونه را بکشد، اما سپس پشیمان شد. در نهایت فالکونه در ۲۳ مه ۱۹۹۲ در پالرمو در انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده به قتل رسید و «ماتئو» به جرم این قتل در سال ۲۰۲۰ به صورت غیابی به حبس ابد محکوم شد.
30 سال متواری ‌بودن
«مسینا دنارو» که به دلیل فعالیت‌هایش برای مافیای سیسیل(کوزا نوسترا) از جمله بمب‌گذاری‌های مرگبار در رم، فلورانس و میلان به شش‌ بار حبس ابد محکوم شده بود، متحد «سالواتوره رینا» مشهور به «توتو»، پدرخوانده خانواده «کورلئونسی» مافیای سیسیل بود. این خانواده الهام‌بخش فیلم پدرخوانده هم بودند. «ماتئو» در منطقه «تراپانی» در غرب سیسیل مستقر بود، با وجود این تا زمان دستگیری اش در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ نفوذ او تا پالرمو، پایتخت این جزیره گسترش یافته بود. او پس از آغاز سرکوب گسترده مافیا توسط دولت ایتالیا در سال ۱۹۹۳ که به کاهش شدید قدرت کوزا نوسترا انجامید، حدود 30 سال متواری بود. پلیس در نهایت وی را پس از مراجعه به یک کلینیک درمان سرطان در پالرمو دستگیر کرد.
علایق آخرین «پدرخوانده» مافیای سیسیل
گفته می‌شود که «ماتئو مسینا دنارو» طرفدار ساعت رولکس، لباس‌های طراحان مشهور، کتاب‌های داستان مصور و بازی‌های ویدئویی بود. در پی دستگیری او یادگاری‌هایی از فیلم «پدرخوانده» در خانه‌اش پیدا شد. از جمله آهنربایی که روی آن نوشته شده بود «پدرخوانده من هستم». با این حال جنایات او هولناک و فهرست قربانیانش بسیار طویل است. از جمله این قربانیان می‌توان به کودکی که جسدش در اسید حل شده بود، اشاره کرد.
ارتباط با دیگران از طریق سیستم «پیتزینی»
جنایاتی که او در این سال‌ها انجام داد حتی برحسب معیارهای مافیا هم بی‌رحمانه بود. او در ژوئیه ۱۹۹۲ پس از قتل «وینچنزو میلاتزو»، رئیس خانواده آلکامو که رقیب خانواده او بود، همسر مقتول را هم که باردار بود، به قتل رساند. بنابر اسناد دادگاهی در سال ۱۹۹۳، او همچنین در آدم‌ربایی «جوزپه دی‌ماتئو»ی ۱۲ ساله دست داشت. پدر جوزپه در ماجرای قتل فالکونه علیه مافیا شهادت داده بود. قاتلان این پسر را پس از ۷۷۹ روز اسارت، خفه و جسدش را در اسید حل کردند. «مسینا دنارو» که از سال ۱۹۹۳ متواری بود، امورش را از طریق سیستم «پیتزینی» انجام می‌داد. در این سیستم او علایمی رمزگونه را روی کاغذی کوچک می‌نوشت و به عواملش می‌داد. «دنارو» در این سال‌ها از راه‌های مختلفی همچون قاچاق مواد مخدر و قمار کسب درآمد می‌کرد.
مخوف‌ترین مافیاهای جهان
از مافیای یاکوزاها تا کریپس و لس‌زتا، گروه‌های تبهکاری هستند که نام‌شان با انواع جنایت‌ها گره‌ خورده است
گروه‌های مافیایی زیادی در کشورهای مختلف جهان حضور دارند. آن‌ها خطرناک‌ترین کارها از جمله حمل موادمخدر، قاچاق انسان، سرقت مسلحانه، قتل‌عام افراد با بمب‌گذاری و ... را انجام می‌دهند. همه ما قصه‌های زیادی را درباره گروه‌های تبهکاری و مافیایی مخوف شنیده‌ایم اما در ادامه، با معروف‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.
یاکوزاها در ژاپن این گروه یکی از مخوف‌ترین باندهای مافیایی جهان است که تشکیلاتی گسترده در دنیا دارد و پیشینه‌اش به قرن 17 برمی‌گردد. آن‌ها بیشتر در زمینه مواد مخدر فعالیت می‌کنند. ویژگی متفاوت این گروه تبهکار با نمونه‌های دیگر این است که هرچندوقت ‌یک‌بار، اساسی به‌جان یکدیگر می‌افتند و کشت‌و‌کشتار‌های خونینی میان اعضای یاکوزا در می‌گیرد. در این زمینه گاردین گزارش جالبی داده و مدعی است که تعداد اعضای این گروه بیش از 34 هزار نفر است و گاهی اوقات درگیری میان اعضای یاکوزا به جنگ‌های مسلحانه‌ای در خیابان‌ها منجر می‌شود و چنین درگیری‌هایی برای کشوری مانند ژاپن که آمار خشونت‌های مسلحانه بسیار کمی دارد، عجیب به‌نظر می‌رسد.
لس‌زتا در مکزیک باند مافیایی «لس‌زتا» از مخوف‌ترین باندهای شناخته شده در سراسر جهان است که نامش در فهرست جدول خلافکاران دنیا بین 10 گروه اول قرار دارد و سردسته این باند با قاچاق اسلحه، مواد مخدر و انتقال بردگان جنسی به کشورهای مختلف برای خود درآمدزایی می‌کند. این باند در سال 1990 میلادی(26 سال پیش) با هم پیمانی فرماندهان سابق ارتش مکزیک راه‌اندازی شد و اعضای آن از شکنجه و کشتار افراد باندهای رقیب لذت می‌برند و تاکنون در بیشتر عملیات‌هایشان، موفق بوده‌اند. تعداد اعضای این باند بیش از 10 هزار نفر در داخل و خارج از زندان‌های مکزیک برآورد شده است. بسیاری از قتل‌‌عام‌های سراسری در مکزیک توسط این باند انجام می‌شود و به‌ دلیل نفوذشان در ادارات پلیس مکزیک تمامی معاملات‌شان را با موفقیت انجام می‌دهند و به قول خودشان، عاشق خلاف به صورت رسمی و در روز روشن هستند!
کریپس در آمریکا  باند کریپس معروف به جانیان خطرناک لس‌آنجلس 47 سال پیش در محدوده کالیفرنیا توسط «ریموند واشنگتن» و «استنلی ویلیامز» تشکیل شد. «کریپس» خشن‌ترین باند سازمان یافته خیابانی در آمریکاست و بین 40 تا 45 هزار عضو دارد. در برنامه کاری این باند، آدم‌ربایی و کشتن اعضای باندهای رقیب به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و افراد زیادی هستند که این گروه را برای آدم‌ربایی، حرفه‌ای ترین می‌دانند. گروهی که کارش را تمیز انجام می دهد و عواقب ماجرا را هم به طور کامل بر‌عهده می‌گیرد! گاهی اعضای باند از کودکان کم سن و سال مناطق فقیرنشین انتخاب می‌شوند تا بتوانند قدرت را در سراسر خیابان‌های آمریکا به دست بگیرند. درآمد آن‌ها از راه قاچاق مواد مخدر و رواج فحشا تامین می‌شود.
منابع این بخش از پرونده: یورونیوز، گاردین، ایسنا