اطلاعاتي جديد از ارتباط دادستان کل آمريکا با سفير روسيه

«جف سشنز»، دادستان کل ايالات‌متحده هفته بدي را آغاز کرد و حالا همه‌چيز براي او بدتر شده. سلسله رويدادهاي هفته گذشته زمزمه‌هاي برکناري سشنز را پررنگ‌تر کرده و «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهوري ايالات متحده را هم در وضعيت بغرنجي قرار داده است. هفته گذشته ترامپ خلاف گذشته، سشنز را هدف انتقادهاي تندوتيز خود قرار داد و روز گذشته هم واشنگتن‌پست گزارشي منتشر کرد تا فشارها بر دادستان کل آمريکا چندين برابر شود. روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه، در گزارشي از ارتباط جف سشنز با سفير روسيه در واشنگتن خبر داد و نوشت، دادستان کل آمريکا سال گذشته و در جريان مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري با سفير روسيه در ايالات‌متحده گفت‌و‌گو کرده است. ارتباط سشنز با روسيه، البته اتهام جديدي نيست، اما سشنز بارها آن را تکذيب کرده و حتي در برابر نمايندگان کنگره شهادت داد که هيچ صحبتي درباره انتخابات با سفير روسيه نداشته است.
به گزارش واشنگتن‌پست و به گفته يکي از مقام‌هاي اطلاعاتي فعلي و پيشين آمريکا، «سرگئي کيسلياک»، سفير روسيه در آمريکا به مقامات بالادستي خود در مسکو گفته است، او دوبار با سشنز ديدار داشته و در اين ديدارها درباره مسائل مرتبط با مبارزات انتخاباتي صحبت کرده است. دو مقام رسمي کاخ سفيد هم به شرط عدم افشاي هويت خود در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز، جزئيات اين گزارش را تأييد کرده‌اند. يکي از آنها مي‌گويد سشنز، ارتباط خود با سفير را پذيرفته اما، ادعا مي‌کند جلسات وي با سرگئي کيسلياک، درباره ترامپ نبوده است. اين مقام دولت آمريکا مي‌گويد: «پرسش اين است که آيا او خطوط قرمز را رد کرده و درباره اطلاعات محرمانه، توافق‌هاي احتمالي براي لغو تحريم‌ها، در صورت تمايل روسيه به سرمايه‌گذاري در آمريکا يا هيلاري کلينتون صحبت کرده است يا نه؟»
دونالد ترامپ هم با ارسال پيامي در توييتر، نوشت: «يک درز اطلاعات محرمانه جديد در آمازون، واشنگتن‌پست، اين‌بار عليه دادستان کل، جف سشنز. درز غيرقانوني اطلاعات، مانند مورد جيمز کومي، بايد متوقف شود». گزارش واشنگتن‌پست تنها چند روز بعد از دور جديد فشارها بر سشنز و انتقاد ترامپ از او منتشر شد. ترامپ در گفت‌و‌گويي که در  نيويورک‌تايمز روز چهارشنبه منتشر شد، از انتخاب سشنز ابراز پشيماني کرد و گفت اگر مي‌دانست سشنز خود را از تحقيقات مرتبط با روسيه کنار مي‌کشد، هرگز از اول او را انتخاب نمي‌کرد. با‌اين‌حال يکي از سخنگوهاي کاخ سفيد، روز بعد تأکيد کرد که رئيس‌جمهور کماکان به سشنز اعتماد دارد، در غير اين‌ صورت، وي هنوز دادستان کل نبود. سشنز هم يک روز بعد به رسانه‌ها گفت تا زماني که مناسب باشد، به کار خود ادامه خواهد داد. جف سشنز که پيش از دادستاني کل کشور، به عنوان سناتور در کنگره آمريکا حضور داشت، يکي از نخستين جمهوري‌خواهان سنا بود که به حمايت از نامزدي دونالد ترامپ برخاست و به عنوان يکي از چهره‌هاي اصلي ستاد انتخاباتي او فعاليت کرد. حالا اما به احتمال زياد فشارها براي کناره‌گيري او بيشتر مي‌شود. سشنز بعد از آنکه معلوم شد، اف‌بي‌آي مشغول تحقيق و تفحص درباره رابطه ميان اعضاي ستاد دونالد ترامپ با روسيه است، خود را از قدرت مديريتي و نظارتي‌اش بر اين تحقيقات اف‌بي‌آي معاف کرد.
اما اين فقط سشنز نيست که درگير ماجراي ارتباط با مقامات روسي شده است، پسر ترامپ، دونالد ترامپ جونيور، هم يکي از کساني است که در طول کارزار انتخاباتي ترامپ، با يکي از وکلاي روس ارتباط داشته است. حالا آسوشيتدپرس بر‌اساس اسنادي که به دستش رسيده، مي‌گويد اين وکيل روسي که با پسر ترامپ ديدار و گفت‌و‌گو کرده، نماينده يک واحد نظامي تحت نظر آژانس اطلاعات روسيه بوده است. در اين پرونده آمده است که «ناتاليا وسلنيتسکايا» بين سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نماينده واحد ۵۵۰۰۲ ارتش روسيه بوده که تحت نظر آژانس اطلاعات اصلي روسيه موسوم به «اف‌اس‌بي» کار مي‌کرد. ديدار دونالد ترامپ جونيور و اين وکيل روس با حضور داماد ترامپ و رئيس ستاد انتخاباتي ترامپ پس از آن انجام شد که وسلنيتسکايا گفته بود اطلاعاتي براي ضربه‌زدن به کمپين رياست‌جمهوري هيلاري کلينتون دموکرات در دست دارد.