ايرانيان ِ زنداني در آمريكا را آزاد كنيد

اولين ديدار دوجانبه هيئت ايراني با نمايندگان دولت جديد آمريکا برگزار شد؛ روز جمعه در حاشيه نشست هشتمين جلسه کميسيون مشترک برجام در وين، معاونان وزيران خارجه ايران و نماينده آمريکا ديدار کردند. «تام شانون» رئيس هيئت آمريکايي در نشست کميسيون مشترک برجام است و «عباس عراقچي» و «مجيد تخت‌روانچي»، نماينده ايران در اين نشست بودند.
سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه ايران در حاشيه برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام در وين از دستگيري اخير ايرانيان در آمريکا انتقاد کرد و گفت: «اخيرا تعداد جديدي از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکا به جرم واهي دورزدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند که در اين جلسه ما اعتراض خود را نسبت به اين موضوع مطرح کرده و خواهان آزادي آنها شديم». او همچنين به ديدار دوجانبه ايران و آمريکا اشاره كرد: «همچون روال گذشته از فرصت ديدار با آمريکايي‌ها استفاده کرديم و از بعد مسائل انساني به موضوع ايرانياني که توسط آمريکا در اين کشور يا در کشورهاي ديگر به جرم واهي همچون دور زدن تحريم‌ها دستگير شده‌اند، پرداختيم. اخيرا افرادي جديد از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکايي‌ها دستگير شده‌اند. اين موارد را منتقل کرديم، اعتراض کرديم و خواهان آزادي آنها شديم».
کاخ سفيد بيانيه مي‌دهد
کاخ سفيد هم با صدور بيانيه‌اي خواستار آزادي شهروندان آمريکايي زنداني در ايران شد و تأکيد کرد در صورت آزاد‌نشدن آنها رئيس‌جمهور آماده است تا دست به اقدامات جديد و جدي عليه ايران بزند. آنها از ايران خواستند چند شهروند آمريکايي زنداني در اين کشور را هر‌چه سريع‌تر آزاد کند. به گزارش ايسنا، «کاخ سفيد در اين بيانيه با ادعای اینکه ايران با زنداني‌کردن شهروندان آمريکايي در خاک خود، آنها را گروگان مي‌گيرد تا از آنها به عنوان يک ابزار سياسي استفاده کند، اعلام کرد که ايران مسئول سلامت تمامي شهروندان آمريکايي است که در ايران در بازداشت به سر مي‌برند». در بخشي از بيانيه کاخ سفيد آمده است: «ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، از ايران مي‌خواهد تا رابرت لوينسون را برگرداند و سيامک و باقر نمازي و همچنين ديگر شهروندان آمريکايي بازداشت‌شده در ايران را آزاد کند. رئيس‌جمهور ترامپ آماده است تا در صورتي که ايران اين شهروندان آمريکايي را آزاد نکند و بازنگرداند، اقدامات جديد و جدي را عليه ايران به کار گيرد».


واكنش ايران به بيانيه كاخ سفيد
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه، به اين بيانيه واکنش نشان داد: «اظهارات مقام‌هاي کاخ سفيد مانند هميشه مصداق دخالت در امور داخلي ايران و امري غير قابل قبول و مردود است». او تأكيد دارد: «دستگاه قضائي، دادگاه و قاضي در جمهوري اسلامي ايران همچون ديگر نظام‌هاي دموکراتيک به‌طور کامل مستقل بوده و بر اساس قوانين و مقررات داخلي کشور و در چارچوب اصل تفکيک قوا مسئوليت بررسي دقيق قضائي مبتني بر آيين دادرسي عادلانه هرگونه اقدام و رفتار خلاف امنيت ملي کشور را برعهده دارد و در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي ايران با اين‌گونه رفتارها و اقدامات برخورد مي‌کند». قاسمي گفت: «صدور بيانيه‌هاي مداخله‌جويانه و تهديدآميز از سوي مقامات و نهادهاي آمريکايي هيچ تأثيري در عزم و اراده سيستم قضائي کشور براي محاکمه و مجازات مرتکبين و ناقضين قوانين کشور و امنيت ملي ايران نخواهد داشت». او افزود: «بر اساس اعلام مقامات قضائي کشور، افرادي که در بيانيه کاخ سفيد به نام آنها اشاره شده است، بر اساس قوانين جمهوري اسلامي ايران داراي اتهاماتي هستند که طبق قانون به آنها رسيدگي مي‌شود. همان‌گونه که بارها به مقامات آمريکايي اعلام شده است، فردي به نام رابرت لوينسون سال‌ها پيش به ايران سفري داشته است که پس از ترک خاک ايران هيچ‌گونه اطلاع جديدي از سرنوشت وي در اختيار جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد». به گفته قاسمي، اين‌گونه تهديدات، ناشي از ماهيت مداخله‌جويانه و خوي سلطه‌طلبي دولت آمريکاست و ملت انقلابي ايران سابقه‌اي طولاني و تجربه‌اي غني در عدم پذيرش زورگويي و مقابله با چنين رفتارهاي خصمانه‌ای را دارد.
