بازگشت به یک جنگ تمام عیار

  [شهروند] پنجاه سال پیش در همین هفته‌ها بود که رژیم اشغالگر  پس از حمله غافلگیرانه مشترک مصر و سوریه که آغاز یک جنگ بود، با تهدیدی برای موجودیت خود مواجه شد. در ساعات اولیه شنبه نیز که آخرین روز تعطیلات عالی یهودیان بود، به‌نظر می‌رسید که تاریخ دارد بار دیگر تکرار می‌شود. صهیونیست‌ها با موشک‌ها و آژیرهای حمله هوایی از خواب بیدار شدند، زیرا گروه‌های مقاومت حماس، بزرگ‌ترین چالش نظامی را برای رژیم صهیونیستی بعد از آن روز سرنوشت‌ساز در سال 1973، دوباره آغاز کرد. برای نخستین بار در 75سال پس از ایجاد رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین موفق شدند کنترل مناطقی در داخل خط سبز، در آن سوی مرزهای احتمالی کشور مستقل فلسطینی را به‌دست بگیرند. چند صد صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند که احتمالاً تعداد کشته‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. گفته می‌شود که ده‌ها غیرنظامی صهیونیست در خانه‌های خود زندانی شده یا به نوار غزه برده شده‌اند. واکنش بسیار شدید صهیونیست‌ها در پاسخ به این عملیات، دور از انتظار نیست. با این حال، فارغ از اینکه طی روزها و ساعات آینده، صهیونیست‌ها چطور وحشیانه به غزه حمله خواهند کرد، عملیات طوفان الاقصی به اهداف سیاسی، رسانه‌ای و بین‌المللی خود دست یافته و این غافلگیری آغازی بر دوره‌ای از بحران‌های داخلی عمیق‌تر در رژیم اشغالگر خواهد بود.

عملیات غافلگیرانه و گسترده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در حالی وارد دومین روز خود شد که نیروهای دیگر گروه‌های مقاومت همچون جهاد اسلامی و عرین الاسود نیز به رزمندگان حماس پیوسته‌اند و بنابر اعلام منابع رسمی تا لحظه انتشار این گزارش، شمار صهیونیست‌های به هلاکت رسیده طی دو روز درگیری به ۶۰۰نفر رسیده است. عملیات همه‌جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین که از طریق تونل‌ها، روی زمین، دریا و هوا به همراه شلیک هزاران راکت و موشک به سرزمین‌های اشغالی انجام شده، تاکنون موجب هلاکت حداقل ۶۰۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ صهیونیست دیگر شده است. اسارت بیش از یک‌صد نظامی صهیونیست که در میان آنها یک سرلشکر نیز وجود دارد و همچنین تصرف موقت هفت شهرک صهیونیست‌نشین از دیگر دستاوردهای این عملیات بی‌نظیر مقاومت فلسطین به‌شمار می‌رود.

قدرت نهفته مقاومت، سران صهیونیست را غافلگیر کرد
این عملیات همه‌جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی که از صبح شنبه توسط رزمندگان جنبش حماس از غزه آغاز شد با پیوستن رزمندگان جنبش جهاد اسلامی وارد دومین روز خود شده و با شدت تمام ادامه دارد. عملیات طوفان الاقصی آنقدر برای صهیونیست‌ها سهمگین بوده که روزنامه عبری «جروزالم» پست صبح یکشنبه اعلام کرده که حداقل ۷۵۰ صهیونیست نیز طی آن مفقود شده‌اند. طوفان الاقصی علاوه بر اینکه بازنمایی گوشه‌ای از اراده جوانان فلسطین برای دفاع از آب و خاک کشور خود و مقابله با دشمن اشغالگر است، نشانگر قدرت و پیشرفت نظامی نیروی مقاومت بوده به‌طوری که برخی سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان داشتند که برای این حمله غافلگیرکننده به‌اندازه کافی آماده نبودند و این حمله بی‌تردید شکست سرویس اطلاعاتی ما (رژیم صهیونیست) به شمار می‌آید.
ربودن و هلاکت سه صهیونیست در کرانه باختری اشغالی، منجر به جنگ سال 2014بین حماس و رژیم اشغالگر شد. با این حال، به نوشته گاردین، طوفانی که از شنبه آغاز شده تا امروز در درگیری‌های اعراب و اسرائیل اتفاق نیفتاده است. درحالی‌که در سال 1973جنگ بین ارتش‌های متعارف شکل گرفت، این بار، عواقب آن برای غیرنظامیان در هر دو طرف احتمالاً وحشتناک خواهد بود.
مقامات حماس و جنبش مقاومت فلسطین که در سال 2007کنترل نوار غزه را به‌دست گرفت، همواره گفته‌اند که «در زمان و مکانی که ما انتخاب کنیم» به صهیونیست‌ها پاسخ می‌دهند. با این حال، در گذشته حماس به حملات سبک‌تر برای اعتراض به وضعیت موجود در بیت‌المقدس رضایت داده بود. ولی عملیات فعلی که آن را «طوفان الاقصی» نامیده‌اند، می‌تواند آتش‌سوزی گسترده‌تری را ایجاد کند که در بیت‌المقدس و کرانه باختری رود اردن یا حزب‌الله لبنان درگیر آن شوند.

