ماهواره‌های ایرانی «کوثر» و «هدهد» آماده پرتاب شدند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «امید فضا» از نهایی‌شدن ساخت ماهواره‌های ایرانی «کوثر» و «هدهد» خبر داد و گفت:‌ «ماهواره کوثر با مأموریت کشاورزی و نقشه‌برداری دقیق و ماهواره هدهد نیز که ماهواره مخابراتی اینترنت اشیا است آماده پرتاب هستند.»
حوزه فضایی ایران همانند بسیاری از کشورها با حمایت و نقش‌آفرینی اصلی دولت فعالیت کرده است و در سال‌های اخیر نیز شاهد حضور بخش خصوصی فضایی کشور در این عرصه هستیم.
شرکت دانش‌بنیان امید فضا شرکتی در حوزه هوا و فضا است که توسط دکتر حسین شهرابی فراهانی، مدیرعامل این شرکت، در سال 1397تأسیس شد. مدیر پروژه ماهواره ملی امید در سال‌های 1385تا 1387، مدیر پروژه ماهواره فجر و رئیس گروه فضایی صاایران در سال‌های 1392تا 1397ازجمله مسئولیت‌ها و سوابق دکتر شهرابی در حوزه فضایی کشورمان بوده است.
این شرکت با محور قرار دادن طراحی و ساخت ماهواره‌های سبک و ارزان‌قیمت برای توسعه منظومه ماهواره‌های در مدار کم‌ارتفاع زمین فعالیت خود را برای طراحی و ساخت ماهواره «کوثر» شروع کرد.



ماهواره کوثر ساخت محققان شرکت دانش‌بنیان امید فضا، یک ماهواره سنجشی با وضوح 3.5متر است و قرار است به ارتفاع 500کیلومتری در مدار لئو پرتاب شود. تصاویر دریافت‌شده از این ماهواره برای کاربردهای کشاورزی، نقشه‌برداری و حد‌نگاری مناسب است و عمر مداری این ماهواره 2ساله خواهد بود.
اما ماهواره هدهد ماهواره‌ای با کاربری IOT است که در ابعاد استاندارد «کیوب‌ست» و ابعاد 3U طراحی و ساخته شده است. کاربردهای خدمات این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و مدیریت بحران است.

ماهواره کوثر یکی از بهترین ماهواره‌هایی است که ساخته شده
حسین شهرابی فراهانی، مدیرعامل شرکت امید فضا، نخستین شرکت خصوصی طراح و سازنده ماهواره و نخستین شتاب‌دهنده تخصصی فضایی در کشور، در این خصوص گفت: «در ابتدای تأسیس شرکت امید فضا نیت ما این بود که با هدف توسعه منظومه‌های مخابراتی، سرمایه‌گذار جذب کنیم. بیزینس‌پلن طراحی کردیم و مذاکراتی نسبتاً طولانی با سرمایه‌گذاران مختلف داشتیم. به همین‌خاطر راهبرد خود را از سمت ماهواره‌های مخابراتی به سمت ماهواره‌های سنجش از دور تغییر دادیم، چراکه از لحاظ فناوری‌ها 80درصد با یکدیگر اشتراک داشتند و تفاوت هم این بود که در ماهواره‌های مخابراتی باید منظومه را شکل داد و سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد، اما در ماهواره‌های سنجش از دور با یک تک ماهواره نیز امکان جذب مشتری وجود دارد. برای توسعه نخستین ماهواره سنجشی خود، یک مشارکتی با شرکت‌های دانش‌بنیان شکل دادیم و برای تأمین مالی نیز یک‌سوم مشارکت خصوصی، یک‌سوم معاونت علمی و یک‌سوم دیگر را نیز مشتری دیگری تأمین کرد. ساخت ماهواره کوثر با مأموریت کشاورزی و نقشه‌برداری با همین رویکرد در سال 1398کلید خورد و امروز یکی از دو ماهواره‌ آماده‌پرتاب ماهواره کوثر است که در روزهای آینده به فضا پرتاب می‌شود. این ماهواره، از لحاظ مشخصات فنی، یکی از بهترین ماهواره‌هایی است که طراحی و ساخته شده است. امیدواریم در عمل نیز نتایج مثبتی از این ماهواره بگیریم.»
شهرابی فراهانی افزود: «در سال پایانی ماهواره کوثر، ماهواره هدهد را با تجربه ماهواره کوثر شکل دادیم که یک ماهواره مخابراتی اینترنت اشیا است. ماهواره هدهد از زمان تعریف تا زمان پرتاب فقط یک سال زمان برده است.»