بازپس‌گیری ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم

رئیس هیئات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ۳۶ میلیارد دلاری که به ۳۶۹ طرح صنعتی توسط صندوق در سال‌های گذشته تسهیلات داده شده است، از بازپرداخت ۵ میلیارد دلاری این منابع و تعویق ۱۳ میلیارد دلار آن خبر داد.
مهدی غضنفری در نشست خبری، با اشاره به عملکرد دوساله  گذشته صندوق توسعه ملی گفت: «با توجه به شعار سال و همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم، صندوق باید استراتژی‌هایی را عملیاتی کند تا درنهایت رشد 8 درصد محقق شود. سعی صندوق این است که 1 تا 2 درصد از بار این رشد را به دوش بکشد. بر همین اساس، مجلس با تصویب مصوبه تامین مالی این اجازه را به صندوق داده که در طرح‌ها مشارکت داشته باشد. همچنین ما برای پس گرفتن طلب سالیان گذشته صندوق از دولت‌ها که حدود 100 میلیارد دلار است، این اجازه را در برنامه هفتم گرفته‌ایم که از طریق در اختیار گرفتن میادین نفت و گاز حفاری‌نشده یا سرمایه‌گذاری در میادین مشترک این مبلغ باز‌پس‌گیری شود. صندوق در 10 سال گذشته کوله‌باری از تجربیات داشته؛ این تجربیات ما را در تغییر ریل برای آینده مصمم می‌کند. موضوع سرمایه گذاری صندوق در طرح‌ها، ابهاماتی دارد؛ برخی می‌گفتند آیا صندوق قرار است مانند بانک‌ها بنگاه‌داری کند و ساختمان متعدد و کارکنان بی‌شمار داشته باشد؟ به طور کامل پاسخ خواهم داد.»

بازپس‌گیری 5 میلیارد دلاری منابع صندوق توسعه
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: «صندوق در دولت سیزدهم 5 میلیارد دلار از منابع خود را پس گرفته است. لازم به ذکر است صندوق همچنان به طرح‌های زیر 100 میلیون دلار تسهیلات‌ خواهد داد. اما برای طرح‌های بزرگ‌تر در قالب سرمایه‌گذاری به روش I-HOPE عمل خواهد کرد.»

پیش خرید حواله اوراق نفتی وزارت مسکن
غضنفری در خصوص تخصیص 2میلیارد‌دلاری‌ای که وزیر مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن از منابع صندوق توسعه ملی خبر داده بود، گفت: «صندوق توسعه قرار است تا سقف 2 میلیارد دلار حواله‌های نفتی را پیش‌خرید کند و این مبلغ را در اختیار وزارت مسکن قرار دهد تا طرح نهضت ملی مسکن جلو رود که البته نیاز به مجوزهای بالادستی است و رایزنی‌های آن در حال انجام است. همچنین یکی دیگر از روش‌ها به این صورت است که صندوق توسعه در برخی بانک‌ها به صورت ارزی و با نرخ بهره بسیار پایین سپرده‌گذاری کند و بانک‌ها بتوانند تامین مالی طرح‌ها را انجام دهند و مابه‌التفاوت آن نیز به طرح‌های مسکن اختصاص یابد. بنابراین، به هیچ وجه قرار نیست که صندوق وارد پروژه مسکن‌سازی شود یا خودش مستقیم سرمایه‌گذاری کند، بلکه قرار است حواله‌های نفتی را که وزارت مسکن در اختیار دارد، کمی زودتر برای راه افتادن پروژه نهضت ملی پیش‌خرید کند.»