عملیاتی که نشان‌دهنده شکست امنیتی اطلاعاتی رژیم اشغالگر است



تحلیل گاردین در ادامه نوشته است؛ این حمله نشان‌دهنده یک شکست اطلاعاتی جدی برای تشکیلات امنیتی تل‌آویو محسوب می‌شود که ارزیابی کردند حماس به‌دنبال یک جنگ تمام‌عیار نیست. دو طرف به تازگی با میانجیگری قطر، مصر و سازمان ملل متحد، پس از سه هفته خشونت و ناآرامی در حصار جدایی نوار غزه، درباره آتش‌بس مذاکره کردند، اما گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، یک جناح کوچک‌تر که در غزه نیز فعال است، برنامه‌های دیگری داشتند. کرانه باختری از بدترین موج خشونت در 20سال گذشته رنج می‌برد که به‌نظر می‌رسد مسلما انتفاضه سوم یا قیام فلسطینیان را شعله‌ور خواهد کرد.

پیام روشن عملیات طوفان الاقصی: محاصره 16ساله غزه پایدار نیست
این حمله غافلگیر‌کننده مطمئنا هر فعالیتی برای عادی‌سازی‌ روابط بین رژیم اشغالگر و عربستان سعودی که بیت‌الله الحرام و بیت‌المقدس را شامل می‌شود و لنگر ژئوپلیتیکی محسوب می‌شود، از بین می‌برد. گاردین در ادامه این ابهام را مطرح کرده که مشخص نیست حماس در درازمدت به‌دنبال چه چیزی است؟ اما چیزی که واضح‌ترین و روشن‌ترین پیام این عملیات محسوب می‌شود، این است که محاصره 16ساله غزه پایدار نیست.
این درگیری‌های خشونت‌آمیز همچنین چالش‌های بزرگی را برای دولت راست افراطی اسرائیل ایجاد می‌کند که از زمان روی کار آمدن در دسامبر گذشته شاهد هرج‌ومرج داخلی ناشی از پیشنهاداتش برای بازنگری در دستگاه قضایی و همچنین تشدید تنش‌ها با فلسطینی‌ها بوده است. برای افراط‌گرایان در کابینه بنیامین نتانیاهو، این بهانه بیش از حد کافی برای بازگشت به یک جنگ تمام‌عیار در منطقه است.
گاردین در پایان یادآور شده که حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، در پاسخ به این عملیات بسیار محتمل است، اما تنها چیزی که قطعی به‌نظر می‌رسد، این است که ساکنان غزه که پیش از این، طی 16سال چهار جنگ را متحمل شده‌اند، بار دیگر متحمل بیشترین رنج‌ها بوده و سنگین‌ترین هزینه را خواهند پرداخت.

ازدحام صهیونیست‌ها در فرودگاه «بن گوریون»  
 فرار از اراضی اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی، ظهر یکشنبه، تصاویری منتشر کردند که نشان می‌دهد شهرک‌نشینان در فرودگاه صهیونیستی «بن گوریون» برای خروج از اراضی اشغالی فلسطین تجمع کرده‌اند. منابع خبری همچنین گزارش دادند بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی سفر خود را به فرودگاه بن گوریون لغو کرده‌اند. شبکه «سی‌ان‌ان» خبر داد که شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی ازجمله شرکت‌هایی بوده‌اند که سفرهای برنامه‌ریزی‌شده به اراضی اشغالی را لغو کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد شرکت آلمانی «لوفت‌هانزا»،  هواپیمایی «الامارات» و شرکت یونانی «اجین ایرلاینز» نیز سفر به تل‌آویو را لغو کرده‌اند. برخی از شرکت‌های فرانسوی، لهستانی، اسپانیایی و ایتالیایی نیز تصمیم مشابهی در ارتباط با سفر به اراضی اشغالی فلسطین اتخاذ کرده‌اند.

تصویب وضعیت جنگی در کابینه نتانیاهو
اسرائیل دستور حمله به غزه را صادر کرد

در جلسه امنیتی مقامات تل‌آویو، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رسما تصمیم به جنگ با نوار غزه را تصویب کرد. شبکه صهیونیستی «کان»، یکشنبه ۸ اکتبر گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، در جلسه امنیتی کابینه بند جنگ را تصویب کرده است. او برای این تصمیم وزرای کابینه و مقامات امنیتی تل‌آویو را دور زده و بدون مشورت، تصمیم به جنگ گرفته است. براساس گزارش شبکه خبری «روسیاالیوم»، نتانیاهو با برگزاری جلسه‌ای با حضور «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم اشغالگر، رئیس ستاد ارتش و تعدادی از وزرا و افسران ارتش، وضعیت درگیری‌های میدانی را در مقر وزارت دفاع تل‌آویو ارزیابی کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شنبه شب اذعان کرده بود: «ما در جنگ هستیم، نه یک عملیات نظامی. ما با نیرویی پاسخ خواهیم داد که دشمنان اسرائیل قبلاً هرگز آن را ندیده باشند.»

 افزایش تلفات اسرائیل به 659 کشته و 2156 زخمی

رسانه‌های اسرائیلی از افزایش تلفات عملیات «طوفان الاقصی» به 659 کشته خبر دادند.
آرتی نوشت:وزارت بهداشت اسرائیل هم اعلام کرده شمار مجروحانی که به بیمارستان‌ها انتقال یافته‌اند به 2156 نفر رسیده که وضعیت 20 تَن بغرنج و وضعیت 338 نفر خطرناک گزارش شده است.
ارتش اسرائیل هم روز یکشنبه اسامی 44 سرابز کشته شده در درگیری‌ها با حماس را منتشر کرده است.
از سوی دیگر، وزارت بهداشت در نوار غزه از کشته شدن 370 فلسطینی و زخمی شدن 2200 نفر دیگر خبر داده است.