در تهران تصميم مي‌گيريم
عراقچي درباره ديدار هيئت ايراني و آمريکايي در حاشيه هشتمين نشست کميسيون برجام در وين هم گفته است: «ما جمع‌بندي جلسه را به تهران منتقل مي‌کنيم و ايران حق خود را براي هر نوع واکنشي نسبت به اين بدعهدي‌ها محفوظ نگه مي‌دارد. او افزود: «ما گزينه‌هاي مختلفي در اين ارتباط در دسترس داريم. برخي از اين گزينه‌ها در متن برجام است و برخي از گزينه‌ها در دستورات مجلس،‌ شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري وجود دارد و اينها همه ملاک ما خواهد بود. ما با توجه به منافع کشور و حقوق خودمان تصميم مي‌گيريم و حتما نسبت به همه بدعهدي‌ها واکنش لازم را در زمان و شکل مناسب خواهيم داشت».
همه عليه آمريكا
عراقچي با بيان اينکه در جلسه روز جمعه بحث مفصلي نيز درباره بحث تحريم‌ها صورت گرفت، گفت: «موارد نقض تعهدات از سوي طرف مقابل به‌خصوص آمريکايي‌ها را در اين جلسه به صورت يک به يک شرح داديم، مواردي که آنها به تعهدات خود يا کامل عمل نکرده‌اند يا با تأخير عمل کرده‌اند يا مواردي که برجام از ديد ما بر اساس عملکرد آنها نقض شده است. همچنين مواردي را که فضا را تخريب کرده‌اند تا شرکت‌ها و کمپاني‌هاي اقتصادي از کار با ايران بترسند». او تأكيد دارد: «همه اعضا متفق‌القول بودند که برجام بايد حفظ شود و تعهدات از سوي همه طرف‌ها در فضاي حسن نيت و سازنده اجرا شود». عراقچي با اشاره به گفته‌هاي پاياني «هلگا اشميد»، در اين نشست، گفت: «در اين جمع‌بندي تأکيد شد که تمام طرف‌ها بايد به همه مفاد برجام به‌طور کامل پايبند باشند و با حسن‌نيت و در يک فضاي سازنده تعهدات‌شان را انجام دهند. جمع‌بندي‌ای که در جلسه صورت گرفت، از جهت ارسال پيام قوي به دنيا و به تمام جوامع اقتصادي، شرکت‌ها،‌ بازرگانان و بنگاه‌هاي اقتصادي و کساني که مي‌خواهند با ايران کار کنند، يک پيام قوي در حمايت همه اعضا از برجام بود. درعين‌حال که ما تأکيد داريم آمريکايي‌ها در ارتباط با برجام بدعهدي‌ها و پيمان‌شکني‌هايي داشته‌اند و ما در پايان جلسه اعلام کرده‌ايم که بايد آمريکايي‌ها به خاطر بدعهدي‌هايشان در اجراي تعهداتشان در برجام مسئول شناخته شوند».
محمدجواد ظريف، عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي، از هفته گذشته به نيويورك سفر كرده‌اند. ظريف قبل از سفر به نيويورک، يکي از اهداف سفرش را افشاي بدعهدي‌هاي آمريکا درباره برجام عنوان کرده بود. او اين سفر را براي شرکت در نشست توسعه پايدار سازمان ملل آغاز کرده و سعي مي‌کند با گفت‌وگوي مستقيم با رسانه‌هاي خارجي ديدگاه و عملکرد ايران و رفتار متناقض آمريکا را درباره برجام توضيح دهد و چنين هم مي‌کند. او به سراغ سياست‌مداران، فعالان رسانه‌اي و تحليلگران سياسي مي‌رود. ظريف در طول اين ديدارها از پايبندي ايران به متن توافق برجام گفت و اينکه برخي از رفتارهاي آمريکا خلاف روح توافق برجام است. در اين سفر، عراقچي و تخت‌روانچي هم تلاش مي‌كنند بدعهدي‌هاي آمريكا را درباره برجام به افكار عمومي جهان توضيح دهند و چنين مي‌كنند.