نقش کلیدی هلال‌احمر در تامین و توزیع دارو

[شهروند] جمعیت هلال‌احمر کشورمان فقط یک نهاد امدادی نیست و تنها نقش امدادرسانی در حوادث و بلایای طبیعی در کشور را ندارد. هلال‌احمر در کنار نقش کلیدی امدادونجات، خدمات بهداشت و درمان و توانبخشی هم ارائه می‌دهد. طبق بند ۸ ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت می‌تواند در بحث تامین و توزیع دارو هم ورود کند.
سازمان تدارکات پزشـکی هلال‌احمر با هدف تامین دارو و تجهیـزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را در سال 1334 آغاز کرده است. این سـازمان به عنـوان یک هلدینگ دارویی و تجهیزات پزشکی با مجموعه‌ای از کارخـانه‌های تولیـد دارو و تجهیــزات پزشکی و با در اختیار داشتن شرکت پخش دارو و شرکت بازرگانی نقش بسـزایی در ارتقـای نظام سلامت جامعه ایفا می‌کند. امروز با گذشت 61 سال از آغاز فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه بهداشت و درمان، شاهد حضور داروخانه‌ها، مراکز توانبخشی، مراکز تولید دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات درمان اضطراری در بحران‌ها هستیم.اهمیت فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه دارو و تدارکات پزشکی در سال‌های گذشته بیش ‌از پیش خود را نشان داده است؛ روزهایی که به‌دلیل مشکلات تامین ارز و واردات دارو، اقلام دارویی موردنیاز برخی بیماران با کمبود مواجه و چشم امید بیماران خاص به هلال‌احمر دوخته شده است. هلال‌احمر 38 داروخانه در سراسر کشور در اختیار دارد. صبح یکشنبه نخستین همایش هم‌اندیشی مدیران ستادی، مدیران عامل استان‌ها و مدیران داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور برگزار شد. در این همایش راهکارهای تقویت زنجیره تامین و توزیع دارو در هلال‌احمر بررسی شد.

داروخانه‌های هلال‌احمر لحظه‌ای در تامین نیاز مردم درنگ نمی‌کنند
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در جلسه مدیران ستادی و مسئولان داروخانه‌های این جمعیت از تلاش هلال‌احمر در رابطه با تقویت زنجیره تامین و توزیع و کمبودها در حوزه داروهای خاص گفت.
در این نشست پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر با اشاره به دستاوردهای هلال‌احمر گفت: «لباس هلال‌احمر جامه‌ای مقدس است. کارکنان این جمعیت در عرصه خدمت به مردم تا پای جان و در خط مقدم سختی‌ها، حضور دارند و گامی‌ به عقب برنمی‌دارند.»او افزود: «خدمت به مردم در هلال‌احمر، موهبت بی‌بدیل خداوند است و عشق خدمت به مردم، همه ما را گرد هم آورده است. ما تلاش می‌کنیم تا گره‌ای از مشکلات مردم باز کنیم. داروخانه‌های هلال‌احمر نیز خادمان شبانه‌روزی مردم هستند و لحظه‌ای در تامین نیاز مردم درنگ نمی‌کنند.»نامدار ادامه داد: «امروز داروخانه‌های هلال‌احمر علاوه بر رفع نیاز دارویی مردم توانسته‌اند موجب رونق صنعت دارویی کشور شوند.» معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر افزود: «آیین‌نامه اداره داروخانه‌های هلال‌احمر نیز مدون شده تا این روند به شکلی جدی‌تر ادامه پیدا کند.»
تکمیل زنجیره دارویی داروخانه‌ها و شبانه‌روزی‌شدن داروخانه آذربایجان‌شرقی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای ماه‌های اخیر است و تلاش می‌شود این روند مثبت در سراسر کشور پیگیری شود.معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر تاکید کرد: «احداث داروخانه در استان ایلام، اخذ مجوز راه‌اندازی داروخانه فوریتی در آبادان، تامین داروهای خاص در خراسان‌جنوبی و به‌زودی تکمیل پروژه احداث داروخانه در سمنان از دیگر دستاوردهای حوزه دارویی است که می‌تواند پوشش سراسری در کشور ایجاد کند.»